:

Szerző: Koi Tamás

2011. december 21. 14:32

Jövőre egyszerűbb és gyorsabb lesz a számhordozás

Januártól az EU-s jogharmonizációnak köszönhetően könnyebb lesz telefonszolgáltatót (legyen mobil, vagy vezetékes) váltani, így az elégedetlen, vagy a jobb ajánlatot kapott ügyfelek sokkal hamarabb átvihetik a számukat.

Január elsejétől kezdődően egyszerűsödhet és a jelenleginél jóval gyorsabbá válhat a számhordozási folyamat, melynek eredményeként egy lakossági vagy üzleti ügyfél a szerződéséhez rendelt hívószámokat a meglévő szolgáltatójától egy új szolgáltatóhoz viheti át. Erre Magyarország EU-s csatlakozása óta van lehetőség hazánkban, a folyamat most szintén az EU-s jogharmonizációnak köszönhetően rövidül le jelentősen.

Gyorsabb, egyszerűbb

A számhordozás jogi kereteit jelenleg három jogszabály, az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, a számhordozhatóság szabályairól szóló 46/2004 (III.18.) Kormányrendelet, illetve a számhordozási központi referencia adatbázisról szóló 17/2003. (XII.27.) IHM-rendelet szabályozza, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöki rendelettervezete pedig végleges formában 2012. január 1-től veheti át részben ezek helyét.

Az új számhordozási eljárási folyamat egyértelműen az ügyfelek számára kedvező (amennyiben a rendelettervezetet a jelenlegi formájában fogadja el a hatóság elnöke). Így a legfontosabb változás, hogy a teljes folyamatra a hordozási szándék bejelentésétől számolva a jelenlegi összesen nyolc munkanap helyett kettő, illetve legfeljebb három munkanap áll majd rendelkezésre. Az átvevő és átadó szolgáltatónak ez idő alatt minden műszaki és számviteli folyamatot le kell bonyolítaniuk egymás, valamint a Központi Referencia Adatbázis (KRA) közt.

A most is érvényben lévő rendszernél az átvevő szolgáltató 2 munkanapon belül köteles az előfizetői számhordozási igényt jelezni az átadó szolgáltatónak, az átadó szolgáltatónak pedig szintén 2 munkanapja van arra, hogy az igényt elbírálja, és jóváhagyja vagy visszautasítsa (ezt például lejárt számlatartozás esetén teheti meg a cég). Ha a régi szolgáltató "elengedi" az ügyfelet, vagyis a számhordozás végbemehet, a szám az átadó szolgáltató a jóváhagyási nyilatkozatának kézhezvételét követő legkorábbi 4. munkanapon kerülhet az átvevő szolgáltatóhoz. A jelenlegi rendszerben az előfizető a meglévő szolgáltatóhoz is benyújthatja igényét, ekkor az első lépcső kimarad, de a számhordozás még így is 6-7 munkanapot vehet igénybe.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az új törvénytervezet szerint az előfizető már csak az átvevő szolgáltatónál nyújthatná be számhordozási igényét, a kiválasztott operátornak azonban a 16 óráig beérkezett igények esetén még aznap, legkésőbb 20 óráig értesíteni kell az átadó felet.

Két-három nap alatt meglehet

A régi szolgáltatónak ezután egy napja lesz arra, hogy jóváhagyja vagy elutasítsa a kérelmet, ezt követően az átadás-átvételt szintén egy napon belül le kell bonyolítani. Vagyis az új rendelet szerint a számhordozási eljárás teljes időtartama 2, maximum 3 munkanapot vehet igénybe, attól függően, hogy az ügyfél a nap mely szakában jelentette be igényét, és feltételezve, hogy nincs lejárt tartozása a régi szolgáltató felé.

Amennyiben minden feltétel teljesül, a számátadási időablakot az eddigi rendszer szerint egy négyórás időintervallumban 20 és 0 óra közt jelölik ki, ez idő alatt a szolgáltatás szünetelhet. A jelenleg társadalmi egyeztetés alatt álló rendelettel kapcsolatban lapunk értesülései szerint az összes mobilszolgáltató nyújtott be észrevételt. Úgy tudjuk, a cégek elsősorban a rendelkezésre álló rövidebb idő miatt keletkező adminisztratív többletteherrel kapcsolatban kértek változtatást.

a címlapról