Összeomlás szélén a Groupon-modell
Gyülekeznek a viharfelhők a legnagyobb kuponoldal, a Groupon feje felett: a tőzsdére készülő társaságnak visszamenőleg módosítania kellett 2010-es eredménykimutatását, a frissített beszámoló szerint a bevétele csak kevesebb mint fele annak, amit korábban közölt. A vállalat a kedvezőtlen piaci környezet miatt elhalasztotta a nyilvános részvénykibocsátását, operatív igazgatója pedig távozott.
Pénteken a Groupon kiegészítette az amerikai Értékpapírpiaci- és Tőzsdefelügyelethez (SEC) júniusban eljuttatott S-1 dokumentumát, amely a részvények tőzsdei bevezetéséhez szükséges. Az új eredménykimutatás szerint a vállalat tavalyi forgalma a korábban jelzett 713 millió dollár helyett csak 312 millió dollár volt. A Groupon korábban a teljes átmenő forgalmát feltüntette bevételként, amelyen a kereskedővel is osztozik - a SEC szerint azonban ez a metrika nem tükrözte megfelelően a vállalat pénzügyi teljesítőképességét, ezért új eredménykimutatás beadására kötelezte a Groupont.
Új, a korábbinál kisebb számok
A SEC immár másodszor kötelezte eredménykimutatásának módosítására a Groupont, először azért kellett ezt megtennie, mert a vállalat egy saját maga által kitalált metrikát használt a nyereség kiszámítására, ami nem tartalmazta az ügyfélszerzéssel járó költségtételeket - ezek miatt veszteséget a cég. A módosított eredménykimutatás szerint tavaly a Groupon 312 millió dolláros forgalom mellett 413 millió dolláros veszteséget ért el, az idei első félév során 688 milliós bevétel mellett 223 millió dollár mínuszt mutatott a mérleg.
A vállalat nyilvánosságra hozta a kuponvásárlók adatait is, ezek szerint tavaly év végén 50 millió "előfizetővel" rendelkezett, vagyis ekkora közönség kap rendszeresen ajánlatokat, azonban csak 9 millióan vásároltak végül kedvezményre jogosító kuponokat, köztük 4 millióan voltak, akik egynél többet vettek. Az összesen eladott kuponok száma meghaladta a 30 milliót, gy eladott kuponra 10,3 dollár bevétel jutott. Az idei első félév végén 115 millió előfizetővel és 23 millió vásárlóval rendelkezett a Groupon, akik 60 millió kupont vettek, az egy kuponra jutó átlagos bevétel 11,4 dollárra nőtt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Groupon és a hozzá hasonló oldalak minden nap más vásárlási ajánlatokat jelenítenek meg, s amennyiben elegendő felhasználó gyűlik össze, akkor mindenki kedvezménnyel kaphatja meg az adott árut vagy szolgáltatást. A világszerte számos követőre talált üzleti modell problémája, hogy láthatóan nem skálázódik: a Grouponnak és a hasonló cégeknek hatalmas értékesítési csapatot kellett kiépíteniük és folyamatosan fenntartaniuk ahhoz, hogy hirdetőket csábítsanak el - a bérköltség gyors növekedését ugyanakkor láthatóan nem tudja fedezni a bevételek növekedése.
Rossz az időzítés
A Groupon határozottan állítja, sosem akarta mesterségesen felpumpálni bevételi adatait. "Folyamatosan állítottuk, hogy a kuponok eladásából származó bevételnek az a része az értékes, amit megtartunk, nem az amit beszedünk. A mostani változás is ezzel van összhangban." A korábban jelzettnél jóval alacsonyabb bevétel azonban nyilvánvalóan hatással van a cég értékelésére - a Groupon júniusban még 750 millió dollárt tőkét akart bevonni nyilvános részvénykibocsátással, 20 milliárd dolláros értékelés mellett, de aztán őszre halasztotta a tőzsdére vonulást, most azonban már az is kétséges, idén megkezdődik-e a kereskedés a parketten Groupon-részvényekkel.
A világgazdasági bizonytalanság közepette a tőzsdére vonuló cégek száma és értéke egyre apad - augusztus közepe óta egyetlen technológiai vállalat papírjait sem vezették be az amerikai parkettekre. A tőzsdei lufit kiáltók is megnyugodhatnak, az év közben parkettre vitt tech-részvények értékelése nem szállt el, sőt -a LinkedIn papírjai jelenleg harmadával érnek kevesebbet mint júliusban, a Pandora árfolyama pedig közel felével esett vissza pár hónap alatt.
Szakértők szerint hónapokig is tarthat, mire a tőzsde lejtmenete után magához tér és az parkettre készülő vállalkozások számára kedvezőek lesznek a körülmények a nyilvános részvénykibocsátáshoz. Egyelőre nem tudni, a Groupon pontosan mikorra tervezi a tőzsdére vonulást, de könnyen lehet hogy ez már csak 2012-ben fog megtörténni. Ami biztos, a Google 6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatát tavaly visszautasító cég nem tett le a részvénykibocsátásról, csak jegeli azt egyelőre.
A Groupon céges blogján azt is közölte, távozik a vállalattól Margo Georgiadis operatív igazgató, aki öt hónapja a Google-tól érkezett és ugyanoda is tér vissza.