:

Szerző: Bodnár Ádám

2011. július 21. 13:08

A Nokia beleállt a földbe

Valóságos falba ütközött a Nokia a második negyedévben, a mobilpiacot egykor toronymagasan uraló vállalat bevétele csökkent, az értékesített készülékek száma meredeken zuhant, ami veszteségbe rántotta a mérleget.

Kis technikai malőr nyomán fél órás késéssel tette közzé második negyedéves eredményeit a Nokia. A vállalat bevétele éves szinten 7 százalékkal esett, az értékesített telefonok száma pedig 20 százalékkal múlta alul a tavalyit, ahogy az okostelefonok területén valósággal összeomlottak a cég eladásai. A hirtelen bevételcsökkenést nem tudták lekövetni a vállalat költségei, így az eredmény is negatívba fordult, az üzemi veszteség 487 millió eurót tett ki. Az egy évvel ezelőtti 227 milliós profitot 368 millió eurós nettó veszteség váltotta.

2011 második negyedévében csak 88 millió készüléket adott el a Nokia, ami 20 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi 110 millióhoz képest. A feature phone-ok forgalma darabszám szerint 16 százalékkal 71 millióra esett vissza, ahogy a vállalat felőrlődött az olyan versenytársak szorításában mint a Samsung és az LG. Az okostelefonok terén még drámaibb a Nokia helyzete, a Symbian fejlesztésével szakító, de a Windows Phone 7-re még át nem állt vállalat teljesen versenyképtelen portfóliója az eladások 34 százalékos visszaesését eredményezte egy nagyjából 60-70 százalékos növekedést produkáló piacon.

Az okostelefonos dívízió ("Smart Devices") bevétele 32 százalékkal csökkent éves összehasonlításban. A 16,7 millió eladott okostelefon azt jeleni, a Nokia már nem csak bevételben, hanem darabszám tekintetében is a 20 millió iPhone-t eladó Apple mögött van az okostelefon-gyártók versenyében, de lehet hogy a Samsung is megelőzte már - a koreai cég július végén jelenti második negyedéves eredményeit. A vállalatot nem nagyon vigasztalhatja, hogy a tavalyihoz képest némileg növekedett a az okostelefonok átlagos eladási ára, a darabonkénti 142 eurós ár ugyanis alatta marad az első negyedéves értéknek. A vállalat a versenyképtelen, a piac számára teljesen irrelevánssá vált készülékeit rendkívül nyomott áron kell értékesítse. A Nokia számára egyre sürgetőbb, hogy előálljon Windows Phone 7-et futtató készülékeivel, amelyek forgalmazásáról még februárban döntött.

Nokia és Microsoft: innen szép nyerni

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A mobiltelefonok szegmensében is nagy a baj - korábban a fejlődő piacokon (pl. India, Kína, Dél-Amerika) mutatott teljesítménynek köszönhetően folyamatosan növelni tudta eladásait, de mára itt is megfordult a trend, a finn cég jóval kevesebb "butatelefont" értékesíteni mint egy éve. Ennek oka, hogy a középkategóriás "butatelefonok" helyett a vevők nagy része inkább a belépő szintű, olcsó okostelefonokat részesíti előnyben, az alsó kategóriában pedig a cég képtelen versenyezni a kínai cégek (ZTE, Huawei) olcsó tömegkészülékeivel. Sokat mondó, hogy egy "butatelefonon" csak 36 euró bevételt realizál a cég. A Nokia eladásainak megtorpanásához hozzájárult az is, hogy az első negyedévben jelentős raktárkészletek épültek fel az európai és kínai értékesítési csatornákban.

Jó hír, hogy a mobiltelefonos hálózati berendezésekkel foglalkozó Nokia Siemens Networks 20 százalékkal tudta növelni bevételét, ahogy az operátoroknál világszerte beindultak a hálózatmodernizációs programok. Ugyanakkor az NSN továbbra is veszteséges, a legutóbbi három hónap során 111 millió euró mínuszt mutatott a mérleg.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról