Kinek lesz nagy biznisz az NFC-s fizetés?
A Google és az Apple elhappolhatja a mobilszolgáltatók piaci részeit a mobiltárca piacon az Egyesült Államokban, s az AT&T, Verizon és a többi szolgáltató kénytelen megküzdeni az új kihívókkal ezekkel a piacokon is. Az NFC-s fizetés területe ugyan az okostelefonokhoz kapcsolódik, de a szolgáltatók szerepe továbbra is kérdéses - derül ki az ABI Research kutatásából.
Brutális háború bontakozik ki fokozatosan az új generációs fizetési megoldások piacán. A szereplők között megtaláljuk a legnagyobb okostelefonos platformok tulajdonosait, a mobilszolgáltatókat, illetve a változatos pénzügyi szervezeteket. A tét óriási, a szűz területet most osztják fel, a néhány év múlva várhatóan dőlő bevételekért már ma beindult a küzdelem.
Az ABI Research szerint az NFC-alapú mobiltárca megoldások piaca 2016-ig 594 millió dollárra hízik, az elterjedésében viszont a mobilszolgáltatók mellett a platform- és készülékgyártóknak is hatalmas szerepük lesz. Ez óriási lehetőséget jelent a Google, Apple és a RIM számára, ha a következő évben elárasztják a piacot NFC-képes mobilokkal az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában, Japánban és Koreában. A mobilos fizetési piacra továbbá felkapaszkodhatnak a kuponoldalak is, amik napi ajánlatokkal teszik hasznosabbá és kézzelfoghatóvá a felhasználók számára az NFC-technológiát a mindennapokban.
A szolgáltatóknak vigyázni kell a piacaikra
Az ABI Research becslései szerint első körben a szolgáltatók kezében lesz ez a piac, 2012-ben még ezek a cégek adják a mobiltárca megoldások 75 százalékát, de az Apple és a Google fokozatos színre lépésével a következő négy évben ez az arány várhatóan folyamatosan csökken majd és 2016-ra már csak 63 százalék körüli részesedéssel bírnak a mobilszolgáltatók. A Google és az Apple kihasználva a saját platform, az erős márka és a fogyasztókkal való közvetlen kapcsolat erejét, egyre több esetben hagyhatja ki a játékból a mobilos cégeket.
A Google előnye, hogy a Wallet már most élesben működik, legalábbis San Franciscóban és New Yorkban az NFC-képes Nexus készülékek tulajdonosai már most vásárolhatnak a mobiljuk meglóbálásával. A felhasználók köre egyelőre a Sprint-előfizető Nexus S tulajokra szűkül, ez azonban gyorsan változhat - jövőre tucatnyi készüléken válhat elérhetővé a Wallet, ami megindíthatja a Google-MasterCard szövetség mobiltárca-piaci menetelését.
A Google mindenre gondolt
Hazánkhoz hasonlóan az USA-ban is kritikus szerep jut a mobilszolgáltatóknak a készülékek terítésében. A ilyen körülmények között a Google akkor lehet sikeres, ha minden szolgáltatónál széles NFC-képes készülékkínálat jelenik meg. Ehhez azonban egyelőre feltétel, hogy a készülékek a szolgáltató saját mobiltálca-megoldásával működjenek. A szolgáltatók árusítják a Google-mobilokat, támogatják saját mobiltárca megoldásukon belül a Google Walletet, amiért cserébe részesülnek a bevételekből. Ez a jövedelemelosztás a Google és a szolgáltatók között már több helyen működik, a keresőóriás a telefonokon kiszolgált hirdetések után is fizet részesedést.
Az Apple-től hasonló manőverre számíthatunk, noha az iPhone-t gyártó cég egyelőre nem mutatta még be a mobilos fizetési szolgáltatását. A meglévő szabadalmakból és az iparági pletykákból azonban szinte biztosra veszi mindenki, hogy 2012 során egy új szoftver és egy új, NFC-chippel felszerelt iPhone érkezik a piacra. Sokan éppen az Apple-től várják, hogy az NFC-s fizetés elterjesztését megtolja világszerte és ha az Apple valóban megjelenik a területen, akkor a szolgáltatóknak a Google Wallet mellé be kell engedniük a cupertinóiak megoldását is - ez az almás gyártó piaci súlyánál fogva könnyen át tudja vinni a szolgáltatókon.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Egyedül az úgynevezett “OTT” (over the top) mobiltárca szolgáltatóknak lesz vesszőfutás a következő néhány év. A bankok, pénzintézetek, fizetési platformok és kereskedők hiába állnak majd elő saját megoldásokkal, nehéz dolguk lesz a két nagy okostelefon- platformmal szemben, illetve a mobilszolgáltatók is nehezen fogják beengedni őket soraik közé. A szolgáltatóknak éppen elegendő segítség lesz a piac létrehozásában, hogy beolvasztják saját megoldásaik közé a Google és Apple tárcákat. A többi független szereplőből előnyt már nem tudnak kovácsolni, a beengedésük viszont ugyanúgy veszélyezteti a mobilszolgáltatók bevételi lehetőségeit.
Itthon is indul a menet
Hazánkban hasonló egyensúlyozás folyik. A Mobiltárca Egyesület, ami a három mobilszolgáltató (T-Mobile, Vodafone, Telenor), illetve a MasterCard, OTP és SuperShop közös gyermeke, többek közt azt a feladatot tűzte zászlajára, hogy a magyarországi NFC-s piacot tereli, fejleszti, irányítja. Mivel az amerikai Isishez hasonlóan itt is a mobilszolgáltatóké a kezdeményezés, ezért a kérdés itt is az, hogy ezek a cégek képesek-e saját szerepüket a feljebb pozicionálni, mint adatfolyam-szolgáltató és képesek-e a globális trendeket megelőzve egy olyan működési formát bebetonozni, amiben a mobilszolgáltató is részesül a bevételekből. Magyarországon a 2012 legfőképp arról szólhat majd, hogy kiderül, a SIM-alapú NFC terjed-e el itthon vagy a független.