A HP is beismerte: nem elég jó a webOS
Stephen DeWitt vezeti a jövőben a HP mobil eszközökért felelős üzletágát, Jon Rubinstein az "innovációért felelős alelnök" súlytalan pozícióját kapja. A webOS eddigi szereplése kifejezetten csalódás, az új vezető kinevezése gyakorlatilag ennek beismerését jelenti.
Láthatóan elégedetlen a HP vezetése a mobilos üzletág eddigi teljesítményével, így a Palm felvásárlásával szerzett részleget alaposan átszervezik. A legnagyobb változás, hogy a Palmmal érkező, a webOS atyjának számító Jon Rubinstein helyett Stephen DeWitt vezeti majd ezzel a nagy növekedési potenciállal rendelkező részleget, Rubinstein fővezéri posztja helyett pedig kap egy súlytalan, de feltételezhetően jól fizető, innovációért felelős alelnöki pozíciót. Új állásában Rubinstein a PC és mobil részleg fejlesztéseire figyel majd, konkrétumok nélkül.
Erősebb marokkal
A lépés remélhetőleg nem gyengíteni, hanem erősíteni fogja az üzletágat. A jó vízióval rendelkező, de teljesítményben harmatosat nyújtó Rubinstein helyére érkező DeWitt valószínűleg hatékonyabb vezetője lesz a részlegnek - és most pontosan erre van szüksége a Palmról webOS-re átkeresztelt üzleti egységnek. Ezzel a névváltással amúgy teljesen eltűnik a jobb napokat megélt márka - az eszközökről, illetve az operációs rendszer nevéből már korábban törölték a Palm nevet.
DeWitt valódi corporate veteránnak számít, komoly vezetői tapasztalattal, eddig a HP személyi számítógépes üzletágának volt egyik vezetője, a HP előtt pedig az Azul Systems és a Cobalt Networks elnök-vezérigazgatója volt, de dolgozott középvezetőként a Ciscónál, a Sunnál és a Symantecnél is. Kinevezéséből sejteni lehet, hogy a Leo Apotheker által fémjelzett új HP-vezetés megbízik DeWitt képességeiben, kérdéses azonban, hogy pontosan milyen elképzelései vannak a webOS jövőjével kapcsolatban.
"Nagyok leszünk" - jelentette ki DeWitt egy, a kinevezése után adott interjúban. Ez bizonyos szempontból mindenképp igaz, a webOS üzletág magába olvasztja a platformhoz tartozó összes tevékenységet, beleértve a webOS-es nyomtatókat, a webOS-es termékportfólió globális értékesítését is, sőt, a platformhoz tartozó eszközöket használó cégek számára nyújtott tanácsadást is. Az összevonás megoldhatja a gyenge marketing és inkoherens kommunikáció problémáját, azonban az üzletág felhizlalása elterelheti a figyelmet a legfontosabb elemekről, az eszközök és az operációs rendszer fejlesztéséről, illetve a valódi ökoszisztéma kialakításáról.
Még nem nyertek
Mint ismeretes, a HP új üdvöskéje, a webOS 3.0-t futtató TouchPad táblagép július elsején került kereskedelmi forgalomba az USA-ban, a fogadtatás azonban meglehetősen vegyes volt. A tesztelők szerint az egymagos processzorra épülő hardver ma már gyengének számít, az operációs rendszer pedig rendkívül éretlen. A helyzeten nem segített a HP langyos bevezető kampánya sem, amely egyszerűen képtelen volt felkelteni a szélesebb felhasználói érdeklődést.
Jon Rubinstein leváltása előtt azt nyilatkozta, hogy a tesztekben megfogalmazott hiányosságokkal tisztában vannak, és gőzerővel dolgoznak azok kijavításán - kérdéses ugyanakkor, hogy hogyan kerülhetett a boltokba olyan termék, amiről még a gyártója is tudta, hogy félkész. Rubinstein álláspontja szerint párhuzam vonható a webOS 3.0 és a Mac OS X 10.0 bevezetése kapcsán, mindkét esetben az operációs rendszer gyors kiadása és későbbi javítása mellett döntöttek. Ez a nyilatkozat azonban értelmezhetetlen annak fényében, hogy a webOS-t futtató készülékek már 2009 júniusa óta elérhetőek, a rendszer fejlesztése jóval előrehaladottabb fázisban kellene legyen.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az operációs rendszer gondjait súlyosbítja, hogy alig érhetőek el rajta futó alkalmazások, miközben az Apple büszkén hirdeti, hogy az iPad 2-höz már több tízezer natív applikáció tölthető le, valamint futnak rajta az iPhone-ra írt programok százezrei is. Az ökoszisztéma-építés tipikusan tyúk-tojás probléma: a fejlesztők nem kezdenek el dolgozni, míg egy platformnak nincs jelentős elérése, a fogyasztók azonban nem vásárolnak, amíg kedvenc alkalmazásaik nincsenek meg a rendszerre. A HP stratégiája azzal vágná át a gordiuszi csomót, hogy a webOS-es alkalmazások minden HP számítógépen futnának, így mesterségesen fel lehetne fújni a platform elérését. Az elképzelés akár működőképes is lehet, a mobilalkalmazások nagy része windowsos környezetben is megtalálná közönségét.
A HP webOS stratégiája nyilván hosszútávon hozza majd meg gyümölcseit, kétségtelen azonban, hogy az elmúlt évre visszatekintve nem tűnik okos döntésnek a Palm felvásárlása és a saját mobilos operációs rendszer fejlesztése. A webOS felkarolása a hagyományosan szoros HP-Microsoft szövetség fellazulását jelentette, pontosan akkor, amikor a Microsoft teljes erejével a fogyasztói szegmens felé fordult és egy éven belül ütős operációs rendszerrel fog rendelkezni mind a tabletek, mind az okostelefonok piacán. Kérdéses, hogy a HP fel tudja-e venni a harcot a Google Android és az Apple iOS mellett a Microsofttal is - miközben az üzleti felhasználók piacán a RIM folytat védekező háborút.