Munkahelyek százezreit teremti a Facebook
Ahogyan a magyar, úgy az amerikai munkaerőpiaci hírek is igen berúsak, de eközben vannak területek, amelyekről nem is gondolnánk, hogy értékes dolgozók tömegeit foglalkoztatják. Egy egyetemi tanulmány kalkulációi szerint a Facebook közvetve 2500 milliárd forintnyival növelte a gazdasági eredményeket az USA-ban.
Az amerikai Maryland Egyetem által készített Facebook App Economy nevű tanulmány szerint a Facebookhoz kapcsolódó alkalmazás ökoszisztéma csak az Egyesült Államokban 182 ezer munkahelyet teremtett és 12,19 milliárd dollárral járult hozzá az USA GDP-jéhez, az említett munkahelyeken kifizetett bérekkel és az elvégzett munka hozományaként keletkezett előnyökkel. Magyar léptékkel nézve ez egy óriási összeg, de az USA több mint 14.000 milliárd dolláros GDP-jének ez kevesebb mint egy ezreléke. A tanulmány a fenti számok mellett publikál még egy agresszívebb kalkulációt, ami szerint, a közvetett munkaköröket is beleszámítva a Facebook alkalmazások körül 235 ezer munkahely jött létre 2011-ben, ami 15,71 milliárd dollárnyi értéket képvisel.
Alapesetben a kutatók kizárólag azokkal a munkahelyekkel számoltak, amelyek közvetlen foglalkoztatás révén valósultak meg a Facebook alkalmazásfejlesztői és üzemeltetői piacon,. Ezekhez még hozzáadták a gazdaság más szektoraiban létrejött munkahelyeket, amelyek a Facebook ökoszisztéma révén keletkeztek.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
Jelenleg már több mint 2,5 millió olyan weboldal van, amibe integrálva van a Facebook, a felhasználók pedig naponta 20 millió alkalmazást telepítenek, engedélyeznek a közösségi hálózaton. Havi szinten több mint 250 millió felhasználó lép kapcsolatba a Facebookkal valamilyen külső tartalomszolgáltató vagy egyéb online szereplő oldalán. Eközben a játékok is óriási piacot jelentenek, ami nem csak bevételeket, de további munkaerő-szükségleteket is jelent. A kereskedelmi vállalatok sem maradnak le, ott keletkeznek az indirekt munkahelyek, hiszen egyre több márka építi be csatornáiba a Facebook “like” gombokat és egyéb kapcsolódási pontokat, hogy rajtatarthassa ujját a 700 milliós felhasználói bázis ütőerén.
A Facebook alkalmazások, illetve azon túl a tartalommenedzsment és a hirdetések köré épült közeg óriási, pedig maga a Facebook még mindig alig 2000 alkalmazottat foglalkoztat, igaz folyamatosan nő munkavállalóinak száma. Ugyanez a holdudvar pedig megvan az Apple, Google, sőt még a Twitter körül is. Az online kereskedelem és szolgáltatóipar jelentős növekedési fázisban van, világszerte rengeteg vállalkozás és dolgozó képes profitálni az új platformokból, amik immár sokkal többet jelentenek a világnak, mint egy egyszerű webes játékszer.