Éves folyamatok borulhatnak idén a mobilszektorban
A kedvezőtlen gazdasági folyamatok és az új piaci szereplők megjelenése együttesen jelentősen befolyásolhatja idén a hazai mobilszektor működését. Ezzel összességében évekig tartó folyamatok rendeződhetnek vissza, és a szolgáltatók visszafoghatják a beruházási tempót.
A negyedik piaci szereplő megjelenése, az új virtuális szolgáltatók színre lépése, valamint a kedvezőtlen gazdasági folyamatok alapján összességében kemény évnek nézhet elébe a magyarországi mobiltávközlési szektor. A virtuális mobilszolgáltatók (MVNO-k), illetve az új nagykereskedelmi konstrukciók megjelenése már önmagában a saját hálózattal rendelkező operátorok, vagyis az MNO-k útkeresését jelzi. Ilyenekből legalább kettő érkezik idén, a választék pedig az év második felében alighanem tovább bővül, mindez pedig az olcsóbb, jellemzően pre-paid előfizetések újbóli előretörését jelentheti.
A változások éve?
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság napokban kiadott gyorsjelentése alapján 2011-ben a magyar mobilpiacon csökkent a teljes ügyfélszám, nőtt azonban a telefonjukat aktívan használó előfizetők, vagy feltöltőkártyás ügyfelek száma. Utóbbiakból december végéig közel 11,1 milliót tartottak nyilván Magyarországon, körülbelül 50 ezerrel többet, mint egy évvel korábban. A szolgáltatók piaci részaránya nem változott számottevően, az előfizetések összetétele ugyanakkor egy évek óta tartó trendet követett 2011-ben is.
A Telefonközpont blog összesítése szerint 2011-ben a piacról körülbelül 660 ezer pre-paid SIM "tűnt el", miközben a havi előfizetéssel rendelkező ügyfelek száma 340 ezerrel, közel 5,5 millióra nőtt. A szakmai blog összesítése szerint a feltöltőkártyás előfizetések aránya 2008 elején még 62 százalék volt, míg 2010 végén 53,8 százalékra, 2011 végére pedig 49,6 százalékra csökkent ez az arány.
Márton György, a blog egyik szerzője, a Nemzeti Hírközlési Hatóság egykori szóvivője lapunknak elmondta, a szolgáltatóknak a jelen gazdasági helyzetben elemi érdekük, hogy minél több ügyfelet kössenek magukhoz, a szakember ugyanakkor hozzátette, az új MVNO-k és viszonteladók megjelenése akár vissza is fordíthatja a fenti folyamatot a piacon, újabb feltöltőkártyás ügyfelekkel dúsítva a teljes ügyfélbázist. Ehhez azonban az kell, hogy a virtuális szolgáltatók kellően vonzó hűségajánlatokat kínáljanak ügyfeleiknek - erre egyébként a több mint egymillió klubkártyás ügyféllel rendelkező Tescónak meg is van az esélye.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Márton elmondta, amennyiben a Tesco olyan konstrukcióval áll elő, melyben a vásárláskor elköltött forintok valamilyen formában lebeszélhető perccé konvertálhatók, akkor egy feltöltőkártyás ajánlattal jelentős mértékű ügyfélbázist tud magának felépíteni az új szolgáltató. Ezt csak erősítheti, hogy a feltöltőkártyás konstrukciók választása jelen gazdasági helyzetben több előfizetőnek egyértelmű érdeke lehet, ami összességében lassú visszarendeződést indíthat el a mobiltávközlési piac előfizetői összetételében.
Mi lesz a beruházásokkal?
Idén szintén a tovább romló gazdasági helyzet, az árfolyamváltozások, a piacbővítés és a még 2012-ben is fizetendő távközlési különadó együttes hatására a beruházási költések lefaragására kényszerülhetnek a mobilszolgáltatók. Mindez elsősorban a kistérségekben élők számára lehet rossz hír - bár a mobilszolgáltatók teljes hálózatmodernizációja a vidéki régiókra is kiterjedt, illetve kiterjed, a szélessávú technológiák bevezetése ezeken a területeken időben jelentősen kitolódhat.
Az államnak a tavaly módosított frekvenciarendeleten, illetve a hamarosan záródó frekvenciaaukción kívül nincs más eszköz a kezében, amivel a beruházásokat élénkíthetné. Távközlési szakértők szerint ugyanakkor a frekvenciaaukció várhatóan olyan eredménnyel fog záródni, mely nem hat ösztönzőleg a beruházásokra. Lapértesülések szerint a Vodafone és a Magyar Telekom az E-GSM aukción 2-2 MHz-nyi frekvenciát szerzett, míg a Telenornak ennél alig kevesebb, 1,8 MHz jutott.