:

Szerző: Dojcsák Dániel

2011. július 11. 09:31

Növekszik a digitális zeneeladás az USA-ban

A Nielsen Soundscan felmérése szerint 2004 óta először nőttek a zenei albumok eladásai az Egyesült Államokban. Az online zeneboltok talán végre megmentik a vergődő zeneipart.

Hét éves vesszőfutás után a zenei albumok eladásai növekedni kezdtek az Egyesült Államokban. A bővülés mindössze 1 százalék, viszont a tendencia megfordulása mindenképp figyelemre méltó. A Soundscan jelentésben szereplő számok szerint az USA-ban 2010 első felében 153,9 millió albumot adtak el, míg az idei első félévben ez a szám visszakúszott 155,5 millióra. Ha viszont nem csak a teljes albumokat vizsgáljuk, hanem az egyenként eladott számokat is és 10 számot veszünk egy albumnak, akkor 221,5 millió albumnyi zene fogyott.

Még nincs megnyerve a háború

Ez a növekedés még nem fogja megmenteni a kínlódó, panaszkodó zenei piacot, viszont azt a jelzést küldi, hogy jó irányba fordultak a zenéket értékesítő kiadók és a jogtulajdonosok. A digitális forradalomról már régóta beszél a szakma, de a zeneipar eddig igen sután próbálkozott azzal, hogy a konzervatív zeneértékesítési felfogást belegyömöszölje a paradigmaváltáson keresztülment hallgatóság által létrehozott modern webes kultúrába. Érdekes, hogy 1999-től kezdve 2004-ig végig csökkent az eladott albumok száma, ami nem véletlenül egybeesik a Napster indulásával, a fájlcserélők megjelenésével, illetve a szélessávú internet térhódításának kezdetével, az MP3-lejátszók megjelenésével is.

2004-től kezdve viszont lassította a zuhanást egy új tényező, mégpedig a digitális zeneeladás. Ez a terület viszont csak mostanra kezd látványos hatást elérni, ahogy kezdenek beérni a szolgáltatások és mostanra vált egyszerűbbé a felhasználóknak legális forrásból elindítani a zenehallgatást, mint warez forrásból összevadászni azokat. A Nielsen szerint 2010 első félévéhez képest 19 százalékkal nőtt a digitális kópiák forgalma, de az év végén mérthez képest is 11 százalék a növekedés. Ez azt jelenti, hogy tavaly kapott igazán nagy lendületet a legális online zenepiac. Idén az első hat hónap alatt több mint 660,8 millió zeneszámot értékesítettek online, ami a teljes eladások közel harmadát jelenti az USA-ban.

Most jönnek az igazi online nagyágyúk

A digitális zenepiacot tovább bővítheti a Pandora fejlődése, a Google, az Apple és az Amazon zenei cloud szolgáltatásai, az okostelefonok masszív terjedése, vagy épp a Spotify amerikai piacra lépése. A zenerajongók számára is igen izgalmas időszak kezdődik, eljött az óriási, akár többezres gyűjtemények ideje a neten, nem kell többé a CD-tartókkal körbe rakott nappaliba szorulni azért, hogy a saját magunk összegyűjtötte különlegességeket élvezzük. A zene új térhódításában fontos szerepe van, hogy a boltok, webes szolgáltatások és mobilos platformok integrálódnak, teljesen új kombinációkat, lehetőségeket teremtve az értékesítési csatornáknál is.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az egyes zeneszámokat terhelő jogdíjak mértéke viszont valószínűleg tovább csökken majd, válaszul arra, hogy a hallgatóság már nem egy kisszámú CD-s albumgyűjteménnyel rendelkezik, hanem többnyire sokezres válogatásokkal. Összességében azonban többet hajlandóak költeni az emberek zenei tartalomra és szolgáltatásokra, mint eddig, illetve több ember is csatlakozik újra a legális csatornákhoz. Ráadásul hiába vannak ott az ajánlórendszerek, megosztások és egyéb webes eszközök, a kiadóknak fontos szupersztárok ideje sem járt még le. Az Egyesült Államokban Katy Perry E.T. című dala a listákat vezetve egyedül 4,1 millió online eladást generált.

Itthon nincs minek örülni

Magyarországon viszont kudarcot vallott minden helyi próbálkozás, s az utoljára bezárt Songo.hu volt vezetője is azt nyilatkozta, hogy a szerzői jogdíjak irreálisan magas árazása miatt lehetetlen piacot építeni és egyáltalán nem vonzó a hazai felhasználók számára a legális kínálat, a külföldi szolgáltatók pedig - szintén a magas jogdíjak miatt - messziről elkerülik országunkat. Nem elérhető itthon sem az Apple iTunes zeneboltja, sem a Spotify, sem egyéb, Európában egyébként népszerű legális zenei szolgáltatás sem. Az egyetlen kivétel a webrádiós definícióba beleférő Last.fm, aminek a fizetős verziója itthon is működik, ahogy a világ bármely részén.

a címlapról