:

Szerző: Bodnár Ádám

2011. december 16. 10:04

Elhúzódik a RIM szenvedése

Pocsék negyedéves eredményről és borús kilátásról számolt be tegnap a BlackBerry okostelefonok gyártója, a Research In Motion (RIM). Miközben az okostelefon-piac lendületesen nő, a vállalat csak kevesebb készüléket tudott eladni mint tavaly, a bevétele csökkent, profitja a PlayBookkal kapcsolatos értékcsökkenési leírás miatt meredeken visszaesett.

Nehéz időszak előtt áll a RIM: a vállalat jelenlegi készülékei nem fogynak olyan jól mint a versenytárs platformokra épülő okostelefonok, az új generációs modellek viszont csak 2012 végén fognak bemutatkozni. A vezetőség türelmet és bizalmat kér, de a befektetők láthatóan képtelenek tovább várni: a bejelentés nyomán a RIM papírjai közel 8 százalékot estek a tőzsdén és hét éves mélypontra zuhantak.

Úton a jelentéktelenség felé

A RIM vezetői az eredmények kapcsán rendezett konferenciahíváson elmondták, a vállalat történetének legnagyobb átalakulása áll a küszöbön. A megújulás nem csak a termékportfóliót érinti, hanem magát a cég felépítését és folyamatait is. "Minden követ megmozgatunk, számos területet alaposan megnézünk, beleértve a termékmenedzsmentet, a kínált készülékek számát, az ellátási láncot és a gyártás költséghatékonyságát, a marketinget, a reklámokat, a partneri kapcsolatokat, a licencelési lehetőségeket, a szervezeti és vezetési struktúrát" - mondta a vállalat társelnök-vezérigazgatója, Jim Balsillie.

A RIM okostelefon-eladásai millió darabban (11q4 = előrejelzés)

A novemberben véget ért harmadik pénzügyi negyedévben a RIM mindössze 14,1 millió BlackBerryt értékesített, 100 ezer darabbal kevesebbet mint egy évvel korábban. A vezetők szerint a volument erőteljesen befolyásolta a BB7 operációs rendszert futtató új modellek késése - a BB7-es mobilokat állítólag jól fogadta a piac, azonban eladási darabszámokra vonatkozó számokat nem árult el a RIM. A készülékértékesítésből származó bevétel 4,9 milliárd dollár volt a harmadik negyedévben, egy éve ez még elérte az 5,5 milliárd dollárt, vagyis a RIM nem csak kevesebb készüléket adott el mint tavaly, hanem az egy BlackBerryre jutó átlagos eladási ár is bő 10 százalékkal csökkent.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY!

Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY! Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

A RIM legnagyobb problémája, hogy legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban meredeken csökkennek az eladásai és ezt a nemzetközi színtéren elért sikerek sem tudják ellensúlyozni. Az okostelefonos trendeket pedig egyértelműen az amerikai vásárlók határozzák meg jelenleg, mivel a készülékeken futó legnépszerűbb alkalmazások és szolgáltatások fejlesztői is jellemzően amerikaiak és elsősorban az amerikai piacot célozzák. A RIM ezért nagyszabású marketing- és értékesítési kampányba kezd annak érdekében, hogy visszaszerezze az amerikai vásárlók bizalmát, ennek feltehetően jelentős árcsökkentések is részét képezik majd.

A PlayBook kereskedelmi teljesítményéről pedig jobb nem is beszélni: a negyedév során a társaság csak 150 ezer BlackBerry tabletet szállított, a készülékből a megjelenése óta összesen 800 ezer darabot értékesítettek - a vállalat nemrég közölte, 485 millió dolláros értékcsökkenési leírást kell elkönyveljen az eladatlan, illetve töredékáron kiárusított raktárkészletek miatt. A RIM vezetősége azonban továbbra is bízik a PlayBookban, amelyhez februárban érkezik az operációs rendszer 2.0 verziója többek között androidos alkalmazások futtatásának képességével.

Most jön csak a neheze

A RIM által megváltóként várt új, QNX-alapú BlackBerry 10 platformra épülő mobilok csak 2012 második felében várhatók, hangzott el az elemzői konferencián. A vállalat szerint a késés oka, hogy az új mobilokhoz egy olyan (kétmagos processzort és LTE modemet is tartalmazó) rendszerchipet választottak, amely csak 2012 közepén lesz hozzáférhető. Így 2012 nagy részét a jelenlegi, elavult platformra épülő okostelefonokkal kell kibekkelnie a RIM-nek. Hogy ez mennyire nehéz feladatnak ígérkezik, azt jól mutatja, hogy a jelenleg is zajló, a karácsonyi szezont is magába foglaló negyedik negyedévre mindössze 11-12 millió BlackBerry eladásával számol a cég - a tavalyi negyedik negyedévben 14,9 millió készülék fogyott.

A harmadik negyedévben a RIM bevétele 5,2 milliárd dollárt tett ki, ami éves szinten 6 százalékos csökkenést jelent, a nettó eredmény pedig 991 millió dollárról 256 millió dollárra zuhant, részint a termékmix kedvezőtlen változása, részint a PlayBookkal kapcsolatos 485 millió dolláros értékcsökkenési leírás miatt. A negyedik negyedévre 4,6-4,9 milliárd dolláros bevételt vár a RIM, szemben a tavalyi negyedik negyedév 5,6 milliárdos forgalmával.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról