Számon kérték a Vodafone-on az egyiptomi eseményeket
Jogvédők tegnap számon kérték a Vodafone-on az év eleji egyiptomi kormányellenes zavargások során tanúsított magatartását - a cég februárban pár napra lekapcsolta a hálózatát, majd kormánypárti propaganda SMS-eket továbbított előfizetőinek.
Menjetek haza békével
Nemzetközi jogvédő szervezetek képviselői tegnap arra szólították fel a Vodafone Csoport vezetését, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy ne forduljon elő a jövőben többé olyan helyzet, amikor egy helyi leányvállalatot az adott ország vezetése kormányzati propaganda célokra használhasson fel, vagy éppen ellehetetlenítse az ellenzék kommunikációját a hálózat lekapcsolásának elrendelésével. A Vodafone-t a februári egyiptomi zavargások során tanúsított gyakorlata miatt nemzetközi szinten és Anglián belül egyaránt bírálatok érték - a cég azzal védekezik, hogy nem volt más választása.
Idén január végén egyiptomi ellenzékiek Mubárak elnök lemondását követelve több tízezer embert hívtak az utcára az észak-afrikai országban. A komoly, több száz ember életét követelő zavargásokba torkolló ellenzéki tüntetések során a telekommunikációs szolgáltatások nem, vagy csak részlegesen voltak elérhetők Egyiptomban, így napokig nem volt internet az országban, emellett a mobiltelefon-szolgáltatásokat is leállították 24 órára.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az országban három nagy mobilszolgáltató működik, a tüntetések idején mindhárom céget arra szólította fel az egyiptomi kormányzat, hogy bizonyos régiókban határozatlan ideig kapcsolják le a hálózatukat. A Vodafone végül elsőként állította vissza a szolgáltatást Egyiptomban, a cégnek azonban kötelessége volt átengednie a kommunikációs infrastruktúrát propaganda-célokra: a kormányzat a mobilszolgáltatók hálózatát felhasználva SMS-eket küldött több millió előfizetőnek, melyben arra szólította fel az előfizetőket, hogy menjenek haza békével.
Nem volt választása
A Vodafone szerint a cégnek egyszerűen nem volt más választása a januári zavargások idején, a helyi szabályozás alapján ugyanis a hatóságok jogosultak arra, hogy krízishelyzetben részleges vagy teljes kommunikációs stopot rendeljenek el. A multi emellett azzal érvelt, hogy ha megtagadta volna az SMS-ek elküldését, azzal saját munkatársait veszélyeztette volna, illetve végső esetben a helyi hatóság válaszul akadályozta volna a vezetékes kommunikációs hálózathoz való hozzáférést, azaz lényegében ellehetetlenítette volna a szolgáltatást.
Az Access lobbicsoport az incidens tapasztalataiból kiindulva arra kérte a Vodafone-t, illetve más, multinacionális jelenléttel bíró telekommunikációs nagyvállalatokat, hogy az adott országok kormányaival egyeztetve mindenhol dolgozzanak ki egy olyan vészhelyzeti protokollt, amit az egyiptomihoz hasonló zavargások idején is életbe lehet léptetni, és ami többek közt garantálja, hogy az előfizetők legalább segélyhívásokat bonyolíthassanak a hálózaton, valamint a szolgáltató elzárkózik mindennemű propagandatevékenység támogatásától.