Szakításra készül a Sony és az Ericsson
Mára komoly hátránnyá vált a közös vállalkozás az okostelefonos piacon, ezért a Sony úgy döntött, hogy kivásárolják az Ericsson részesedését a vállalatból. A telefonokat a jövőben a egyesítenék a tabletgyártással, és a szoftverfejlesztés is egy részlegen belül folyna.
A két elektronikai cég 2001-ben alapított közös vállalkozást, amelyet fele-fele arányban birtokolnak. A Sony Ericsson néven létrehozott cég ma világszinten a hatodik legnagyobb telefongyártónak számít.
A belsős információk szerint a két vállalat között már korábban súrlódások alakultak ki a közös cég jövőjét illetően, így újra és újra felbukkannak a szakításról szóló pletykák. Most azonban a Sony úgy érzi, hogy nem csupán koncepcionális különbségek miatt érdemes saját útjára lépnie, hanem végre érdemi üzleti érvek is felsorakoznak. A Sony tervei szerint a teljesen átvett okostelefonos üzletágat gyors ütemben integrálná saját bimbózó tabletgyártásával és a hordozható játékgépekkel. Mint ismeretes, a Sony ősszel jelentkezett két, meglehetősen formabontó tablettel, amelyek a telefonokhoz hasonló hardveres architektúrát illetve szoftvert használnak - az üzletágak egyesítésében tehát mindenképp van ráció.
További érvet szolgáltat a japánok számára a telefonok funkciójának drámai átalakulása. Míg az egyesüléskor a mobiltelefonok csupán a hálózatokhoz kapcsolódó terminálként tekintettek, mára az okostelefonok helye drámaian átalakult. Az ilyen készülékek ugyanis olyan multifunkciós eszközökké váltak, amelyek tartalomfogyasztásra és tartalomelőállításra is egyaránt használhatóak - ez pedig a Sony hagyományosan legerősebb piaca. A tartalomszolgáltatóként is rendkívül erős japán gyártó így okostelefonjai köré olyan ökoszisztémát tud építeni, amely komoly hozzáadott értékként jelentkezhet a piacon - ebben azonban az Ericsson nem tud segíteni.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A két vállalat közötti asszimmetriát a PlayStation brand körüli huzavona is jól szemlélteti. A Sony egyik legerősebb brandjét ugyanis csak hosszas unszolásra adta ki a közös vállalatnak, a kizárólagosan a Sony-hoz köthető, a japánok tőkéjén kifejlesztett márka haszna ugyanis megoszlik a Sony és az Ericsson között. Hasonló utat járt be a japánok többi konzumer márkája is a Cybershot fényképezőgépektől a Bravia kijelzőkig és a Walkman zenelejátszókig: a komoly marketingköltségek nyomán felépített brandeket a japánok elérhetővé tették a Sony Ericsson számára, a svédek azonban nem tudtak hasonló mértékben hozzájárulni a közös vállalat sikereihez. Az Ericsson specialitása, a hálózati eszközök és rádiós egységek ugyanis már nem képesek érdemben hozzáadni a telefonok felhasználók által érzékelt minőségéhez, így a svéd szakértelem is elértéktelenedett a konzumer piacon.
Az Ericsson üzletrészének kivásárlását rendkívül bonyolulttá teszi a közös szabadalmak elosztása, illetve az Ericsson által apportált szellemi tulajdon felértékelődése. A svédek tulajdonhányadának értékét mintegy 1,3-1,7 milliárd dollárra értékelik a szakértők - a széles mozgási lehetőség jól mutatja, hogy miről folyhatnak jelenleg a tárgyalások.