Bukik az operátorok önbevalláson alapuló adatközlése?
Bár lassan itt az október, még mindig nem tudni, hogy a mobilnetes szolgáltatások piacán hogyan teljesített a három magyar mobilszolgáltató augusztusban. Az önbevalláson alapuló hatósági statisztikák nem készültek el, úgy tudjuk azért, mert alapadatok hiányoznak az összeállításukhoz.
Késik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a magyar mobilnet-piac augusztusi változásait összegző gyorsjelentésének közzétételével - a három hazai mobilszolgáltató rendszeres időközönként, önkéntesen jelenti le az előfizetői számot a hatóság részére, úgy tudjuk azonban, hogy az egyik piaci szereplő máig nem adott le augusztusi jelentést. Könnyen elképzelhető, hogy a létrejötte óta először kimarad a havi mobilnet-gyorsjelentés.
Kommunikációs eszköz
A mobilinternet-piacon versengő társaságok ügyfélszámát, valamint az adatforgalmi statisztikákat is közlő gyorsjelentés a szűkebb szakmán túl ugyan kevesek számára hordoz lényeges információkat, a szolgáltatók kommunikációs szempontból mégis nagy hangsúlyt fektetnek az abban szereplő számokra. Emlékezetes például, hogy a Magyar Telekom idén februárban egy ebben a jelentésben közreadott érték, a szolgáltatók által garantált le- és feltöltési sebesség kapcsán versenyhivatali eljárást kezdeményezett a Vodafone Magyarországgal szemben.
A statisztikák értelmezése alapján születő médiamegjelenésekből a társaságok ma már egyértelműen előnyt tudnak kovácsolni, az ügyfélbázis-növekedésben élen járók gyakorlatilag ingyen kommunikációs sikerként könyvelhetik el a jelentés alapján készült cikkeket, míg a lemaradók számára olykor komoly presztízsveszteséggel jár a számok nyilvánosságra hozatala. Ilyen, emlékezetes pillanat volt, amikor a hónapokig küszködő Telenor Magyarországon kitartó munka árán felülkerekedett a Vodafone idén májusban - majd a Telenor két hónapra rá meglepetésszerűen fordított, köszönhetően az áprilisban bevezetett Klikk promóciónak.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A kék logós szolgáltató hirtelen megugrott ügyfélszáma (a cég egy hónap alatt 83 ezer új ügyfelet jelentett le) mögött az áll, hogy az új előfizetőket csak három hónappal később, az ingyenes igénybe vételi periódus lejártát követően jelentette a vállalat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak, mivel a hatóság statisztikáiban nem szerepelhet olyan tarifa vagy opció, mely ingyenesen érhető el. Úgy tudjuk, az egyik versenytárs mobilszolgáltató ezt az adatjelentési gyakorlatot kifogásolta, és mindeddig nem küldte el saját, augusztusi előfizetői számait az NMHH részére - a hatóság statisztikája ezért nem készülhetett el időben.
Vége a transzparenciának?
A HWSW információi szerint a szolgáltatók a jövő héten ülnek tárgyalóasztalhoz azért, hogy a problémát megvitassák, azt azonban egyelőre nehéz megbecsülni, hogy milyen végkimenetele lesz a tárgyalásoknak. A jelentés alapjait három éve, több mint egyéves tárgyalási szakaszt követően fektették le a mobilszolgáltatók, az NMHH és az auditot végző MATRIX Kft. Mivel ebben a rendszerben az adatszolgáltatás önkéntes, ezért az operátorokat valójában semmi sem kötelezi a részvételre, könnyen belátható azonban, hogy bármelyik nagy piaci szereplő nélkül a statisztikák értéküket vesztik, közlésük pedig okafogyottá válik.
A Telenor egyébként éppen ma adta ki új, a Klikk mobilnet-opciót magasztaló sajtóközleményét, melyben az operátor bejelentette, ősszel megújítja a promóciós időszakot, és újabb tartalmakkal bővíti az ajánlatot.