Szolgáltatók gáncsolhatják a Windows Phone frissítéseit?
Lemond a felhasználók átlátható informálásáról a Microsoft, a frissítéseket a jövőben hivatalos híradás nélkül adja ki. Állítólag a szolgáltatók nem gyakoroltak nyomást a kommunikációs módszerek átalakításáért.
Elérhetővé tette a legújabb, 8107-es sorszámú frissítést a Microsoft a Windows Phone 7 operációs rendszerhez, a javítással azonban változik a frissítések kommunikálásának módja is. Eddig a Microsoft egy részletes, régiókra, készülékekre és szolgáltatókra lebontott táblázaton tette követhetővé a különböző szoftverfrissítések státuszát, így a felhasználók pontosan tudták, hogy szolgáltatójuk vagy a telefon gyártója problémákkal találkozott-e a frissítés kapcsán.
A mostani bejelentés szerint ez a részletes, táblázatos információ teljesen eltűnik, így a felhasználók a továbbiakban nem követhetik, hogy egy adott frissítés mikorra várható telefonjukon, illetve szolgáltatójuknál. További aggodalomra ad okot, hogy a frissítéseket a szolgáltatók igényük és marketingpolitikájuk szerint telepíthetik vagy tilthatják le a jövőben, ráadásul a felhasználók számára ezek a döntések jobbára láthatatlanok maradnak a Microsofttól származó információk hiányában. Ennek megfelelően a jövőben a Microsoft nem kommunikálja az egyes szolgáltatók és telefonok státuszát, és csak a fontosabb frissítések létét hozza nyilvánosságra.
Inkonzisztens koncepció
Gyanús megfogalmazás
A Microsoft eltökélt szándéka volt a Windows Phone ökoszisztéma létrehozásánál a töredezettség elkerülése. Ennek érdekében a gyártókra egy korábban elképzelhetetlenül szigorú korlátozást kényszerített: a készülékek hardvere kötött, a szoftver pedig csupán az előtelepített, gyártóspecifikus alkalmazásokban mutathat eltérést, érdemi változtatást sem a gyártók, sem a szolgáltatók nem hajthattak végre.
Az egységes platformon korábban hatalmas rést ütött a bejelentés, miszerint a Nokia egyéni elbírálásban részesül és a hardvergyártók között elsőként léphet piacra kétmagos processzort tartalmazó Windows Phone mobilall. A döntést a Microsoft hozta meg, a redmondiak szándékosan hozták kivételezett helyzetbe a finneket - a többi partner rovására. A mostani bejelentés tovább élezi az egységes platform hirdetése és a valóság közötti kontrasztot, ugyanis a jövőben a gyártók és a szolgáltatók döntési hatásköre lesz a frissítések telepítése - ez pedig az androidos tapasztalatokból kiindulva elkeserítő jövőképet fest.
Nem csoda, ha a bejelentés nyomán a platform támogatói komoly kritikával illették a Microsoftot, felhasználva minden csatornát a véleménynyilvánításhoz. Válaszként Greg Sullivan, a Windows Phone vezető termékmenedzsere a ZDnetnek elmondta, hogy a jövőben "semmit nem változik a Microsoft és a szolgáltatók együttműködése a frissítések eljuttatásában". Amennyiben egy szolgáltató úgy dönt, hogy egy frissítést nem juttat el a felhasználókhoz, akkor azt a következő javítással együtt kell kiadnia.
Sullivan azt is kijelentette, hogy a frissítések állapotát részletező táblázat lekapcsolása nem a szolgáltatók kérésére történt. Ahogy a Windows Phone-alapú telefonok és partnerek száma megnőtt, az ilyen táblázat vezetése egyre komplexebbé vált, az eredmény pedig átláthatatlan. Sullivan szerint a táblázat a NoDo-frissítés elszúrása miatt készült el, PR-eszközként, visszaállítandó a felhasználók bizalmát. Az ilyen részletes információkra a Microsoft képviselője szerint a jövőben már nincs szükség, így a táblázat többé nem frissül.
A kötélhúzásnak továbbra sincs vége
Az Apple 2007-től fogva a szolgáltatók egyre nagyobb halmazán verte át saját akaratát, miszerint az iPhone szoftvere a saját terméke amelyhez a szolgáltatónak semmilyen hozzáférése nincs. Így az Apple partnerei nem szólhatnak bele a frissítésekbe és a mellékelt szoftverekbe sem, illetve nincsenek szolgáltatóra szabott firmware-ek sem. Felhasználói szempontból ez a modell rendkívül sikeresnek bizonyult: a frissítések egyszerre érkeznek minden kompatibilis eszközre (még a korábbi generációra is), miközben a telefonokra nincsenek telepítve a szolgáltató marketingcéljait szolgáló alkalmazások. Ugyan az iPhone sem volt mentes az őszi Carrier IQ botránytól, a cupertinói eszközök legalább lehetővé tették a felhasználó számára az opt-outot, egy gyors frissítés pedig a szoftver utolsó nyomait is eltávolította.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ezzel szemben az androidos világban rendkívül gyakori, hogy a gyártók a szolgáltatók igényeit és érdekeit a felhasználóké elé helyezik, ennek megfelelően a telefonok testreszabott szoftvert és rendkívül akadozó frissítéseket kapnak. Bár a helyzet kialakulása óta tarthatatlanná vált, a Google erőfeszítései sikertelenek a platform egységesítésére, ebben a tekintetben iOS-hez közelebb vitelére.
A bejelentés nyomán pedig elmondható, hogy a Microsoft is kezdi kiengedni kezéből a gyeplőt. A frissítésekkel korábban egyes telefonok (elsősorban a Samsung Focus) és egyes szolgáltatók (a Telefónica) hosszú hónapokat késtek, a táblázatban fellelhető információk birtokában pedig a felhasználók jogosan követelhették az újabb szoftvert. Bármi is legyen az oka a kommunikáció megváltoztatásának, ezt a fegyvert a felhasználók kezéből kivette.