Nem minden reklámot tilt le már az AdBlock
Megenyhül az AdBlock, a Plus verzió már nem minden hirdetést tilt ki, hanem csak a nagyon tolakodóakat és idegesítőeket. A kulturált reklámok maradhatnak, mindenki legnagyobb örömére.
Sokszor hangzik el az érv az AdBlock és a hasonló reklámszűrők használata mellett, hogy néhány weboldal akkora mennyiségű és olyan rossz minőségű reklámot zúdít a felhasználóra, hogy az már zavaró, miközben még az erősebb PC-k is megcsuklanak a terheléstől. A probléma hazánkban is ismert, főként a kisebb látogatottságú oldalaknál hiányzik a technológiai racionalitás.
Jobb belátásra tért a blokkoló
Nem csoda tehát, ha sokan nem reklámkerülésből, hanem nagyon is praktikus okokból tiltanak le mindenféle hirdetést a böngészőjükben. Erre az egyik legjobb eszköz az AdBlock, ami évek óta szolgálja ki ezt az igényt. Magyarországon korábbi adatok szerint a netezők 15-20 százaléka tiltja a hirdetéseket, IT-val kapcsolatos oldalakon ez az arány ennél jóval magasabb, mivel a technológiára fogékony felhasználók jobban ismerik ezeket a lehetőségeket. A működésüket hirdetésekből finanszírozó tartalomszolgáltatók ezzel azonban értékes forgalmat veszítenek el, hiába készítették el a megfelelő mennyiségű és minőségű embert érdeklő tartalmat, a valós látogatottság és a hirdetéskiszolgálási, vagyis bevételtermelési kapacitás között hatalmas lehet a szakadék. A tartalomszolgáltatók és a hirdetők épp ezért igazi ellenségként tekinthettek az AdBlockra és a hasonló megoldásokra.
Az új verzióban a fejlesztők azonban igyekeznek a békülés útjára lépni, az AdBlock Plus 2.0 alapesetben már nem szűri ki a normális, elfogadható hirdetéseket. Annak megítélése, hogy mi az elfogadható, persze lehet további vita tárgya, de ez esetben a statikus és azzal egyenértékű, a szöveges, illetve a maximum egy scriptet futtató reklámokat alapesetben nem szűri ki a plug-in. A villódzó, animált és zenélő reklámok azonban továbbra is a kukában landolnak még mielőtt betöltődnének.
Kell a reklám, ha ingyen van a tartalom
Az AdBlock döntése egyébként valóban a tartalomszolgáltatók egyre nehezebb helyzetének folyománya. A fejlesztőcég vezetője szerint a hirdetések szűrése miatt egyes esetekben a kisebb médiacégek hirdetési bevétele a felére esett, ami komoly fenyegetettség alá helyezi a működésüket. A lépéssel az AdBlock egyfajta igazságosztó szerepét veszi magára és arra próbálja nevelni a tartalomszolgáltatókat, hogy ne zavaró hirdetéseket helyezzenek el oldalukon. Szerencsére a látogatói, olvasói "élményt" szem előtt tartó oldalakon a zenés, villogó, egérkurzort követő scriptek, animációk ideje már lejárt, a felhasználók maguk is beláthatják, hogy a hirdetés önmagában nem zavaró tényező, ha az nem lép át bizonyos határokat.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A bejelentést követően szinte természetes, hogy többen a hirdetői oldallal való lepaktálásnak tekintik az AdBlock lépését, még akkor is, ha a beállítások közt vissza lehet lépni a teljes tiltáshoz. A szerencsésebb helyzet viszont az lenne, ha a felhasználók ezt a lehetőséget meghagyva, a megbízható oldalakat white listre helyeznék és nem sodornák veszélybe a tömeges AdBlock használattal az általuk értékesnek ítélt tartalmak szolgáltatóit.
Mivel a felhasználók nagy része lusta arra, hogy az opciók közt bogarásszon, sokan pedig nem is nagyon értenek hozzá, ezért bizonyára lehet majd egy csökkenés a kitiltott reklámok arányában. Az AdBlock saját statisztikái szerint minden negyedik felhasználó állítja csak teljes tiltásra a plug-int, amit egyébként 30 millió felhasználó telepített fel világszerte.