Nem megy a Motorola és a HTC szekere sem
Két év után először esett a HTC profitja, a Motorola pedig figyelmeztette befektetőit, hogy nem a vártnak megfelelően sikerült a negyedik negyedév. A Samsung hihetetlen lendületet szerzett.
Bukdácsolt a HTC és a Motorola
A HTC profitja két év után először esett - gyakorlatilag mióta androidos okostelefonokat készít a tajvani vállalat. A HTC előzetes gyorsjelentése szerint a negyedik negyedév során bevétele mintegy ötödével, profitja pedig 26 százalékkal 11 milliárd tajvani dollárra (364 millió USA dollár) esett az előző év hasonló időszakához képest. A vállalat mintegy 10 millió okostelefon eladásáról számolt be, szemben a harmadik negyedév 13,2 milliós darabszámával és a tavalyi negyedik negyedév 8,6 milliójával.
A HTC idei relatív sikertelenségének oka legalább annyira rejtélyes, mint az LG-é. A telefonok műszaki színvonala és formaterve alapvetően rendben van, a modellek pedig szépen lefedik a belépő szinttől a csúcskategóriáig a teljes piacot. Azonban az is tény, hogy a Sense felület nem vénült jól, a két éve még csúcstechnológiának és a HTC egyedi jellemzőjének számító saját felület ma már nem számít annyira vonzónak, miközben a készülékek hardvere ugyanazokból az alkatrészekből épül fel, amelyek a konkurencia számára is elérhetők. A cégvezetés erejéből tavaly mindössze a Beats Audio fülhallgatómárka 50 százalékának megvásárlására és az elhibázott S3-akvizícióra futotta.
/
Az androidos szekérre szintén korán felugró Motorola is hasonló problémákkal küzd, a negyedév pénzügyi eredményei elmaradnak az elemzői várakozásoktól. Míg a szakértők 3,9 milliárd dolláros forgalmat vártak, a Motorola most kiadott figyelmeztetése szerint csupán 3,4 milliárd dollárnyi bevételt sikerült elérni. Az ünnepi negyedév során a Motorola 10,5 millió telefont adott el, ezzel a harmadik negyedéves 11,6 millió darabot sem sikerült elérnie. A termékmixben nőtt azonban az okostelefonok aránya, szekvenciálisan 4,8 millióról 5,3 millió darabra. A profitról az amerikai vállalat nem beszélt bővebben, várakozásaik szerint nem lesz veszteséges a negyedév.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Motorola indoklása szerint a gyenge teljesítmény oka a minden korábbinál erősebb piaci verseny és a jogi költségek emelkedése, összefüggésben a vállalat peres ügyeivel. A bejelentés megemlíti a Google-felvásárlást is, a vállalat illetékesei szerint a folyamatok rendben haladnak, egyelőre semmilyen váratlan fennakadás nem jött, így ideális esetben 2012 elején lezárhatják a tranzakciót.
A Samsungnak megy
A dél-koreai Samsungnak a többi androidos gyártóval ellentétben fényesen megy, a cég negyedéves üzemi nyeresége elérte a 4,5 milliárd dollárt, ami 10 százalékkal magasabb az elemzői várakozásnál és 22 százalékkal magasabb az előző negyedévnél. Sajnos a Samsung egy ideje nem jelenti az eladott okostelefonok számát, a szakértők szerint azonban mintegy 35 millió ilyen készüléket szállíthatott le az utolsó negyedévben és ezzel valószínűleg megtartotta első pozícióját a gyártók között.
A dél-koreaiak sikere várhatóan 2012-ben is tart, a BNP Paribas elemzői szerint a Samsung idén 170 millió okostelefont ad el Android, Bada és Windows Phone operációs rendszerrel. Érdemes megjegyezni, hogy a szakmai konszenzus korábban még mindössze 95 millió okostelefont várt el a Samsungtól - a tavalyi sikerek fényében azonban ennek duplája is összejöhet 2012-ben.
A Samsung előretörése azt is jelenti, hogy a dél-koreaiak váltak messze a legnagyobb gyártóvá az androidos mezőnyben, ennek megfelelően súlya is jóval nagyobb lett a platform jövőjét illető kérdésekben. A koreaiak által eladott 35 millió készülékével szembeállítva a HTC és a Motorola 5, illetve 10 milliós darabszámát jól látható, hogy az Android piacát egyre inkább egy gyártó dominálja, az okostelefon-piacot pedig két szereplő dominálja, a Samsung és az Apple.