Még több és még nagyobb reklám lesz Twitteren
Korábban ijesztőnek tűnt, amikor elsőként bejelentette a Twitter, hogy hirdetésekkel hígítja fel a közösségi információs áradatot, de valójában nem sok más lehetőség van arra, hogy a szolgáltatás profitot termeljen. Mivel a felhasználók soha nem fizetnének a Twitter használatáért, ezért vagy reklámok tartják el, vagy felvásárolja egy nagyobb vállalat, hogy színesítse palettáját.
Éveken keresztül küzdött a Twitter, hogy működő üzleti modellt találjon. Sokáig teljesen reménytelennek tűntek a próbálkozások, például a fizetős celeb- és prémium fiókok indítása, de 2011 fordulatot hozott. A Twitter sikeresen lépett be a reklámpiacra, ráadásul a félelmek nem igazolódtak be, a felhasználókat egyáltalán nem zavarták a hirdetések, ugyanolyan elánnal üzengettek egymásnak az emberek - írja a Mashable. Év végére készen lett a Twitter önkiszolgáló hirdetési rendszere, ami egyrészt kényelmes a hirdetőknek és a szolgáltatónak is.
Ugrásszerűen nő a reklámbevétel
Az eMarketer piackutató szerint a Twitter felszálló ágban van végre és 2012-ben prosperálhat a vállalkozás. Idén várhatóan 259,9 millió dollárnyi hirdetési bevételt realizál a cég, ami 86,3 százalékos növekedést ígér 2011-hez képest. Debra Aho Williamson, a jelentés szerzője szerint ugyan a Twitternek kisebb a közönsége mint a Facebooknak, de a felhasználói elkötelezettség jóval nagyobb, a figyelem fókuszáltabb, így a hirdetési kampányok könnyedén túlteljesítik a Facebook reklámokat. Főleg úgy, hogy a Facebook kampányok átkattintási rátái híresen alacsonyak világszerte.
A Twitter egyelőre nem enged még a piackutatóknak sem komolyabb betekintést a hirdetési eredményekbe, de a nagyobb partnerek saját tapasztalatai ígéretesek. Az EA játékkiadó cég Egyesült Királyságban futtatott kampányaiban a promotált twittek 11 százalékos átkattintási arányt tudtak felmutatni. Egy másik kutató, a Lab42 szerint a kiemelt, promotált üzenetek egyáltalán nem zavarják a felhasználókat, a többség tökéletesen el tudja fogadni azokat.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Eleinte félő volt, hogy a Twitter és a twitteres reklám csupán az újdonság ereje miatt működik, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy stabilizálódott a felület és hosszú távon is képes jól teljesíteni. Mostanra már szinte nem múlik el nap anélkül, hogy ne futna legalább egy kampány promotált twittekkel, trenddel vagy fiókkal. Az árazás a statisztikákhoz hasonlóan nem nyilvános, de a Wall Street Journal becslései szerint egy kiemelt üzenet maximum ára 100 ezer dollár lehet.
Európa is célkeresztben
A magyar felhasználók - főleg ha nem a hivatalos Twitter-oldalt és/vagy klienst, hanem például a Yamm.hu-t használják - ezekkel a kampányokkal kevesebbszer találkoznak, a területi célzás miatt jellemzően az amerikai, brit felhasználók szembesülnek a reklámokkal. Nem véletlen, hogy az amerikai után a második irodáját, ami főként a sales támogatására jött létre, Londonban nyitotta meg a cég. A konzumer termékek mellett a londoni iroda nyitásával egy időben szélesedni kezdett a befogadható hirdetések tematikája is, megjelentek például a fizetett politikai üzenetek.
A kérdés a Twitterrel kapcsolatban így végre már nem az, hogy túlél-e, hogy talál e kapaszkodót a piacon, hanem immár arról beszélnek az üzleti körök is, hogy milyen jövőt szán magának a vállalat. A legnyilvánvalóbb kérdés, hogy követve a LinkedIn, Zynga és Groupon példáját, a Twitter is tőzsdére megy-e. A cég vezérigazgatója, Dick Costolo korábban azt nyilatkozta, hogy képesek magánkézben levő cégként megmaradni és úgy növekedni bármeddig és egyelőre nem tervezik a nyilvános részvénykibocsátást. A növekedés pedig látszólag tényleg megvan, erre bizonyíték talán, hogy San Franciscóban nemrég vásárolt egy új épületet főhadiszállásnak a Twitter, ami a mostani 700 alkalmazottnál sokkal többet is képes befogadni.
IPO vagy exit?
Változást maximum az hozhat, ha valamelyik webes óriás, akár a Google, akár a Facebook, akár a Microsoft visszautasíthatatlan vételi ajánlatot tesz a cégre és beolvasztja a mikroblog szolgáltatást portfóliójába. Ezt egyelőre nehéz elképzelni, de ne felejtsük el, hogy anno a YouTube is önállóan kezdte, később olvadt be a Google-ba. Ráadásul ott is a Twitterhez hasonló buborék fújódott, ahol a felhasználók szemében egyre népszerűbb szolgáltatás nehezen termel bevételt, miközben a fenntartási és fejlesztési költségek folyamatosan nőttek, ennek finanszírozásához kellett egy tőkeerős anyavállalat.
Arra viszont már biztosan nem lesz példa, hogy ezen a területen egy új kihívó lesöpri a Twittert. Mostanra globális márkává vált, sőt a twittelés köznevesült.