:

Szerző: Dojcsák Dániel

2011. szeptember 29. 08:50

A tartalomról szól az Amazon tabletje

Az Amazon bejelentette Kindle Fire nevű tabletjét, ami pillanatok alatt átrendezheti a piaci viszonyokat. A cég az elmúlt években tökéletesítette tartalom- és cloudszolgáltatói rendszereit, most pedig az igyekezetet megkoronázza egy megfelelően átgondolt hardverrel. Az olcsó eInk-kijelzős Kindle ajánlat már csak hab a tortán.

18 millió zeneszám, film, tv-sorozat, könyv, magazin, alkalmazás és játék. Ez az a tartalmi tömeg, amit az Amazon már most képes felmutatni, amikor bemutatja első tabletgépét. Az eszköz ugyan Android operációs rendszert futtat, de ez nem a mindenki által ismert, Google-vezérelt változat. Az alapok ugyanazok, az Amazon viszont kitakarította a Google-t a rendszerből és saját megoldásaival díszítette fel azt.

Az Amazon Fire gyakorlatilag a semmiből érkezve beállt az Apple iPad mellé és teljesen új fejezetet nyit az Android tabletek történetében. Míg a Samsung, HTC és Motorola a Google ernyője alatt próbálkozott valamilyen csábító hardverrel előállni és azon profitot realizálni, addig az Amazon az elmúlt évek alatt felépített egy teljes háttérországot, ahol majd a nyereség keletkezik a tartalmak után, az eszközt pedig olcsón adja. Nem a Fire tablet maga, ami kívánatos, hanem az ökoszisztéma aminek az érintkezési pontja lett. Igaz, azt hozzá kell tenni, hogy ez pontosan annyira zárt, kirekesztő és merev rendszer, mint az Apple világa, de egyelőre barátságosabb barakknak tűnik.

“Nem a november 15-ét nem tudom kivárni, hanem azt, amikor az USA-ba költözök”

A Fire szállítása november 15-én indul, addig csak előrendelést vesz fel az Amazon, de sajnálatos módon azt is csak az Egyesült Államok lakóitól. Az első Kindle tablet az Android-felhozatalban is népszerű 7 hüvelykes képátlóval jelenik meg, a kijelző pedig az iPadéhez hasonló IPS LCD panel, aminek felbontása 1024x600 képpont. A teljesítményért egy 1,4 GHz-es kétmagos TI OMAP4 processzor felel, belső memóriából pedig 8 gigabájtot kap a készülék, ami elsőre kevésnek tűnik, de a bemutató végére ki fog derülni, hogy még bőven sok is. A Fire tömege is korrekt, mindössze 413 gramm.

A szoftver kapcsán elég annyit tudni, hogy az Amazon teljesen saját képére szabta az Androidot és egy, a megszokottnál egyszerűbb, átláthatóbb felületet hozott létre, igaz elvéve a módosítás és egyediség szabadságát. Cserébe a felületek, funkciók gyorsak, minden kézre áll és a tartalmak is sokkal rendezettebben érhetőek el, mintha a “nyers” internetről próbálnánk kiszívni azokat. Az Amazon App Store jelenleg 10 ezer alkalmazást tud felmutatni, ami a több százezres számokat felmutató Apple App Store vagy az Android Market ellenében nem túl nagy szám, ezek viszont szinte kivétel nélkül válogatott, jó, hasznos, értékes programok. Szétnézve az Amazon webes App Store-jában, a legtöbb ember igényeire megfelelő kínálatot találunk.

Az Amazon és, ami mögötte van

A további funkciók megértéséhez nem árt ismerni az Amazon történetét. Kezdetben volt a könyváruház és a fizikai kiszállítás különböző termékekre. Majd jött az Amazon MP3, ami az első lépcső volt a tartalomszolgáltatás felé. Az elmúlt években megismerkedtünk a Kindle e-könyv bolttal is, lett videós szolgáltatás, a fent már említett App Store az androidos alkalmazásokhoz. Mindezek mögött pedig ott duruzsol az Amazon cloud szolgáltatása, amikben gyakorlatilag végtelen számítási kapacitás és tárhely áll rendelkezésre magának az Amazonnak, fizető vállalati ügyfeleinek és most már a felhasználóknak is.

A Fire böngészője például nem hagyja a weboldalak renderelését a felhasználói hardverre, hanem az oldalak a cloudban “készülnek el”, az Amazon szerverek elvégzik a nehéz melót. A betöltési időt csökkenti az is, hogy a felhasználó az Amazon EC2-vel áll kapcsolatban és nem kell minden alkalommal TCP kapcsolatokra és http lekérésekre várnia. Az Amazon Silknek nevezett megoldás indexelési feladatokat is elvégez, így egy weblap megnyitásánál nem kell megvárni, hogy a HTML-fájl letöltődjön és a böngésző tudja, hogy milyen más elemekre van még szükség. Az első pillanattól kezdve jöhet a teljes tartalom, ha az EC2 már azt is beszippantotta korábban. A Google-től pedig azt tanulta el a rendszer, hogy a weboldalakon való tipikus navigáció, a linkek követése, a magatartás elemzése révén a Silk megpróbálja kitalálni, hogy merre megy tovább a felhasználó és azt az oldalt bekészíti előre.

Nincs kábel, nincs backup

Hasonló eleganciával száműzte a cég a koncepcióból a biztonsági mentést és a számítógéppel való szinkronizációt. Minden egyes bit a cloud tárolókban is fellelhető, sőt, a Fire a dobozból való kicsomagolás után azonnal használható, minden állítgatás (iTunes szinkronizáció) nélkül. Ahogyan a sima Kindle is, úgy a Fire is megkapta a Whispersync képességet, igaz itt nagyságrendekkel többről van szó. Az e-könyveken túl itt a felhasználói adatok, tartalmak, médiatár és böngészőtartalom is automatikusan szinkronizálódik a háttérben. Ha hazafelé elkezdtünk nézni a metrón egy sorozatot, de közben hazaértünk, akkor egy klikkel át lehet tenni a streamet a tévére, keresni sem kell, hogy hol jártunk. Az Amazon tartalmak közül pedig végtelen mennyiséget tárolhat a felhasználó a cloudban, saját tartalmakhoz pedig ott lesz a korábban már bemutatott Amazon felhasználói cloud tárhely szolgáltatása.

A 200 dolláros készülékár miatt borítékolható, hogy milliószám tudják majd eladni az amerikai piacon a Fire-t. Ha valaki nagyon elcsüggedt, amiatt, hogy egyelőre megint csak az USA a kedvezményezett, annak reményt adhat az a tény, hogy az Amazon az elmúlt időszakban elindította az App Store és néhány más szolgáltatás terjeszkedését új országokban, többek közt hazánk is bekerül(t) a körbe. Ez jelentheti azt, hogy ide is rendelhetővé válik majd a Fire, ahhoz viszont az kellene, hogy a filmek és zenék is elérhetőek legyenek nálunk. Az olyan országokban, mint Magyarország, ahol a hozzáférhető fizetős zenei és videoszolgáltatások száma elég szűkös,  egy ilyen belépő azonnal siker lehetne. Akkor is, ha globális léptékkel nézve csak aprócska siker.

Érintőképernyő+eInk

Amíg a Fire nem érkezik meg hozzánk, addig be kell érnünk az eInk kijelzős olvasókkal, ahol az Amazon szintén nagyot gurított. A Kindle 3 kifutómodellként még megmarad egy ideig Kindle Keyboard néven, viszont immár a 139 dolláros árért a 3G+Wi-Fi verzió jár, a csak Wi-Fi-s modell pedig 113 dollárért kapható, amennyibe eddig a reklámtámogatott 3G-s került. Az újdonságok sorát az új Kindle nyitja, ami kizárólag Wi-Fi-s verzióban kerül forgalomba. Kijelzője továbbra is 6 hüvelykes és  elsőre úgy tűnik, nem sok minden változott, leszámítva az árcédulát és azt, hogy még könnyebb lett. Az új, modernebb kinézetű, a qwerty gombsort nélkülöző, fémes dizájnú eszköz mindössze 79 dollárba kerül, igaz itt is megjelennek majd reklámok a képernyővédőben. A súlya pedig mindössze 160 gramm, azaz annyi, mint egy nagyobbacska okostelefon.

A könyvmolyoknak igazán a Kindle Touchtól fog felcsillanni a szemük. A szintén 6 hüvelykes kijelző multitouch felületet kapott, a lapozáshoz elég a képernyő megfelelő részére bökni. Billentyűzet itt sincs, de a Touch felület miatt nincs is rá nagy szükség. A Kindle 3-hoz képest 8 százalékkal könnyebb és 11 százalékkal kisebb, a tárhellyel viszont nem spóroltak, 3000 könyv fér el rajta körülbelül, ennyi egyszerre bizonyára elég lesz, ha valaki többre vágyik, akkor az Amazon cloudban végtelen mennyiséget tárolhat. A 3G ugyanúgy működik a világ 100 országában, többek közt nálunk is, mint eddig. Nincs szerződés, nincs forgalmi korlát.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Egy új nagyon szórakoztató képesség is helyet kapott a Kindle-ben. X-Ray néven egy statisztikai, nyelvi elemző szolgáltatást kapunk, ami a könyvekhez tartozó adatokat a könyvvel együtt leküldi az eszközre. Egyrészt érdekes és hasznos statisztikákat, nyelvi elemzéseket kapunk a könyvről, szavak előfordulásának gyakoriságáról, másrészt nyomon követhetjük, hogy hogy haladunk egy könyv olvasásával, amit természetesen összevethetünk mások “eredményeivel”. Ezt a funkciót nem fejtették ki a sajtótájékoztatón túl részletesen, amint megjelennek az első új eszközök, részletesebben be tudunk majd számolni róla.

Gratulálunk!

A lényeg viszont talán az, hogy a legolcsóbb nem érintőképernyős Kindle 79, a Touch Wi-Fi 99, a Touch Wi-Fi+3G 149 dollárba kerül, azaz már szinte pofátlanul olcsóak. Az Amazon látványosan nem hardvereladásból szeretne profitot termelni, ezt most bebizonyította és úgy tűnik nagyon jó úton halad afelé, hogy bohócot csináljon a nagy konzumelektronikai gyártókból, akik továbbra is azt szeretnék elhitetni a vásárlókkal, hogy a hardver a lényeg.

A Kindle Fire specifikációját szinte biztosan nem kezdi el a legtöbb ember nézegetni, helyette az számít majd a vásárlásnál, hogy alacsony belépési költség mellett egy kényelmes, széles kínálatú tartalommal kecsegtető rendszert kap kézbe. Az idei karácsonyi szezonnak már bizonyára az egyik slágerterméke lesz a Fire és a Touch is, a mögé rakott fizetős (akár darabáras, akár átalánydíjas) szolgáltatások és termékek pedig folyamatosan termelik majd a pénzt az egykor szimpla netes könyvesboltként induló Amazonnak.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról