:

Szerző: Gálffy Csaba

2012. január 5. 11:34

Botrányos Chrome-hirdetések

Fizetett blogposztokat íratott a Google a Chrome-ról, amelyek kimerítették a "vékony tartalom" és a fizetett linkelés fogalmát - mindkettő ellen korábban háborút indított a keresőóriás. A Google szerint hiba történt, az ilyenkor szokásos büntetést pedig magára is kiszabja.

Hatvan napra szándékosan hátrébb sorolja a Chrome oldalát a Google keresőszolgáltatása. Ez a büntetés hagyományosan azoknak az oldalaknak jár, amelyek pénzért veszik a PageRanket növelő linkeket, a Chrome-ot hirdető kampány során pedig támogatott posztokban szerepelt a böngésző weboldalára mutató hivatkozás. A Google irányelvei szerint ez még önmagában nem probléma, a bérposztolók azonban elfelejtették "nofollow" címkével ellátni a hivatkozásokat - ez így pedig bérlinkelésnek minősül.

Egymásra mutogatás

Ne kövess

A "nofollow" a rel attribútum egyik értéke, amely a keresők indexelő robotjai számára hordoz jelentést. A "nofollow"-val ellátott linkeket a Google robotja beolvassa az adatbázisba, azonban a hivatkozást nem követi, és az ilyen linkek nem is számítanak bele a hivatkozott oldal értékelésébe.
A "nofollow" a múlt évtized közepén széles körben elterjedő kommentspam elleni megoldásként született - a modern blogmotorok ezután a kommentekben megjelenő linkeket ezzel a címkével értéktelenítették el.
Mára a "nofollow" keresőipari szabvánnyá vált, a Google robotján kívül tiszteletben tartja a Yahoo, a bing és az Ask.com indexelője is.

A Google kampánya egy másik saját irányelvet is megsértett, ugyanis pénzért hozott létre úgynevezett "vékony tartalmat". A keresőóriás zsargonjában a "vékony tartalom" a minimális erőfeszítéssel, hatalmas tömegben létrehozott oldalakat takarja, amelyek az odatévedő olvasó számára érdemi információt nem hordoznak. A "vékony tartalmak" elsődleges képviselői a tartalomfarmok, amelyek az éppen divatos keresőkifejezésekre hoznak létre szócikkeket, de ide tartoznak a pénzért, reklámfelületként létrehozott, információt érdemben nem tartalmazó blogposztok is.

A Google az Essence Digital-tól vásárolt egy videokampányt, a megrendelésben szó sem volt szponzorált posztokról, fizetett bloggerekről és főleg nem linkvásárlásról. A Google szerint az ilyen módszerektől hagyományosan távol tartja magát, "az ilyen módszerekkel operáló kampányok ugyanis nem szolgálják a felhasználók érdekeit és sérül az átláthatóság is". A Google ígérete szerint átvizsgálja a saját hirdetéseikkel kapcsolatos kikötéseit és a történtek fényében átírja azokat.

Az Essence Digital megerősítette a Google álláspontját, az ügynökség valóban saját hatáskörben döntött a hirdetésekről és a megjelenítés formájáról. "A Google nem adta beleegyezését a fizetett posztokon alapuló kampányhoz, csupán online videomegjelenítéseket vásároltak tőlünk." A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a kampány implementációját az Essence Digital továbbadta az Unruly nevű cégnek, amely a fizetett bloggerekből álló hálózatot üzemelteti. Az Unruly nem követeli meg a linkelést a posztgyártóktól, de nem is tiltja azt - az esetek nagy részében ezek a hivatkozások természetes úton bekerülnek a posztokba. Nagyobb probléma, hogy a kampány futásának idején az Unruly nem rendelkezett a "nofollow" címke használatát megkövetelő irányelvvel, így a fizetett posztolók linkjei a legtöbb esetben fizetett hivatkozásként jöttek létre.

Saját elvek ellen

A történet különösen kellemetlen a Google számára, a hirdetésre költött pénzzel ugyanis olyan kampányt finanszírozott, amely ellen minden eszközzel harcol. A fizetett hirdetések ellen már korábban agresszíven fellépett a kereső, az ilyen kampányok esetén bizonyos időre lejjebb sorolta a hirdetés célpontját, még akkor is, ha a kampányért más vállalta a felelősséget. A büntetést a Google ezt ebben az esetben is kimérte, a Chrome saját oldalát 60 napra büntetésszerűen lejjebb sorolta - a "böngésző" vagy "browser" kifejezésre például nem is jön fel az első oldalon a természetes találatok között.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Google idén hirdetett háborút a webes szemét ellen is, amely felborítja a finoman kidolgozott keresőalgoritmus egyensúlyát és olyan oldalakat hoz elő, amelyek erős keresőoptmalizációnak köszönhetik helyezésüket, nem pedig az olvasó számára látható és értékes releváns információknak. A Google ennek megfelelően több jelentős módosítást hajtott végre az algoritmuson, amelyek a tartalomfarmok helyezéseit büntették. Az algoritmus hiányosságait a Google több lépésben pótolta, ezzel valamelyest csökkent a keresőoptimalizálás hatása a helyezésre és nőtt az oldal információtartalmának súlya - különösen az eredeti tartalmaké. A lépések hatására a leghíresebb tartalomfarm, a Demand Media részvényei mélyrepülésbe kezdtek, a vállalat pedig ma mintegy harmadát éri mint egy évvel ezelőtt.

Érdemes megjegyezni azért, hogy a Chrome oldala a releváns keresési kifejezésekre jelenleg is a kereső találati oldalának tetején trónol, bár nem az organikus találatok között, hanem hirdetés formájában. Ez a megoldás legalábbis megkérdőjelezi a lesorolás őszinteségét - a hirdetésért ugyanis a Google saját magának fizet az AdSense megoldáson keresztül, így gyakorlatilag ingyen szerepelteti a saját böngészőjét.

a címlapról