:

Szerző: Bodnár Ádám

2011. október 19. 08:12

A mobilszolgáltatók húzhatják a magyar PC-piacot

A harmadik negyedévben 13 százalékkal bővült a magyar PC-piac, derül ki az IDC adataiból. A júliustól szeptemberig tartó időszakban a gyártók már a karácsonyi szezonra készültek, kérdés, lesz-e vásárlási roham.

A harmadik negyedévben 113 ezer notebook és 32 ezer asztali gép fogyott Magyarországon, szemben a tavalyi 100 és 27 ezerrel - mondta el a HWSW-nek Szécsi Gábor, az IDC elemzője. Ez összességében 13 százalékos éves növekedést jelent, azonban a teljes képhez hozzátartozik, hogy egy évvel ezelőtt nagyon gyenge negyedévet zárt a magyar PC-piac.

Erős év végére számítanak a cégek

Az idei harmadik negyedév szállításait a 2010 végén felhalmozott készletszintek határozták meg. Amint arról a HWSW is beszámolt, egyes gyártók az év végén teljesen elszámították magukat a 2011-es évkezdettel kapcsolatban: a gazdasági helyzet romlása, a devizaárfolyamok és a benzinár változása a lakossági vásárlásokat teljesen padlóra küldte, a céges PC-beszerzések pedig még nem pörögtek fel. Így fordulhatott elő, hogy néhány gyártó túl nagy készletet rendelt be, amelyen aztán az év első felében próbált meg túladni, irreális árversenyt generálva.

Úgy tűnik, a csatornák az év közepére kiürültek, a harmadik negyedévben a cégek megint feltöltötték készleteiket, az iskolakezdésre és az év végi rohamra várnak. Hogy lesz-e év végi roham, azt egyelőre nehéz megmondani, mivel az üzemanyagárak továbbra is emelkednek és a devizahitelek törlesztőrészleteiben sem várható jelentős csökkenés, vagyis a lakosság diszkrecionális jövedelmét alapvetően meghatározó tényezők továbbra is a PC-vásárlások ellen hatnak. Ráadásul a PC-piacon egyelőre nincs nyoma olyan újdonságnak, amely tömegével vonzhatná a vevőket a boltokba.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az egyik lehetséges választ a mobilszolgáltatók adhatják: mindhárom cég modernizálta hálózatát, a megnövekedett sávszélességű csomagokhoz pedig kedvezményes konstrukcióban lehet különféle notebookokat és netbookokat vásárolni. Az év első felében a lakossági PC-eladások jelentős részét adták a mobilszolgáltatók által szélessávú előfizetés mellé értékesített notebookok, az év végi hajrában feltehetően számos ilyen akciót láthatunk majd -  sikert azonban valószínűleg csak az olcsóbb modellek tudnak aratni.

Szabó Tamás, a Toshiba magyarországi marketingvezetője szerint egyelőre nehéz lenne megmondani, milyen lesz az év végi hajrá a PC-piacon. Az eladásokra ható negatívumok között a hitelfelvételtől való félelmet említette a szakember, ugyanakkor az is lehet, hogy a 2012 januárjában életbe lépő ÁFA-emelkedés miatt többen előrehozzák egy új gép megvásárlását 2011-re. 2010 utolsó negyedévében 43 ezer asztali PC és közel 132 ezer notebook fogyott Magyarországon az IDC szerint, ami az utóbbi évek egyik legalacsonyabb adata, ennél idén könnyen jobb lehet az év vége. "Ha egy PC-gyártó nem optimista, csomagoljon és menjen haza" - mondta Szabó Tamás.

A piac ötödét adják még a desktopok

A desktop szegmens növekedésében feltehetően a vállalati beszerzések játsszák már a főszerepet. A notebookok mindent elsöprő népszerűsége ellenére több szervezet kitart az asztali PC-k használata mellett, ugyanis ezeknél kisebb a lopás valószínűsége, a leejtés veszélye sem fenyegeti őket annyira, a kiömlő kávé pedig csak a néhány ezer forintos billentyűzetben tesz kárt. Emellett a desktop gépek könnyebben bővíthetők és szervizelhetők a noteszeknél, nem beszélve arról, hogy az asztali PC-k élettartama, valamint a beszerzési ára is kedvezőbb a mobil társaiknál.

Az asztali gépek szegmensét itthon négy szereplő, a Lenovo, a Dell, a HP és a Fujitsu határozza meg, ezek a cégek adják a teljes forgalom több mint 70 százalékát. Közülük érdemben a Lenovo tudott nőni a harmadik negyedévben, mondta Szécsi Gábor. A notebookok szegmensében meghatározó gyártók közül az ASUS, a Lenovo és a Samsung tudott jelentős növekedést felmutatni a harmadik negyedévben, mondta az IDC elemzője.  A piac erősen koncentrálódik, a hét legnagyobb vállalat (ABC-sorrendben az Acer, az Asus, a Dell, a HP, a Lenovo, a Samsung és a Toshiba) az eladások több mint 90 százalékát adja.

a címlapról