:

Szerző: Bodnár Ádám

2012. január 18. 16:57

27 milliárd dollárt költ tőkeberuházásra a Samsung

Rekordösszeget költ 2012-ben chipgyártási és kijelzőgyártási tevékenységének fejlesztésére a Samsung Electronics. Retteghetnek a versenytársak, méretgazdaságossági előnyei révén a Samsung behozhatatlan előnyre tehet szert.

Minden eddiginél nagyobb összeget, 27 milliárd dollárnak megfelelő koreai wont költ idén tőkeberuházásra a Samsung Electronics - a Samsung csoportszintű capex-büdzséje 41 milliárd dollár feletti, 12 százalékkal több mint tavaly írja a Korea Times. Emellett a cég 11,9 milliárd dollárt költ kutatás-fejlesztésre.

A koreai elektronikai óriás ugyan nem részletezte, a hatalmas összeget pontosan mire fordítja, de a legvalószínűbb hogy olyan területeken igyekszik befektetni mint az OLED-kijelzők gyártása és a logikai chipek előállítása. A hatalmas invesztíciók és kapacitásbővítések révén pár éven belül olyan méretgazdaságossági előnyökre tehet szert a Samsung, amelyekkel a versenytársak már nem tudnak érdemben versenyezni, így a koreai vállalat kényelmesen piacvezetővé válhat. Ma a Samsung a legnagyobb memóriagyártó a világon, részesedése 40 százalék körüli, és az LCD-panelek terén is első, immár egy évtizede.

Az új generáció: OLED

A ma egyeduralkodónak tekinthető LCD-kijelzők után következő generációt az OLED, a szerves LED kijelzők jelentik, amelyek már számos mobiltelefonban megtalálhatók például, de monitorokban és tévékben még nem terjedtek el, mert a nagyobb panelek előállítása egyelőre irreálisan drága - a múlt heti CES-en bemutatott 55 hüvelykes OLED kijelzős LG tévé ára például 10 ezer dollár, vagyis 2,4 millió forint körül várható, miközben egy ekkora képátlójú LED háttérvilágításos LCD-kijelzős tévét már 400 ezer forint környékén meg lehet venni. A Samsung szintén itt bemutatott, azonos képátlójú OLED-tévéjének árát még nem tudni.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A DisplaySearch január elején publikát adatai szerint 2011-ben az OLED-panelek globális forgalma mintegy 4 milliárd dollárt tett ki, amivel a teljes kijelzőpiac 4 százalékát adták, 2018-ra azonban a szegmens bevétele el fogja érni a 20 milliárd dollárt, a teljes piac 16 százalékát. Sokkal optimistább a Merril Lynch, amely szerint az OLED-piac már 2015-re eléri a 20 milliárd dollárt, 2017-re pedig megközelíti a 35 milliárd dollárt. A terület vitathatatlan vezetője a Samsung, amelynek részesedése a 40 százalékot közelíti, a következő években a piac növekedésével a cég OLED-bevételei egy nagyságrenddel növekedhetnek.

A memóriák után a logikai chipek terén is erősítene a cég

A másik terület, ahol a Samsung feltehetően erősíteni fog, a félvezetőgyártás. A cég már most is toronymagasan a legnagyobb memóriagyártó mind a DRAM-, mind a NAND flash chipeket tekintve, de a cég most a logikai chipek, vagyis jelfeldolgozó áramkörök, processzorok terén is belehúzna - ezen a területen ma az Intel az egyeduralkodó, megelőzve a zömében fabless, azaz saját chipgyár nélküli cégeket - az okostelefonok és tabletek terjedése megnyithatja a Samsung saját lapkái számára az utat a nagyobb volumenek felé, emellett a vállalat akár bérgyártást is vállal (pl. Apple A4, A5), illetve egyedi chipek megtervezését és legyártását a megrendelőknek.

Az LCD-panelek és a félvezetők ára is magas fix költséget tartalmaz, az tömegtemelési eljárások fejlesztésére és gyárépítésekre fordított kiadásokat minél több terméken tudja amortizálni egy cég, a fajlagos költség annál alacsonyabb, ami a piacon árelőnnyé alakul. Végletekig leegyszerűsítve ez azt jelenti, amelyik cég először fektet be egy nagy tömegben termelt, sikeres termék kifejlesztésébe és gazdaságos gyártásába, előnyét a termék életciklusának végéig meg tudja őrizni - ha a piaci körülmények nem változnak jelentősen, vagy nem jelenik meg egy diszruptív innováció. Az árelőnyben levő vállalat több és nagyobb megrendeléshez juthat aláígérve a versenytársaknak, a nagy volumenen pedig bőséges profitot realizálhat, amelyet később újabb fejlesztésekre és gyárépítésekre fordíthat, még tovább növelve méretgazdaságossági fölényét.

A Samsung Group azt is bejelentette, csoportszinten 26 ezer fővel tervezi növelni a létszámár 2012 során, így a dolgozóinak száma az év végére meg fogja közelíteni a 380 ezret.

a címlapról