:

Szerző: Bodnár Ádám

2011. november 10. 16:42

Új grafikus vezérlőt mutatott be az ARM

Az ultramobil architektúrák terén szinte egyeduralkodónak számító ARM egy új grafikus vezérlőt jelentett be, a Mali-T658a korábbi 400-MP generációnál több és erősebb shader magot tartalmaz - a vállalat tízszeres teljesítménynövekedésről beszél.

Az ultramobil eszközök, okostelefonok, tabletek terén is egyre nagyobb szerepet kap a grafikus megjelenítés, a készülékek felhasználási területei között hangsúlyos a médiatartalom kezelése, a játék, illetve a 3D grafika és animáció.

Az ARM eddigi legerősebb grafikus vezérlője, a Mali-T658 a ma hozzáférhető, például a Samsung Galaxy S II-ben is működő ARM Mali-400MP-nél kétszer több, legfeljebb összesen 8 shader magot tartalmazhat, amik ráadásul erősebbek is (a Mali-400MP legfeljebb négymagos konfigurációban létezik). A magok két négyes csoportba vannak rendezve és csoportonként 32-128 kilobájt másodszintű cache-en osztoznak - a blokkvázlata alapján a T658 két egybeépített Mali-T604-nek felel meg.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A Mali-T658 grafikus vezérlő az iparágban elterjedt legtöbb grafikus és "unified computing" szabványt támogatja, beleértve az OpenGL ES-t, OpenCL-t és DirectX 11-et, illetve a Microsoft Direct Compute-ot is, vagyis nem csak grafikus chipként, hanem vektoros gyorsítóként is bevethető például médiafeldolgozásra, hangfelismerésre vagy fizikai számítások elvégzésére. A rendszerben levő ARM CPU-magok és a GPU-magok közötti terhelésmegosztást a Job Manager végzi.

A Cortex magokhoz hasonlóan a Mali grafikus vezérlőket is IP szinten lehet licencelni az ARM-tól, vagyis azok a cégek, amelyek nem rendelkeznek saját grafikus kompetenciával, a komplett GPU tervét megvásárolhatják az ARM-tól és beépíthetik saját rendszerchipjükbe. A licencelhető ultramobil GPU-k piacán az ARM az Imagination Technologies PowerVR magjaival versenyez elsősorban, ez a két vállalat szolgálja ki azokat a saját grafikus mag nélküli chiptervezőket, mint amilyen a Samsung és a Texas Instruments. Az ultramobil piacon nagyratörő tervekkel rendelkező NVIDIA saját fejlesztésű GPU-t használ a Tegrákban, a Qualcomm pedig az ATI mobil grafikus üzletágának megvásárlásából született Adreno GPU-kat építi chipjeibe.

Az ARM bejelentés szerint a Mali-T658 első partnerei közé a Fujitsu, az LG Electronics, a Nufront és a Samsung tartoznak. A grafikus vezérlő már licencelhető, de mire a boltokban megvásárolható készülékekben feltűnik, akár három-négy év is eltelhet.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról