Elképesztő negyedévet zárt az Apple
Az Apple egészen rendkívüli negyedévet zárt. Az új iPhone és az év végi vásárlási szezon egymásra tolódása következtében elképesztő növekedést mutatott be a vállalat. Fenntartható ez az ütem?
Megdöbbentő számok
Megkétszerezte az iPhone és iPad eladásokat az Apple 2011 utolsó három hónapjában. A cég bevételeinek elsöprő többségéért, 72 százalékáért két relatíve új termékcsalád, az iPhone és az iPad felelős, előbbi önmagában is kiteszi a bevételek 53 százalékát. A pénzügyi eredményekkel a cég újra bebizonyította, hogy a harmadik negyedéves botlás után képesek visszatérni a gyors ütemű növekedési pályára. A pénzügyi eredmények egészen megdöbbentőek: a vállalat 26 milliárd dollárról 46 milliárd dollárra növelte forgalmát egy év alatt, a profit értéke pedig 6,4 milliárd dollárról 13 milliárd dollárra nőtt! A forgalomnövekedés mellett a bruttó eredményhányadot is sikerült feljebb tornázni, 38,5 százalékról 44,7 százalékra.
Az iPhone-ok elképesztően jól fogytak, köszönhetően részben annak, hogy az új modell bemutatása rácsúszott az ünnepi szezonra. Ennek megfelelően 37 millió iPhone fogyott a negyedév során, ami 128 százalékos növekedést jelent 2010 hasonló időszakához viszonyítva. Az iPad is hasonló népszerűségnek örvendett, a tabletből 15,4 millió darab fogyott, ami 111 százalékos növekedésnek felel meg. A lassan termékciklusa végére érő iPad 2 tehát továbbra is rendkívül erős, a hamarosan érkező utód pedig még feljebb tekerheti az eladási számokat.
Sikeres, bár a mobil eszközökkel egy lapon nem említhető évet zárt a számítógépes üzletág is, 5,2 millió Mac fogyott három hónap alatt, ami 26 százalékos növekedésnek felel meg. Az Apple ezzel jelentősen túlnőtte a PC-piacot, amely a tavalyi év során csupán néhány százalékos növekedést tudott felmutatni, a negyedik negyedévben pedig enyhe csökkenésről számoltak be az elemzők. Az iPodok forgalma tovább esik, ezúttal 15,4 millió lejátszó fogyott, ami 21 százalékos csökkentést jelent 2010 végéhez képest.
Telefonos stratégiaváltás
Az androidos gyártók rendkívüli nyomás alá helyezték az Apple okostelefon-piaci részesedését mind az Egyesült Államokban, mind világszerte. Az olcsó belépő szintű modellek ugyanis hatalmas volument generáltak, ezekre nem volt képes megfelelő választ adni a csúcsmodellekben utazó Apple, egészen mostanáig. Az iPhone 4S bemutatása után ugyanis a két generációval fiatalabb 3GS is csatasorban maradt, árazásában és képességeiben pedig felvette a versenyt az olcsó androidos telefonokkal.
A lépés látványosan bejött, a negyedik generációnál jóval olcsóbban gyártható, egyszerűbb processzort, műanyag készülékházat és alacsonyabb felbontású kijelzőt tartalmazó iPhone 3GS nagyon jól fogyhatott. Ugyan a vállalat nem adott ki részletes eladási adatokat, a HWSW becslése szerint az olcsóbb, szerződéssel ingyen is hazavihető 3GS alaposan megránthatta az Apple eladásait az Egyesült Államokban az androidos konkurensek rovására.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A befektetők kitörő örömmel fogadták az Apple pénzügyi jelentését, a részvények árfolyama mintegy 7 százalékkal emelkedett a hírre. Ez azt is jelzi, hogy a befektetők alacsonyabb eredményeket áraztak be, az áttörő siker bizonyos fokig meglepetésnek számít, bár ez nem újdonság az Apple-től, amely hagyományosan konzervatív előrejelzéseket tesz közzé. Az új értékelés mellett megint az Apple a világ legértékesebb vállalata, az ugrás nyomán a cég piaci kapitalizációja meghaladja a 426 milliárd dollárt.
Logikát meghazudtoló
Az Apple most bejelentett számai hozzák a "szokásos" szuperlatívuszokat, azt azonban lassan látni kell, hogy a cég úgy diktál elképesztő növekedési tempót, hogy az alapul szolgáló számok is hatalmasak. A megduplázott profit és forgalom egy néhány éves vállalat számára is rendkívül jó hírnek számít, egy Apple-méretű cégnél azonban hallatlan az ilyen tempójú növekedés - összehasonlításképp a Samsung Electronics utolsó, harmadik negyedéves pénzügyi jelentése mintegy 3 százalékos éves növekedésről számol be.
A vállalat (és befektetői) számára a következő nagy kérdés, hogy meddig tartható fenn az ilyen ütemű növekedés? Mi történik az idei év végén, ha az iPhone debütálása és a karácsonyi szezon nem esik egybe? Az Apple fokozatosan az összes, növekedést gátló akadályt megszüntette, így eltörölte az exkluzív értékesítési partnerekkel kötött megállapodásokat, valamint a világ összes jelentős piacára belépett. Az alapul vett negyedévben például csak az AT&T forgalmazta az iPhone-t az Egyesült Államokban - míg az utolsó negyedében a készülék a Verizon és a Sprint kínálatában is megtalálható volt. A helyzet Magyarországon is hasonlóképp alakult: a T-Mobile után az Apple telefonja a Vodafone ügyfelei számára is elérhető, ami jelentős növekedési potenciált jelentett. Óvatosságra int a következő negyedévre kiadott pénzügyi előrejelzés is, eszerint a várható bevétel 32 milliárd dollár körül alakul - a vásárlási láz tehát szekvenciálisan látványosan visszaesik majd.