:

Szerzők: Bodnár Ádám, Gálffy Csaba

2012. február 2. 11:24

Lehangolóak a Facebook pénzügyi mutatói

Beadta az Értékpapírpiaci- és Tőzsfelügyelethez a nyilvános részvénykibocsátáshoz szükséges dokumentumokat a Facebook. Az iratokból kiderül a vállalat pénzügyi teljesítménye is - a Facebook rendületlenül növekedik és masszívan nyereséges, ez elemzők mégis csalódottak.

Nyilvánosak a pénzügyi adatok

Ahogy a Wall Street Journal nyomán a HWSW már a hét elején megírta, megkezdte a tőzsdére vonulás előkészítését a Facebook, amely a tervek szerint 5-10 milliárd friss tőkét vonna be 75-100 milliárdos értékelés mellett, ami minden idők legnagyobb dotkom-IPO-ja lenne.
A társaság eljuttatta az Értékpapírpiaci- és Tőzsdefelügyelethez a nyilvános részvénykibocsátáshoz szükséges dokumentumokat, amelyeket az nyilvánosságra is hozott, így a piacnak végre konkrét adatai lehetnek a Facebook működéséről.

A legfrissebb adatok szerint december végén a Facebooknak világszerte mintegy 845 millió aktív, vagyis havonta legalább egyszer belépő felhasználója volt (napi szinten több mint 480 millióan aktívak), naponta 2,7 milliárd bejegyzés és lájk születik és 250 millió fotó kerül fel a szolgáltatásba. A felhasználói szám és az aktivitás az évek során rendületlenül emelkedett, ekkora felhasználói tömeg és az oldalon eltöltött idő az online hirdetőket is sikeresen magához csábította, a cég bevételének túlnyomó részét hirdetések adják.

A Facebook főbb pénzügyi adatai (millió USD)

Az S-1 dokumentum tanúsága szerint a cég bevétele az elmúlt évek során szépen növekedett, a 2007-es 153 millió dollárról tavaly 3,7 milliárd fölé nőtt. A Facebook a növekedés fenntartása érdekében ugyanakkor egyre többet kénytelen fejleszteni, a dolgozóinak létszámát bővíteni és marketingre költeni, de még így is masszívan nyereséges, a tavalyi nettó profitja elérte az 1 milliárd dollárt. A tavalyi bevételekből 3,2 milliárd dollárt tettek ki a hirdetések, több mint félmilliárd dollár a partnerektől (pl. Zynga) és mikrofizetési tranzakciókból folyt be. A 2011-es évet 3,9 milliárd dolláros likvid állománnyal zárta a cég, amely tavalyi működése során 1,5 milliárd dollár szabad készpénzt termelt ki.

Facebook vs Google

A Facebook látványos növekedéséhez foghatót korábban csak a Google mutatott be, így adja magát a két vállalat korai pénzügyeinek összehasonlítása. A Google öt év után lépte át az egymilliárd dolláros éves bevételt, akkor 1,4 milliárdos éves forgalmat generált, majd két évre rá az ötmilliárdos küszöböt is magasan átvitte a keresővállalat. A Facebook bevételeinek növekedése korántsem ilyen ütemű, az egymilliárdos küszöböt csak tavaly, a szolgáltatás beindítása után hat évvel sikerült átlépni, az ötmilliárdos bevétel pedig tavaly sem jött össze. Ez azt jelenti, hogy a Google alacsonyabb globális online költés mellett, alacsonyabb felhasználószám mellett is jobban ment mint a Facebook most. A Google 2005-ben 6,1 milliárdos bevételt termelt globálisan, miközben csak az amerikai online hirdetések 12 milliárd dollárt tettek ki - ehhez képest a Facebook tavaly 3,7 milliárd dollárt ért el, amikor csak az amerikai piac 42 milliárd dolláros volt.

A problémát nem a felhasználók alacsony száma jelenti, a Facebook tagadhatatlanul hatalmas siker az internetezők körében, a felhasználói létszám gyakorlatilag lineárisan növekszik 2008 vége óta. Ez kifejezetten nagy szónak számít, időközben ugyanis számos piac “betelt”, a fejlett piacokon a Facebook penetrációja megközelíti az internetpenetráció mértékét. A közösségi oldal azonban sikerrel oldotta meg ezt a problémát és keresett újabb és újabb, növekedést jelentő piacokat. Hamarosan azonban a felhasználók növekedése ki fog fulladni, Dél- és Észak-Amerikában, illetve a Közel-Keleten gyakorlatilag csak a penetrációval együtt, lassan növekszik a Facebook, Európában van némi tartalék - ezzel a legjövedelmezőbb hirdetési piacokat le is fedte a közösségi szolgáltatás. A hatalmas volumen érhető még el a fejlődő országokban (például Pakisztán és India), kérdéses azonban, hogy az innen származó felhasználók milyen bevételnövekedést hoznak majd.

A Facebook legnagyobb problémája, hogy egyelőre nem képes jelentős ügyfélbázisát, és az egészen elképesztő mennyiségű oldalon töltött időt a Google-hoz fogható módon monetizálni - ennek oka pedig szisztematikus probléma is lehet. A Google ugyanis rendelkezik azzal a példátlan képességgel, hogy mindig a felhasználót éppen érdeklő témában mutat hirdetést, a Facebook esetében azonban különböző változókból kell következtetni a felhasználó általános érdeklődési köreire. A reklámok így célozhatóak demográfiai célcsoportok és földrajzi helyzet szerint, illetve a megosztások alapján. A közösségi oldal azonban egyelőre nem képes megfejteni, ha a felhasználó mondjuk notebook-vásárlásban kér tanácsot ismerőseitől - míg a Google a megfelelő keresésre azonnal dobja a releváns hirdetéseket.

A Facebook felhasználói létszámának és bevételének aránya

Kiugrási lehetőségek

A Facebook helyzete természetesen nem reménytelen. A weben hagyományosan a generált forgalom jelenti a pénzt - ebben pedig a Google folyamatosan veszít részesedést, a Facebook pedig látványos felívelést mutat. Ez nem véletlen, a közösségi szolgáltatás eltökélt szándéka olyasfajta kapuvá válni az internetre, mint jelenleg a Google, korábban pedig a változatos portálok és szolgáltatói oldalak voltak. A Facebook stratégiájának kritikus része, hogy a felhasználók felhordják a tartalmat a közösségi oldalra megosztás formájában, majd azt megosszák ismerőseikkel. A comScore mérése szerint például az európai újságok online oldalaira érkező forgalom 10-19 százalékát már a Facebook adja, ami jelentős növekedés az egy évvel ezelőtti 5-10 százalékhoz képest. Amerikában a helyzet még látványosabb, több kiadvány arról számol már be, hogy a Facebookról érkező forgalom mértéke meghaladja a Google-tól érkezőt.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Hatalmas előnyt jelent az oldalon töltött idő is. Ugyancsak a comScore mérése szerint a francia felhasználók 5 órát töltöttek havonta a Facebookon, míg a Google szolgáltatásaival csupán 3 órát. Még meglepőbb, hogy a Facebook-felhasználók kevesebben voltak, az összes eltöltött idő tekintetében azonban a közösségi oldal veri a Google-t. Ez a trend pedig a jövőben csak erősödni fog, a Facebookon eltöltött idő mind átlagban, mind összegszerűen emelkedni fog a jövőben, ráadásul más oldalak rovására.

Érdekes jelenség, hogy a Facebook-ot mobilról használó felhasználók egyelőre “ingyen utaznak", vagyis a felületen továbbra sem találkoznak semmilyen hirdetéssel. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a mobilos bejelentkezések nem járulnak hozzá a Facebook pénzügyi eredményéhez, másik oldalról pedig fontos és értékes növekedési potenciált rejt ez a szegmens. Jelenleg havonta több mint 425 millió felhasználó jelentkezik be mobilról (is), amennyiben a hirdetők őket is meg tudják majd szólítani, az jelentős lökést adhat a bevételeknek. Az egyik lehetőséget a hamarosan bemutatkozó szponzorált bejegyzések jelentik, amelyek várhatóan a mobilkliensekben is megjelennek majd, de a Facebook saját bevallása szerint is dolgozik e felhasználók aprópénzre váltásán.

a címlapról