A Google nyerhet, ha elterjed a cloudalapú vállalati email
A Google Gmail továbbra is alig haladja meg az egy százalékot a nagyvállalati levelezőrendszerek piacán, de a Gartner elemzői szerint ez a státus már elegendő ahhoz, hogy középtávon a Google erős kihívója legyen ezen a területen is a Microsoftnak.
A Google nem gyakran tesz utalást arra, hogy pontosan mennyi Gmail-felhasználója van, erre nézve csak becslések vannak egyelőre - körülbelül 200 millióan használják otthoni vagy munka célokra a Google levelezőjét. De az Android, a Google+, a Chrome OS és sok más új szolgáltatás mind újabb felhasználókat hozhat a Gmailnek, ráadásul a Google-nek úgy tűnik precíz terve van arra, hogyan hódítsa meg a vállalati szférát is.
A Google Apps ha nem is egyértelműen, de elválik a Gmailtől és a Google Docs-tól. Szeptember elején már 40 millió Apps-felhasználó volt Eric Schmidt szerint, a számuk pedig napi 5 ezerrel nő. A webs cég most még nem veszélyezteti az üzleti kommunikációs piac szereplőit, de Matthew Cain, a Gartner elemzője azt állítja, hogy a cloudalapú levelezők piaca jelentős robbanás előtt áll, a Google pedig ebben a szegmensben már most is a a legnagyobb szereplő. “Jelenleg a cloudalapú email gyerekcipőben jár, alig 3-4 százalékát viszi el a nagyvállalati szektornak. Arra számítunk viszont, hogy 2016 végére ugyanez a szám már 20 százalék lesz, 2020 végére pedig 55 százalék” - jósolja a Gartner elemző.
Érdemes tudni, hogy a Microsoft Exchange mellett a Gmail az egyetlen levelezőrendszer, ami piacot szerzett a vállalati szférában a 2007-es megjelenése óta, a korábbi bejáratott szereplők, a Novell GroupWise és az IBM Lotus/Domino kárára, amelyek részesedésük jelentős részét elvesztették. A Google terjeszkedését jelenleg az gátolja a vállalati szektorban, hogy az elmúlt években végig a végfelhasználói képességek fejlesztésére koncentrált és szinte teljesen figyelmen kívül hagyta a nagyvállalati igényeket.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
Ezek az igények egyébként főleg a háttérrendszerekkel kapcsolatosak. A bankszektor például mindenképp ragaszkodna megfigyelési képességekhez, amit a Google nem hajlandó beépíteni a Gmailbe. A nagy rendszerintegrátorok és vállalatok szerint a Gmailből hiányzik az átláthatóság a biztonság, folytonosság és a szabványoknak való megfelelőség területeken, ami lehetetlenné teszi, hogy elmélyüljenek a kapcsolatok.
A Gartner elemzője szerint a vállalatoknak érdemes 2014-ig kivárnia a teljes váltással, vagy esetleg egy hibrid rendszert felállítani. A következő időszak érdekes ugrása egyébként a Microsofttól jön, az Office 365 cloud szolgáltatás bevezetésével a korábbinál agresszívebben próbálja meg újrapozicionálni magát, s a dokumentumkezelés mellett az Exchange és a SharePoint is a felhőbe költözik.