:

Szerző: Gálffy Csaba

2011. november 9. 14:16

Saját felhős ökoszisztémát indít a Fujitsu

Teljes gőzzel belevág a felhős ökoszisztéma létrehozásába a Fujitsu - jelentette be a vállalat Münchenben. A japánok saját alkalmazás-piacteret is indítottak.

Leleplezte új stratégiáit és új termékeket is bemutatott a Fujitsu ma Münchenben, a több mint tízezer résztvevő előtt zajló Fujitsu Forum keretében. A legfontosabb bejelentésnek mindent kétséget kizáróan az számít, hogy a Fujitsu Technology Solutions végre rátalált létezésének értelmére és sikerrel tette magát túl a Fujitsu Siemens közös vállalat felbomlását követő hosszas identitásválságon. Az új stratégia szerint az európai leányvállalat a tokiói központ mellett második pillérré válik a cégen belül, felfuttatja a gyártást, a kutatás-fejlesztést és az értékesítési funkciókat is.

Európai tech-cég

A Fujitsu azzal büszkélkedik, hogy övé Európa egyetlen számítógépgyára, aki ma a kontinensről származó PC-t akar vásárolni, annak más lehetősége nincs. Bár a definíció vitatható, tény, hogy a japánok németországi gyára nem csak összeszerelő üzem, hanem itt készülnek a számítógépek alapegységei is (beleértve például a különböző nyomtatott áramköri lapokat). A jövőben ezt a gyártást még jobban fel kívánja futtatni  Fujitsu, a jelenlegi üzemek máris névleges kapacitásuk fölött termelnek. A jövőben azonban a kibővített augsburgi üzem jóval nagyobb kapacitással fogja ontani a termékeket PC-ket és szervereket egyaránt.

Benyomásunk szerint a japán Fujitsu hosszú évekig nem rendelkezett pontosan meghatározott vízióval az európai részleg számára. Ugyan a vállalat hatalmas kutatás-fejlesztési részleggel bír odahaza (az okostelefonoktól a világ leggyorsabb szuperszámítógépéig nyúlik a lista), Európába a termékek csupán meghatározott hányada érkezett meg, köszönhetően részben a Siemens és a Fujitsu aszimmetrikus együttműködésének. A német-japán vegyesvállalat a Sony Ericssonhoz hasonlóan eltérő kompetenciájú cégek gyermeke volt, ami a közös részhalmazra korlátozta a működés körét. A Fujitsu úgy tűnik, hogy végre rászánta magát az európai részleg egyenrangúvá tételére, ez tűnik ki legalábbis azokból a tervekből, amelyek szerint a mai kétharmad-egyharmados arányt fele-felére szeretnék módosítani a Japánból illetve a Japánon kívülről származó bevételek között.

Fókuszban a felhő

Nem tartja a felhőt egy új technológiának, vagy számítási paradigmának a Fujitsu - jelentette ki többször Rolf Schwirz, a Fujitsu Technology Solutions elnök-vezérigazgatója. Az "internet computing" néven ismert paradigma ugyanis már régen velünk van és korábban is alapjaiban meghatározta az IT világát - a napjainkban tetőző felhős hisztéria tehát technológiai szempontból alaptalan. A cloud computing azonban egy ponton valóban hozott újat a Fujitsu szerint: olyan szolgáltatási modellt vezetett be, amely alapjaiban változtatja meg a vállalkozások informatikához fűződő viszonyát.

Az új modellel azonban a legtöbb gyártó csak óvatosan barátkozik, a korábbi modellben eladott, csúcsterheléshez méretezett hardverekre ugyanis a felhőben nincs szükség ami mind a licencbevételekben, mind a hardvereladásokban visszalépést jelent sok szereplő számára. A Fujitsu azonban büszkén jelenti ki, hogy neki ilyen, a felhőtől fenyegetett üzlete nincs, így teljes erővel koncentrálhat a cloudra, miközben a versenytársaknak gondot okoz saját üzleti modelljeik átállítása.

A felhős rendszerek ugyanakkor egy egészen eddig elképzelhetetlen versengési modellt hoznak: ugyanaz a szoftver szolgáltatás formájában számtalan forrásból elérhető lesz a közeljövőben, az adatok és a felhasználók pedig migrálhatóvá válnak a különböző szolgáltatások között az eddig megszokott és bevett gyakorlat, a felhasználók túszul ejtése azonnal értelmét veszti. Természetesen az alkalmazás szintjén ez a lock-in továbbra is fennáll majd, hardveres és platform-szinten azonban a korábbinál jóval nagyobb szabadságot kapnak a felhasználó szervezetek.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Fujitsu alacsony részesedésének megfelelően ebben az új versenyhelyzetben fantasztikus lehetőséget lát: a nagynevű hardvergyártókkal a jövőben ár, rendelkezésre állás illetve különböző funkciók szerint kell versenyezni a vas, illetve a szoftverkörnyezet a felhasználók számára teljesen láthatatlan marad. Ahogy a szerverek működtetésével kapcsolatos tudásra csupán néhány, a felhős rendszert működtető vállalatnak lesz szüksége, az IT-osztályok más feladatokra használhatók majd, szélsőséges esetben pedig meg is szüntethetők.

A Fujitsu underdog pozíciójának megfelelően a felhős rendszerek nyílt szabványokon történő működése mellett tör lándzsát, ennek keretében változatos szabványait a DMTF (Distributed Management Task Force) elé terjesztette, amely a terület meghatározó szabványalkotó testülete. Sőt, a cég vállalta, hogy amennyiben a beterjesztett szabványai helyett a DMTF más szabványokat fogad el, saját termékeit azoknak megfelelően átalakítja.

Ökoszisztéma a jövő?

A Fujitsu szerint a felhős platformok versenye a mobiltelefonos platformok versenyével analóg módon fog kibontakozni. Ez egyrészt azt jelenti, hogy az a platform lesz sikeres, amely az alkalmazások legszélesebb skáláját képes nyújtani a felhasználók számára, másrészt pedig a mobilhoz hasonlóan itt is az alkalmazásfejlesztés demokratizálódásával kell számolni. Okostelefonokra több százezer alkalmazás érhető el, több tízezer fejlesztő tollából, köszönhetően az egységes fejlesztési környezetnek. Jelenleg a nagy szoftverházak legnagyobb előnyét az adja, hogy képesek termékeiket a hardverek és szoftverkörnyezetek széles skáláján tesztelni ezzel a kisebb cégek sosem tudják felvenni a versenyt. Az egységes környezet garantálásával azonban szinte bárki számára megnyílik a lehetőség arra, hogy hasznos és értékes szoftvert írjon.

Ugyan a különböző alkalmazásboltok kínálatának jelentős része gyenge minőségű, számos kiváló szoftver is született erre számít a Fujitsu a felhős alkalmazások területén is. Ennek megfelelően elindult a Fujitsu felhős alkalmazásboltja, a Business Solution Store, amely integrált megoldást kínál a fejlesztők számára alkalmazásaik terjesztéséhez. Az alkalmazásbolt elvégzi a megrendelések feldolgozását, az identitáskezelést, a számlázásig bezárólag. A fejlesztőknek ezért cserébe le kell mondaniuk bevételük egy részéről a Fujitsu javára a kisebb szoftvercégek számára azonban ez már önmagában hatalmas lehetőséget jelenthet a globális piacra jutásra.

A keynote előadás keretében a hallgatóság megismerhette a Fujitsu-SAP együttműködés keretében elkészült HANA (in-memory) appliance-et, valamint a Fujitsu saját, nyílt forráskódú, SugarCRM alapokra fejlesztett CRM-rendszerét is. Ez utóbbival a vállalat látszólag a legjobb partnereinek ad házon belül ellenfelet, a Fujitsu szerint azonban csupán a választás szabadságát kívánja megadni a felhasználók számára. A Fujitsu Cloud CRM névre keresztelt alkalmazás már elérhető a Business Solution Store-ból, az appliance pedig a jövő év folyamán lesz megrendelhető.

a címlapról