Befolyásos cégek a hazai mobilos NFC mögött
Jelentős löketet adhat a mobiltelefonokra építő, érintés nélküli fizetési megoldások hazai elterjedésének az az iparági összefogás, melynek a három mobilszolgáltatón túl tagja lett az OTP, a MasterCard és a SuperShop.
Jövőre már itthon is használhatók lesznek a mobliltelefonok pénztárca helyett, legalábbis ezt jósolja az az egyesület, melynek a három hazai operátor, a legnagyobb hazai pénzintézet, egy kártyatársaság, valamint a legnagyobb pontgyűjtőkártyás hálózat a tagja. Már idén elindulnak az első tesztek a mobilos alapokra építkező érintés nélküli (Near Field Communication, azaz NFC) fizetési rendszerekkel.
Ütős szövetség
Az alapító tagok, a Magyar Telekom, a Vodafone Magyarország, a Telenor Magyarország, az OTP Bank, a MasterCard és a SuperShop ma jelentették be, hogy kifejezetten a mobilos NFC-s megoldások mielőbbi elterjesztése érdekében létrehozták a Magyar Mobil Tárca Egyesületet. Az egyesület többek közt ajánlás szinten fogalmazza majd meg a szükséges technológiai sztenderdeket, ajánlásokat tesz a sikeres szolgáltatás bevezetésekhez, biztosítja a szolgáltatáshoz való szabad csatlakozást a partnerek részére, valamint elvégezi a szükséges edukációt a mobil NFC alapú innovatív szolgáltatások bevezetéséhez kapcsolódóan - áll a cégek közleményében.
A Vodafone a Sziget idején tesztel először mobilos NFC-t
NFC alapú megoldással elsőként az OTP próbálkozott hazánkban a MasterCard kártyatársasággal karöltve. A rendszer akkor egy speciális, rádiófrekvenciás jeladóval ellátott bankkártyából (MasterCard PayPass), és az azt leolvasni képes terminálból állt. Hasonló elven - ugyanakkor másféle szolgáltatói háttérrel - működik a tavalyi Balaton Sound és Sziget fesztiválokon élesben tesztelt, idén pedig már sikerrel bizonyított MetaPay. A Magyar Mobil Tárca Egyesület éppen ez utóbbi kezdeményezésnek törhet borsot az orra alá, az NFC képes mobiltelefonok terjedésével ugyanis az önálló kártyás megoldások idővel kikophatnak a piacról - ha a MetaPay nem lép időben, a kezdeti sikerek ellenére a perifériára szorulhat.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A technológia mobilba költöztetésével elsőként a Vodafone próbálkozik itthon. A cég tavasszal bejelentette, hogy az idei Sziget fesztiválon szűk körű (nagyjából 250 kliensből) álló mobilos NFC-s tesztet végez majd. Itthon az érintés nélküli fizetést támogató mobiltelefonok egyelőre ritkák, mint a fehér holló, a szolgáltatók azonban úgy jósolják, hogy jövőre már a legtöbb gyártó kínálatában szerepelni fog ilyen készülék, ráadásul nem csak a prémium- hanem a középszegmensben is.
Kellenek a pénzintézetek
Az NFC mobilos elterjedéséhez a készülék- és szolgáltatói támogatáson túl szükség van pénzintézeti támogatásra is, hiszen Magyarországon a hatályos jogszabályok értelmében a mobilszolgáltatók nem végezhetnek pénzforgalmi tevékenységet. A legnagyobb magyar kereskedelmi bank csatlakozása az egyesülethez éppen ezért jelentős lépésnek számít, egyben azt jelzi, hogy a mobilszolgáltatók és a bankok viszonya sokat javult az elmúlt időszakban.
A szolgáltatók eddig is próbáltak bankokkal együttműködve mobilos fizetési módszereket bevezetni, a T-Mobile és a Telenor, valamint az FHB bank partneri együttműködésével létrejött MobilFizetés szolgáltatás azonban máig nem aratott átütő sikert, többek közt a pénzintézetek hezitálása miatt. A Magyar Mobil Tárca Egyesületnek szintén kritikus tagja lehet a SuperShop pontgyűjtő hálózat, melynek öt bolthálózat, valamint egy kereskedelmi bank (Erste) is a tagja.