Dönt is, nem csak megfúr!
A rendszergazdáknak, IT üzemeltetőknek egyre nagyobb beleszólása van az informatikai beszerzésekbe, gyakran maguk döntenek, derült ki a Computerworld, a PC World, a HUP és a HWSW szervezésében zajlott Sysadmin Day kerekasztal-beszélgetésén.
Sokszor a rendszergazdák döntenek
Csak tévhit, hogy a rendszergazdák nem döntenek, de meg tudják fúrni mások döntéseit - a beszélgetésből egyértelműen kiderült, hogy az üzemeltetők véleménye meghatározó, ha informatikai beszerzésről van szó, sőt, gyakran teljesen az üzemeltetőre van bízva a technológia kiválasztása, a vállalatvezetés legfeljebb jóváhagyja a döntést. Ez leginkább az infrastruktúrával kapcsolatos beszerzésekre igaz, de az üzemeltetők véleményét sokszor még üzleti alkalmazások kiválasztásának is kikérik, mondta Szabó Zsolt, az Axiál Kft. rendszergazdája és információbiztonsági felelőse.
Egyedüli kivételt a multicégek leányvállalati jelentik, ahol gyakran külföldön kötött beszállítói szerződések alapján történik a beszerzés, vagy valamilyen előírásban rögzítettek a megvásárolható, használható termékek. Persze itt is előfordulhat, hogy a helyi leány szakembereit bevonják a döntésbe. "Nálunk az a szerencsés helyzet alakult ki, hogy az anya validációs szempontból fontosnak tartja, hogy egy-egy leánycéget bevonjon a csoportszintű döntéseibe, például hogy milyen x86-os szervereket vagy desktopokat vásároljunk" - mondta Budai-Tüske Gábor, a Raiffeisen Bank IT infrastruktúra menedzsment osztályának vezetője.
Budai-Tüske Gábor (Raiffeisen), Szűcs László (Szintézis), Szabó Zsolt (Axiál), Molnár János (LogMe In), Bódis Ákos (Netasq)
Sysadmin Day 2011
A "megfúrásra" is vannak eszközeik az üzemeltetőknek, derült ki a beszélgetésen - ha egy termék vagy technológia a rendszergazdák szerint nem megfelelő az adott feladatra, esetleg túlságosan meg fogják találni a módot arra, hogy érvényre juttassák a preferenciájukat, bár a beszélgetésből az derül ki, hogy nem jellemző az éles ellentét a vállalatvezetés és az informatikai üzemeltetés között: mindkettőjük célja, hogy a rendszerek stabilan működjenek. Ha mégis olyan termékeket, technológiát vásárol a vállalat, amik mögé az üzemeltetők nem tudnak odaállni, abból sok jó nem sül ki. A várható következmények: gyakoribb leállás, elhúzódó javítások, stressz és feszültség.
Új értékesítési stratégia
Az üzemeltetők egyre nagyobb befolyása a beszerzésekbe maga után vonja az értékesítési stratégiák megváltozását is. A rendszergazdák nem szívelik az informatikai cégek kereskedőit, de jól szót tudnak érteni az értékesítést támogató mérnökökkel. "Ritkán számítanak a referenciák, nem nézik meg az esettanulmányokat, nem töltenek időt a honlapokon marketinganyagok olvasgatásával, viszont annál több technikai demót készítünk és tartunk" - mondja Bódis Ákos, a Netasq regionális vezetője. "Sokat elárulhat, hogy csak mérnököket vettünk fel az elmúlt 3 évben."
Jogod van tudni: mankó kirúgáshoz, munkahelyi szkanderezéshez Ezúttal egy mindenki számára kötelező, de laza jogi különkiadással jelentkezünk. Ennyi a minimum, amit munkavállalóként illik tudnod.
"Azok a beszerzések sikeresek többnyire, ahol mérnökkel történik az egyeztetés, a kereskedő már csak az áralkuval foglalkozik, a technológiai szempontból már kiválasztott eszközöknél" - mondja Szabó Zsolt, az Axiál rendszergazdája. "Fontos az ár, de elsődleges a műszaki tartalom, adott feladat követelményeinek meg kell felelni az eszköznek. Gyakran nézzük még a garanciális szerviztámogatást, ez nagyban tudja befolyásolni a beszerzést. Gyakran előfordul, hogy a technológiai szempontból alacsonyabb paraméterekkel rendelkező eszközöket szerezzük be, mert a szervizellátottsága stabilabb."
"Szabad program" a Sysadmin Dayen
A válság természetesen az IT-beszerzésekben is érezteti a hatásait. 2008 előtt egyértelműen a műszaki szempontok dominálták a vásárlásokat, ma már ez távolról sem ilyen egyértelmű, nagyon fontossá vált a döntésekben a költség. "Sokkal kontrasztosabbak lettek 2008 óta a beszerzések: minden azonnal működjön és racionális áron" - mondja Bódis Ákos.
Sztereotípiák a rendszergazdákkal kapcsolatban
Két szociológus, Fromann Richárd kutató és Török Gábor, a Szent István egyetem docense, valamint két HR szakember, Spiller László fejvadász és Szögi Zoltán, a Sanoma HR-vezetője bevonásával rendezett másik kerekasztal beszélgetés tanulsága: a rendszergazdákkal kapcsolatos sztereotípiáknak megvan a valóságalapja, az üzemeltetési szakemberek gyakran keveset kommunikálnak, ellenségesek a felhasználóval szemben, csak a rájuk bízott rendszer működése, biztonsága érdekli őket.
A sztereotípiák java azonban abból adódik, hogy a felhasználók vajmi keveset értenek az informatikai eszközökhöz, így eleve fennáll egy konfliktushelyzet köztük és a rendszergazdák között. Szögi Zoltán szerint a rendszergazda átlátja az általa üzemeltetett rendszer működését, addig a felhasználó legfeljebb a kezelőfelületet ismeri, ami óhatatlanul konfliktusokhoz vezet. Másrészt a felhasználók minden informatikai problémájuk megoldását a rendszergazdáktól várják, természetesnek veszik hogy ért a nyomtatóhoz, a PC-kez, meg tud javítani egy egeret, és helyre tudja állítani a véletlenül törölt fájlokat is - újabb konfliktusforrás.