:

Szerző: Gálffy Csaba

2012. január 9. 09:27

A Flash halott, éljen az Adobe?

Gőzerővel dolgozik az Adobe, hogy a változatos mobilplatformok és a web széttöredezett platformjait egységbe gyúrja. A következő generációs fejlesztői eszközök egyre nagyobb átjárást tesznek lehetővé - a mobil Flash elvesztése után ezekkel őrizné meg helyét a szoftvercég.

December közepén adta ki a Flash Player 11.1-es és az AIR 3.1-es verzióját az Adobe az androidos eszközökre. A bejelentés szerint a Flash teljes értékű támogatást nyújt az Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) operációs rendszerrel bezárólag és számos apróbb újítást is kapott. A bejelentés meglepetését azonban nem ez adta: az Adobe ugyanis kijelentette, hogy ez lesz az utolsó verziója a mobilos Flash pluginnek, a szoftver fejlesztése leáll, a jövőben csak biztonsági frissítések érkeznek.

A lépést a média széles körben úgy értelmezte, hogy az Adobe feladta a mobilt, az azonban már a közlemény szövegéből kiderül, hogy erről szó sincs. Ugyanis a böngészős tartalmak terén is kínál alternatívát a gyártó a HTML5-ös megoldások formájában, a mobilplatformokat pedig a natív alkalmazások fejlesztőeszközeivel is össztűz alá vette. A stratégia kifizetődhet: a Flash-ben nagyszámú fejlesztő szerzett tapasztalatot és jártasságot, akik készségszinten használják az Adobe eszközeit. A vállalat reményei szerint ha megteremtik számukra házon belül a jövőbiztos technológiák felé mutató lehetőséget, ezek a fejlesztők Adobe-felhasználók maradnak.

Web vagy natív? Web és natív?

A magyar fejlesztői körökben is vita tárgyát képezi, hogy a natív alkalmazások, vagy a többplatformos weboldalak lesznek-e a mobilvilág győztesei. A vita hasonló intenzitással folyik világszerte, a Flash visszavonulása pedig érdemben nem változtat ezen - a csatában a böngészőt már egy ideje a HTML5 képviseli a natív alkalmazásokkal szemben. A webes megoldások ellen szól, hogy a HTML5-támogatás egyelőre meglehetősen egyenetlen, a különféle böngészők a folyamatosan alakuló szabvány más és más elemeit támogatják, ez pedig különösen fontos a mobilpiacon, ahol a böngésző lecserélése nem olyan egyszerű mint a PC-ken. A HTML5 éretlensége azonban legrosszabb esetben is csak ideiglenes probléma, már középtávon sem érdemes vele számolni.

Magyar közösség

Az Adobe nemrég magyarországi közösségi portált is indított KreatívFolio néven, ahol szakmai anyagokat és példamunkákat találhatnak az odalátogatók.

A natív alkalmazások helyzetét az nehezíti, hogy a különböző  mobilos ökoszisztémák vertikálisan tagoltak, ami miatt a fejlesztési költségek hamar megnőhetnek. Minden releváns platformra natív alkalmazást fejleszteni rendkívül problémás, a fejlesztői eszközök között nincs átjárás, az elkészült kód sem hordozható, például a nyelvek különbözősége miatt. Az Adobe számára itt is nyitott a lehetőség, hogy olyan fejlesztői eszközökkel törjön be a piacra, amelyekkel a fontosabb platformokra és a webre egyszerre lehet alkalmazásokat fejleszteni.

Szép, integrált világ

Az Adobe középtávú célja tehát egyszerűen összefoglalható: olyan fejlesztői platformot létrehozni, amelyben a meglévő (elsősorban Flash) képességeket felhasználva a fejlesztők Androidon, iOS-en és weben futó alkalmazásokat is létre tudnak hozni egy közös kódbázisból. Ez leegyszerűsíti nem csak az alkalmazások kezdeti fejlesztését, de a továbbfejlesztést, illetve a hibajavítást is. Ehhez a szép új világhoz már jelenleg is rendelkezésre állnak egyes elemek, az Adobe pedig felvásárlásokkal, illetve belső fejlesztésekkel tömi be a meglévő réseket.

A legnagyobb ilyen felvásárlás minden bizonnyal a PhoneGap készítőjének, a Nitobinak a megszerzése volt, a tranzakciót az október végi Adobe MAX-on jelentette be a szoftvervállalat. A PhoneGap mellé elegendő letölteni az Android SDK-t és az iOS fejlesztőkészletét (ez utóbbi fizetős), és indulhat is a keresztplatformos fejlesztés DreamWeaverben. Az integrált megoldásnak hála a fejlesztés befejezésével gombnyomásra kiexportálható az adott platformra szánt natív alkalmazás, készen arra, hogy feltöltsük a megfelelő alkalmazás-piactérre.

PhoneGap - sokplatformos, széleskörű hardvertámogatás.

A DreamWeaverben létrehozott alkalmazás természetesen webes formában is publikálható. A mobilra optimalizált alkalmazások jQuery Mobile alapokon készülnek, így széleskörű kompatibilitást mutatnak: iOS, Android, Blackberry, Bada, Windows Phone, webOS, Symbian és MeeGo áll a támogatott rendszerek listáján (a pontos támogatási listáért ezt a táblázatot érdemes szemügyre venni).

Mi jön?

Az Adobe fejlesztési irányai után érdeklődőknek érdemes megnézni az Adobe Labsban futó termékeket is. A kísérleti programok nagy része kipróbálható és betekintést nyújt a jövőben várható funkcionalitásba is. A Wallaby projekt például a Flash fájlokból (.fla) készít megközelítőleg azonos működéssel rendelkező webes alkalmazásokat - ez a funkcionalitás egyszer végleges szoftverekben is elérhető lesz. Természetesen a Wallaby még meglehetősen félkész, így nem támogatja a Flash teljes funkcionalitását, az eredmény azonban most is teljesen mobilböngésző-kompatibilis.

Egy másik feltörekvő technológia a webes animáció, amelyhez gyakran elég a HTML5, a Flash képességeire nem mindig van szükség. Az Adobe Edge néven fejleszti az ezt lehetővé tévő szoftvert, verziója jelenleg "Edge Preview 4". A szoftverrel megnyithatóak a Flash animációs fájlok és tovább szerkeszthetőek az ismerős felületen, de lehetséges teljesen Flash-mentes animációk készítése is. Az Adobe ígérete szerint az Edge már sokkal érettebb fázisban van mint a Wallaby, így a projektek integritása az oda-vissza mozgatás során például nem sérül.

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

A natív alkalmazások mellett az Adobe a saját keretrendszerek fejlesztésére is hangsúlyt fektet a jövőben, böngésző-Flash kombináció helyett azonban a saját AIR platformra építve. Az Adobe AIR Launchpad segítségével létrehozható az ilyen alkalmazások Flex-váza, amelyet ezután gyorsan fel lehet tölteni saját tartalommal. A Flash Professionalból közvetlenül is exportálhatunk androidos AIR-alkalmazásokat, ehhez csupán a megfelelő kiterjesztésre és az SDK-ra lesz szükség. Az ilyen alkalmazások előnye, hogy kis méretűek, a futtatókörnyezet ugyanis az AIR formájában előre települ.

A különböző technológiai határok elmosására készül a Muse kódnevű alkalmazás is, amellyel az asztali kiadványszerkesztésben szerzett tudás használható weboldalak fejlesztésére. A Muse maga generálja az oldal (HTML, CSS és JavaScript) kódját, a fejlesztőnek csupán a kinézetre és működésre vonatkozó döntéseket kell meghoznia.

A Flash sem halott

A mobilos böngészők beépülő moduljának fejlesztését befejezte az Adobe, azonban az asztali operációs rendszerek számára lát fantáziát a keretrendszerben. Ezt jól mutatja a nemrég bemutatott Stage 3D is, amelyet korábban Molehill kódnéven fejlesztett a vállalat. A Stage 3D egy új API-készlet, amellyel igen fejlett 3D-s (és 2D-s) funkcionalitás érhető el, alacsony szintű GPU-gyorsítás mellett. Az újdonság erejét mutatja, hogy korábban a Flash háromszögek ezreit volt képes megjeleníteni 30 Hz-es frissítéssel, a Stage 3D háromszögek százezreit képes kirajzolni 60 Hz mellett, HD felbontásban. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ahol Flash Player van, ott elérhető a HD-s videózás mellett a HD-s játék is, meggyőző sebesség mellett.

Tanki Online - kipróbálható techdemó itt.

A Stage 3D-hez külső fejlesztők már javában írják saját keretrendszereiket és programkönyvtáraikat, amelyek gyakorlatilag teljes értékű grafikus motorként használhatóak például játékfejlesztéshez. A különböző techdemók alapján elmondható, hogy a Stage 3D már képes a nem-Flash játékokhoz közelítő teljesítményt nyújtani, bár a textúrák minősége egyértelműen a webre szabott. Egyes fejlesztőcsapatok a keretrendszer mellé teljes fejlesztői keretrendszert is adnak az engine mellé, megkönnyítendő a játékkészítők dolgát. A Stage 3D és a hasonló technológiák logikus lépésnek tűnnek az Adobe részéről. A casual gamingben erős Flash fejlődésével fejlődhet ez a játékszegmens is - ami hatalmas élménybeli változást jelentene felhasználók milliói számára.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról