:

Szerző: Dojcsák Dániel

2011. november 3. 14:25

Megállíthatatlan az okostelefonok terjedése

Elképesztő mérföldkőhöz érkezett az Egyesült Királyság az okostelefon-penetráció tekintetében. Minden második brit lakos rendelkezik okostelefonnal, ami valamivel több mint 30 millió készüléket jelent. Érdemes odafigyelni az ottani trendekre, Európa keletibb felében is hasonló jelenségekre számíthatunk 1-3 éven belül.

A brit lakosok által használt okostelefonok felén a Google Android operációs rendszere fut, a második helyen a RIM Blackberry áll 22,5 százalékkal, az Apple iPhone készülékek csak a harmadik helyen tanyázik 18,5 százalékos részesedéssel, a maradék közel 10 százalékon pedig a többi platform osztozkodik. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 15 millió androidos, 6,6 millió BlackBerry- és 5,5 millió iOS-felhasználó alkotja a brit okostelefon-piacot, ami a mobilszolgáltatók, tartalomszolgáltatók és az alkalmazásfejlesztők számára is igazi Kánaán.

Szerencsés együttállás, gyors fejlődés

A brit piac ideális környezetet ad az okostelefonok terjedésének, hiszen a megfelelő vásárlóerő, a megfelelő méretű piac is rendelkezésre áll, az ország nyelve az angol, illetve a kontinensen szinte minden esetben itt jelennek meg elsőként a tartalomszolgáltatók is, akik a kiadói-, szerzői- és egyéb jogi problémák miatt nem terjeszkedhetnek szabadon. Ennek a szerencsés együttállásnak az eredménye, hogy a brit lakosok többsége tud válaszolni arra a kérdésre, hogy miért is jó neki, ha okostelefont vásárol, hiszen bőséggel vannak értékes szolgáltatások és tartalmak. Ennek köszönhetően az új készülékvásárlásoknak már a 70 százaléka okostelefon a Kantar Worldpanel ComTech friss kutatása szerint.

Az Android, Blackberry, iOS trió ugyan uralja a piacot, de a briteknél az Apple komoly visszaesést könyvelhetett el a piaci részesedésben. Az eladásokban az iPhone-ok aránya egy évvel ezelőtt még 33 százalék volt, ez csúszott vissza 18,5 százalékra. Ez részben bizonyára köszönhető az új iPhone-ra várásnak is, de az Android széles spektrumú kínálata is sokakat csábíthatott el. A brit piac másik vesztese a Nokia, ami a tavalyi 20 százalékos Symbian részesedés után idén már alig 6 százalékot teljesített, kiírva magát a vezető gyártók közül. Ezt talán megváltoztathatja a Windows Phone, de egyelőre a Microsoft platformja a futottak még kategóriába tartozik a fejlett brit piacon is 1,4 százalékos eredménnyel.

Túl sokan butaként használják az okostelefont

A Gartner okostelefonokért felelős elemzője Carolina Milanesi kissé feketíti a fenti képet, ugyanis arra hívja fel a figyelmet, hogy az eladott okostelefonok jelentős részét a felhasználók egyfajta “felmagasztalt butatelefonként” kezelik. Pontosan ugyanazt csinálják egy androidos mobillal vagy egy iPhone-nal, mint amit egy érintőképernyős feature phone-nal, nem telepítenek alkalmazásokat, beérik a gyárilag telepített programokkal, sőt jellemző az a réteg is, ami még mobilinternet előfizetést sem köt okostelefonjához.

Az elemző rámutat arra, hogy hiába a milliónyi alkalmazás, a leginkább használt funkció még mindig a telefonálás és az SMS-küldés - vagy ahogy az Ipsos magyarországi kutatásából kiderült korábban, az ébresztés/riasztás. A felhasználói passzivitás viszont nem elutasításból fakad, hanem a legtöbb ember egyszerűen nincs tudatában annak, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésére, sokan pedig attól félnek, hogy az online szolgáltatások miatt a mobil adatforgalom jelentősen megnő, ami váratlanul magas havi számlát eredményez. Az eszközök ott vannak az embereknél, de minden korábbinál fontosabbá vált az edukáció és a tájékoztatás - ennek felelőssége egyrészt a gyártók, másrészt a mobilszolgáltatók, harmadrészt pedig az alkalmazásokat fejlesztők vállán van.

Értelmezés, tartalom, megoldás

Az Apple nagyon jó abban, hogy bemutassa, hogyan lehet egyes funkciókat kihasználni, de a legtöbb gyártó még mindig ott akad le, hogy a beépített kamera felbontását emeli ki, vagy a processzor nyers teljesítményével kérkedik. Az érett piacokon pedig ezzel már nehezen lehet fogyasztókat meggyőzni, a következő évre az elemzők azt várják, hogy a felhasználók sokkal hatékonyabban és sokszínűbben használják majd eszközeiket. Ehhez szükségszerű, hogy az olcsóbb készülékekre is egyre több, vállalható minőségű, erős alkalmazás legyen elérhető, a fordulat nyertesei pedig a gyártók, a platformok és a fejlesztők közül is azok a cégek lesznek, amik képesek érthetően elmagyarázni, hogy miért is jó okostelefont használni.

A szoftver, a funkció és a szolgáltatások fontosságát támasztja alá az Android részesedésén belül a gyártók változása is. A brit piacon az elmúlt egy évben közel duplájára emelkedett az Android aránya. A Kantar számai szerint a gyártók versenyében hirtelen az élre állt a tajvani HTC a platformon belüli 45 százalékos részesedéssel, ami az egyedi Sense felületével, a webes szolgáltatásokkal, a közel ingyenes navigációval, illetve a használat élményére fókuszáló kampányaival nem meglepő. A második helyre a Samsung szorult 38 százalékkal, eredményeit főleg a Galaxy S II-nek és az Ace-nek köszönheti, a Sony Ericsson viszont a 2010-es 20,5 százalékról 8,5-re bukott, pedig az új készülékek hardveresen és a formatervez tekintve is kiválóan sikerültek, de egyedi szoftverek és szolgáltatások terén keveset mutatnak.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Magyarországon hasonló tendenciák zajlanak, igaz a penetráció jóval alacsonyabb. Az IDC adatai szerint idén tavasszal a magyar lakosság mindössze ötöde rendelkezett okostelefonnal, az eloszlás pedig igencsak torzít a magas jövedelműek (51%) és a diákok (33%) felé. A piac bővülése azonban nálunk is meghozta az eredményeket és a globális trendhez hasonlóan a magyar, lokális alkalmazások, szolgáltatók megoldásai is megjelennek Android és iOS platformra is. A mobilszolgáltatók, a nagy kiadók már több tucatnyi saját alkalmazással rukkoltak elő és sok helyi fejlesztőcsapat is itthon próbálkozik mobilos megoldásokkal, amiket később nemzetközi piacra vihet, de előfordulnak kifejezetten a magyar közönségnek szóló alkalmazások is.

Hazai sikerek, hazai lehetőségek

A mobil platformok azonban az eddigi számítógépes platformokhoz képest egy teljesen új szemléletet igényelnek fejlesztői oldalról is, ahogyan a Gartner elemzője is említette, a felhasználóknak olyan megoldásokat kell mutatni, ami valódi problémákra válasz, amivel értelmet nyer az érintőkijelzős, nagyteljesítményű okostelefon. November 23-án a HWSW első teljesen saját szervezésű konferenciája is ezt a területet dolgozza fel, figyelembe véve a magyarországi viszonyokat, igényeket. Az App! 2011 programja a mobilalkalmazás-fejlesztés fázisait lépésről-lépésre járja végig, kiemelten kezelve a tervezési, projektvezetési, üzleti szempontokat is. A konferencia leírása, részletes programja és az előadók listája elérhető a HWSW App! 2011 hivatalos weboldalán itt.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról