Új mobilszolgáltatónak kedvezhet a frekvencialicit
Múlt pénteken ismét megváltoztatta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a küszöbön álló 900 MHz-es frekvenciaaukció dokumentációját. Szakértők szerint az új változat is egy új piaci szereplő megjelenésének kedvez, melyben valamilyen formában szinte biztos, hogy megjelenik a kínai tőke.
Másfél hónapon beül másodszor változtatja meg a kiíró Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a küszöbön álló 900 MHz-es frekvenciaukció kiírási dokumentációját. A szervezet először - október elején - a határidőkön módosított, most a licitálás módszerét írta át. Iparági szakértők szerint az új játékszabályok az új mobilpiaci szereplő megjelenésének kedveznek, már csak az a kérdés, hogy ki lesz az, és mi a célja valójában a piacbővítésnek.
Beleláthatnak a kártyákba
Az új kiírásban az egyik legfontosabb változás, hogy az NMHH a 900 MHz-es sávban összesen 5 MHz-nyi duplex frekvenciából álló "A" blokkra beadott licitlapokat az eddigiekben tervezetthez képest máshogy értékeli majd. Amint azt korábban megírtuk, az első fordulóban inkumbens mobilszolgáltatók (tehát a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone) nem indulhatnak, itt akár egyetlen licitáló is mindent vihet, de ha legalább két érvényes licit születik, akkor a két legnagyobb ajánlattevőt külön értesíti a hatóság, név nélkül megjelölve a legmagasabb licit összegét. Ezt követően a licitálók elektronikus rendszerben ígérhetnek egymásra. A koreográfia ugyanígy zajlik a második fordulóban is - ha lesz ilyen -, csak ott a fentebb említett három operátor közt dőlhet el, kihez juthat a frekvencia.
A HWSW által megkérdezett, nevük elhallatását kérő iparági bennfentesek szerint az új licitálási rend elsősorban a piacra újonnan belépni szándékozó szolgáltatóknak, illetve a mögöttük álló cégeknek, konzorciumoknak kedvezhet, mivel segíti a megfelelő ajánlattételi stratégia kidolgozását. Egyes, piaci vélekedések szerint gyakorlatilag eldöntött tény, hogy lesz negyedik mobilszolgáltató Magyarországon, a mögöttes érdekek azonban nem teljesen tiszták.
Korábbi spekulációk szerint a kormány részben vagy teljes egészében állami tulajdonú mobil távközlési céget szeretne látni a magyar piacon, mely nyilvánvalóan elsősorban a kormányzati, közigazgatási és kapcsolódó szektorokhoz tartozó több tízezer előfizetést szolgálná ki. Ez a megoldás ugyanakkor anyagi szempontból kevés előnnyel kecsegtetne, hiszen az operátorok rendkívül nyomott áron kínálják már most is szolgáltatásaikat a kormányzati szférának, így a lépés legfeljebb adminisztratív előnyökkel járna. Cserébe jelentős állami beruházással új hálózatot kéne felépíteni, melynek előbb-utóbb meg kellene állnia a saját lábán.
Ez még akkor is rendkívül költséges lépés, ha a konzorciumba bevonják a kiterjedt gerinchálózattal rendelkező Magyar Villamos Művek Zrt.-t, ahogy azzal szakértőink korábban kalkuláltak. Egy ilyen konzorciumban szükség lenne egy olyan szereplőre is, mely a hírközlési területen jelentős ügyfélbázissal és tapasztalattal rendelkezik. Ez lehetne a Magyar Posta, mely a Vodafone hazai megjelenésekor szintén jelen volt, később azonban kiszállt a konzorciumból.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Lapunknak nyilatkozó szakértők úgy vélik, a valódi főszerep nem a Postának és nem is az MVM-nek juthat ebben a játszmában: a lapokat igazából Kínában keverik. Tény, hogy az egyre ambiciózusabb kínai hálózatieszköz-gyártók számára nemcsak kitűnő beruházási terep, hanem egyfajta ugródeszka is Magyarország, az ázsiai ország ráadásul a diplomácia sajátos nyelvén többször is kijelentette, kész segítő jobbot nyújtani a bajba jutott, baráti Magyarországnak.
Kínai, magyar, két jóbarát
Azt, hogy a magyar kormány nem veszi félvállról ezeknek a gyártóknak a hazai jelenlétét, illetve szereplését, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Huawei által múlt szerdán rendezett nagyszabású gálaesten vendég volt és fel is szólalt Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter. Egyelőre nem teljesen világos, hogy milyen céljai lehetnek egy kínai cégnek konzorciumi tagként - ha egyáltalán megjelenik a gyártó konzorciumban -, logikus magyarázatnak tűnhet ugyanakkor a tapasztalatgyűjtés a nagyobb európai piacok meghódításához. A Huawei szakemberei egyébként lapunk információi szerint részt vettek azon az októberi zárt körű egyeztetésen, melyet az NMHH rendezett a frekvenciaaukció dokumentációját megvásárló cégek számára.
Még mindig nem világos az sem, hogy mi lehet mindebben a szerepe a száz százalékban magyar kézben lévő BTelnek, mely voltaképpen a semmiből előtűnve került a középpontba az év közepétől. A sikersztorinak tűnő vállalkozást egyes vélekedések szerint kormányzati körökből mozgatják, bár a szándékok nem teljesen tiszták. A cég eddigi kommunikációja alapján akár az is kikövetkeztethető, hogy a mobilpiaci jelenlétről szóló terveket dédelgető BTel fogja adni a (márka)nevet a nyertes konzorcium által létrehozandó szolgáltatásnak, így - némi külső segítséggel - létrejöhet a magyar mobiltávközlési piaci új csillaga.