:

Szerző: Bodnár Ádám

2012. február 8. 11:26

Beszakadt 2011 végén a magyar PC-piac

Világszinten enyhén, az EMEA régióban erősebben csökkentek a PC-eladások a tavalyi negyedik negyedévben - derül ki az IDC adataiból. A piacelemző szerint a középkelet-európai régió erősen teljesített, Magyarországon ennek épp az ellenkezője volt igaz.

Az EMEA régióban 29,8 millió PC fogyott a negyedik negyedévben, ami 6,5 százalékos csökkenést jelent éves összehasonlításban, Az IDC szerint főképp Nyugat-Európa teljesített rosszul, ahol már öt negyedéve folyamatosan csökken az értékesített személyi számítógépek száma. Tavaly év végén a lakossági és üzleti PC-vásárlások egyaránt visszaestek, a konzumer szegmens 16 százalékkal, a vállalati pedig 5,2 százalékkal zuhant, mondta el Morvay Eszter elemző. Az IDC szerint annyira gyenge volt a kereslet, hogy a merevlemez-hiány hatása is csak korlátozott volt.

A szűkebb régióban, Középkelet-Európában azonban 7,4 százalékkal nőttek a PC-eladások az IDC jelentése szerint. a politikai és gazdasági bizonytalanság, valamint a HDD-hiány ellenére is. Erőteljes bővülést értek el a notebookok, amelyek forgalma 14 százalékkal ugrott meg éves szinten, és bőven ellensúlyozni tudták a desktopok mintegy 5 százalékos visszaesését.

Itthon csökkent a piac

Magyarországon a piac mozgása ismét elszakadt a régiós trendektől, az év végét hatalmas mínuszban zárta a PC-szektor, az eladások zuhanása a darabszám tekintetében 12 százalékos volt 2010-hez képest, 2011 utolsó negyedévében a leszállított PC-k száma még a 2009 végi 163 ezer darabnak is alatta maradt. Itthon mind a desktopok, mind a notebookok forgalma csökkent, előbbiek darabszáma bő negyedével zuhant, utóbbiak terén a visszaesés mérsékeltebb volt, de még így is 10 százalék körüli.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A lakossági PC-vásárlási kedv pangását több tényező magyarázhatja: egyrészt a PC-k piacán tavaly nem érkezett igazán izgalmas újdonság, ami a vevőket az üzletekbe vonzotta volna, az okostelefonok és tabletek sokkal izgalmasabbak. Az árfolyamváltozások miatt megnőtt törlesztőrészletek és az emelkedő üzemanyag-árak miatt csökkent a lakosság diszkrecionális jövedelme, ráadásul a PC-árak is emelkedtek, szintén az árfolyamváltozásnak és kisebb részben a merevlemez-hiánynak köszönhetően.

Az eladott gépek átlagos ára ugyanakkor enyhén nőtt, ami a kereslet eltolódásával magyarázható - a lakosság helyett most inkább a vállalatok költenek PC-re, amelyek a jobban felszerelt, drágább modelleket választják. Eközben a mini notebookok (netbookok) értékesítése meredeken visszaesett, a kategória tagjait korábban vállalatok is gyakran választották, de ezek teljesen kiábrándultak belőlük a korlátozott használhatóság miatt. A lakosság körében azonban továbbra is kedveltek ezek a modellek, amelyek elsősorban a mobilszolgáltatói akciók keretén belül fogynak nagy számban, internet-előfizetéssel együtt.

Élen a HP

A magyar PC-piacot 2011 végén a HP vezette, derült ki a társaság januárban tartott sajtótájékoztatóján. Takáts Kristóf, a PC-üzletág vezetője büszkén mondta el, hogy a csökkenő piacon a HP meg tudta őrizni szállítási darabszámait, ennek köszönhette első helyét. A tájékoztatón kiderült, a HP elsősorban az üzleti megrendelésekből és a TIOP program keretében történt vásárlásokból profitált. A vállalat desktop gépei iránt is erős volt a kereslet, az üzleti vásárlók továbbra is szívesen vesznek asztali PC-ket, mivel olcsóbbak és könnyebben javíthatók mint a notebookok - mondta el a Takáts.

A piacvezető pozícióért nagyon szoros csata zajlott az év végén, a HP-tól alig maradt le az ASUS és a Dell, az egykor a hazai piac élén álló Acer azonban csak fele annyi gépet értékesített mint a piacvezető. Az öt legnagyobb gyártó közé a Samsung fért még be, amely a lakossági elektronikai szegmensben bejáratott márkanevére támaszkodva agresszív terjeszkedésbe kezdett a notebookok terén és több nagynevű PC-gyártót is maga mögé utasított (pl. Lenovo, Toshiba).

a címlapról