Itthon is beleharapnak a netbookok piacába a tabletek
A nemzetközi eredmények után befutottak a hazai PC-piac második negyedéves teljesítményére vonatkozó adatok is. Míg világszinten enyhén nőttek, itthon enyhén csökkentek az eladások. és egyelőre nem is várható javulás.
2011 második negyedévében mintegy 114 ezer PC fogyott Magyarországon, tudta meg lapunk az IDC piackutató vállalat hazai irodájától. Az eladott gépeknek már csak alig több mint negyede desktop, a noteszek egyre inkább teret nyernek a lakossági és a vállalati szegmensben is. Éves összehasonlításban 2,5 százalékkal csökkentek a PC-eladások Magyarországon, a vállalati szegmens élénkülése nem tudta ellensúlyozni a lakossági vásárlások visszaesését.
Gyenge lakossági szegmens
A fogyasztói PC-vásárlások csökkenéséért feltehetően a gazdasági bizonytalanság tehető felelőssé, a svájci frank árfolyamának elszabadulása és az üzemanyag-árak emelkedése egyaránt csökkenti a lakosság diszkrecionális jövedelmét. Továbbra is érezni a piacon emellett, hogy 2010 végén egyes gyártók elszámították magukat és túl nagy raktárkészletet halmoztak fel, amelynek a kiárusítása még tavasszal is javában zajlott, irreális árversenyt kirobbantva - ennek eredményei az akciós katalógusokban látható 70-80-90 ezer forintos netbookok, notebookok.
PC-eladások Magyarországon (adatok forrása: IDC)
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Továbbra is igaz, hogy a Windows 7 megjelenése óta nemigen történt semmi olyan a PC-piacon, ami tömegeket vonzana be a boltokba, hogy lecseréljék régebbi gépeiket. Szécsi Gábor, az IDC elemzője a HWSW-nek elmondta, a harmadik negyedévben is a lakossági szegmens pangására számít, egyelőre nem látszik olyan tényező a horizonton, amely érdemben fellendíthetné a PC-k iránti keresletet a háztartásokban.
A gyártók közül a Dell és a Samsung eladásai nőttek egyedül a második negyedévben - a többi szereplő szállításai mind visszaestek tavalyhoz képest. A Dell inkább a vállalati szegmensben volt erős, utóbbi pedig sikeresen hatolt be a lakossági piacra és növekedett a többi szereplő kárára, e két cégen kívül még az Acer, a Lenovo és a HP volt az öt legnagyobb gyártó között, tudtuk meg az IDC-től.
Hamarosan itthon is kapható lesz a Samsung 9 Series
Egyre jön fel a Samsung
A Samsung másfél éve lépett be a magyar PC-piacra azzal a célkitűzéssel, hogy egy év alatt 8-9 százalékos részesedést szerezzen, mondta a HWSW-nek az IT-divízió vezetője. Szabó Pál szerint mára a teljes piacon úgy tudta 10-11 százalékra növelni befolyását a Samsung, hogy csak a lakossági termékekkel van jelen, az üzleti portfólió forgalmazása egyelőre nem kezdődött meg. Ennek megfelelően elsősorban a konzumer szegmensben erős a Samsung, ahol más termékeivel korábban jó nevet szerzett magának.
Szabó Páltól azt is megtudtuk, a tabletek már Magyarországon is érezhetően elkezdték kannibalizálni a netbookok forgalmát. Ahogy a Samsung IT-divíziójának vezetője fogalmazott, a 10" kijelzővel rendelkező gépek forgalma összességében nem változik, de a netbookok aránya egyre csökken, míg a tableteké egyre nő. Az IDC korábbi előrejelzése szerint 2011-ben mintegy 40-50 ezer médiatablet fogy majd itthon, ami a teljes PC-piac tizedét jelenti.