Telekom: az interaktív tévében lesz pénz
A legnagyobb magyar távközlési vállalat mobil, valamint vezetékes telefonszolgáltatásai és internetszolgáltatásai mellett az elmúlt években kíméletlen harcra kényszeríti riválisait a tévés platformok mezőnyében is. A cég jövőképe szerint a következő évek meghatározók lesznek a hazai tévépiacon - Király Istvánnal beszélgettünk.
Három éve hirdette meg háromképernyős stratégiáját a Magyar Telekom, mely tévészolgáltatásait addigra gyakorlatilag teljes egészében a T-Home brand alá konszolidálta. Ennek eredményeként a cég rendelkezik a hazánkban elérhető legszélesebb tévés termékportfólióval, a tavalyi év végére azonban a kezdeti lendület kifulladt, a piac, így azon belül a Telekom növekedése lelassult. Az okokról és a hazai tévépiac sajátosságairól beszélgettünk Király Istvánnal, a társaság tavaly kinevezett marketing vezérigazgató-helyettesével.
Megtorpant a piac
A vállalat az első negyedév végén összesen 751 195 tévés előfizetőt jelentett, nagyjából 11 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Emlékezetes, hogy a Magyar Telekom felsővezetői tavaly ősszel még úgy nyilatkoztak, hogy a cég a tévés szolgáltatások piacán a várakozások szerint egy- másfél éven belül piacvezetővé válhat. "Az egész piac tavaly október-november magasságában megtorpant. Ennek két oka van, egyrészt telítetté vált a digitális tévés piac, másrészt a digitális átállás dátuma jelentősen kitolódott" - kezdte a beszélgetést Király, amikor a tévés szegmens lassuló növekedéséről kérdeztük.
"Az igazán dinamikus növekedés a Sat TV területén volt korábban, ahol egyébként nem árulok el nagy titok azzal, hogy egyben komoly előfizetővesztés is volt a szolgáltatóknál - nem csak nálunk, hanem a versenytársainknál is". A cég tavaly szeptemberben az ügyfélbázis tisztítása érdekében belépési díjat vezetett be, ami azonnal meglátszott az új szerződéskötések terén: a vállalat az idei első negyedévet valamivel több, mint 261 ezer Sat TV-s ügyféllel zárta, a negyedéves növekedés első alkalommal zuhant tízezer alá - természetesen a lemorzsolódásokat is beleértve.
Király szerint ma is vállalható az a tavalyi állítás, mely szerint a Magyar Telekom belátható időn belül első számú szolgáltatóvá válna a tévépiacon, ez azonban a piac további konszolidációján is múlik. "Naivitás lenne azt gondolnunk, hogy a piacelsőséget megkapjuk, ha az akvizíciós tevékenységet organikus növekedéssel kell ellensúlyoznunk" - mondta a szakember, utalva a UPC év eleji felvásárlási lépésére. Mint azt korábban megírtuk, a holland kézben lévő távközlési szolgáltató a Fibernet ügyfélbázisának egy részét szerezte meg részleges akvizíció során.
Király szerint a növekedést nem teszi könnyebbé az sem, hogy a magyar tévépiac mára gyakorlatilag telítetté vált (a nagyjából 3,8 millió magyarországi háztartásból 3,1 millió vesz igénybe fizetős tévészolgáltatást), a szolgáltatók árversenye pedig ma már az alap díjcsomagokra helyeződött át elsősorban. A cégvezető elmondta, a Telekomnak továbbra is célja, hogy megelőzze két legfőbb piaci riválisát, ezt azonban nem mindenáron kívánja elérni a cég, mely a nyereséges működésre is hangsúlyt fektet - emelte ki az illetékes.
Készülnek a digitális átállásra
A Magyar Telekom marketing vezérigazgatója kifejtette, az eredeti időponthoz képest legalább egy évvel kitolt digitális átállási folyamat a mai piaci arányokat nem fogja jelentős mértékben befolyásolni, noha jelentős mennyiségű - csaknem 800 ezer - háztartást érint az analóg lekapcsolás. Ezek ugyanakkor többnyire alacsonyabb jövedelemszintű háztartások, melyek a legolcsóbb lehetőséget keresik majd a tévézésre. Hogy ez mi lesz majd, azt egyelőre nehéz előre látni, mondta el Király, ugyanakkor utalt rá, hogy a Telekom adott körülmények közt készülni fog olyan ajánlatokkal, melyek ezeknek a háztartásoknak szólnak.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A globális tévépiaci technológia trendekre kitekintve Király lapunknak kifejtette, a lineáris televíziózást a szakmai témájú cikkekben megjelenő általános vélekedéssel ellentétben korai lenne még temetni. "Ez egyrészt jövedelem kérdése. Az Apple TV sem az alacsony jövedelműeknek szól az Egyesült Államokban, másrészt pedig a jelenség a digitális érettséggel függ össze. Ráadásul egyelőre még ez a réteg is vegyesen használja a lineáris tévét és a nem lineáris elérést" - tette hozzá Király. Mint mondta, Magyarországon a tévénézők alapvetően sok időt töltenek tévézéssel, ami nem kedvez a nem lineáris tartalomfogyasztás elterjedésének.
Király hozzáfűzte, a nem lineáris tartalomfogyasztáshoz a különböző, tévével összekötött interaktív technológiák elterjedése jelentheti majd a kulcsot. A szakember szerint ebben a folyamatban kiemelt szerepet játszanak majd az okostévék, melyek a Magyar Telekom várakozásai szerint a következő év televíziós slágertermékévé válhatnak. A piac technológiai változásának ugyanakkor komoly löketet adhat akár egyetlen új, innovatív termék megjelenése - ezt az úttörőszerepet egyelőre azonban úgy tűnik, a Google TV elszalasztotta.
Az interaktív tévében lesz pénz
A Magyar Telekom T-Home márkája 2006-ban az országban elsőként próbálkozott meg az interaktív televíziózásra teljes mértékben lehetőséget adó IPTV bevezetésével, és bár a szolgáltatás évekig csak egy szűk réteget érdekelt, mára számottevővé vált a kereslet a technológia iránt. A cégnek ma több mint 150 ezer IPTV ügyfele van, de a Telekom saját tulajdonú csatornáin kívül egyelőre más tévétársaság nem látta meg a platformban rejlő lehetőségeket, legyen szó a hajszálpontos auditról, vagy éppen a reklámlehetőségek kiterjesztéséről (magas fokon targetált reklámok) - árulta el Király.
Ozone Network időjárásjelentés: egyike a számos lehetőségnek IPTV-n
A szakember az IPTV funkcióinak bemutatása közben kiemelte, a jövőben a verseny a vállalat várakozásai szerint a hozzáférésről áttolódik majd az interaktív szolgáltatásokból származó bevételek területére. "A piac idővel beáll majd arra, hogy a díjcsomagok árai közt legfeljebb pár száz forint lesz különbség, a kérdés pedig az lesz, hogy ki tud majd olyan (fizetős) prémium szolgáltatást nyújtani, mely felkelti az ügyfelek érdeklődését" - hangzott el a beszélgetés során. Ez a folyamat jövőre vélhetően az IPTV iránti kereslet növekedését vonhatja magával, jósolják a Telekomnál.
A szolgáltatók ehhez új technológiák bevonását is előkészítik, így például nemrég számoltunk be arról, hogy a UPC holland anyavállalatánál új generációs beltéri egységet tesztelnek, ugyanakkor a Telekomnál is kiterjesztenék az interaktív tévézési lehetőséget olyan területekre is, ahol eddig technikai okokból nem lehetett igénybe venni IPVT szolgáltatást. A Telekom német anyavállalatánál már működik az ezzel a céllal létrehozott Entertain Sat szolgáltatás, mely az xDSL internet, és a műholdas tévé elegyéből jött létre.
A HD is úri huncutság még
A műholdas társaságok ugyan szeretik hangoztatni, hogy a széles választékban elérhető, minőségi (HD-s) tartalomtovábbításhoz elengedhetetlen a műholdas adáslánc, a Telekomnál úgy látják, hogy itthon egyáltalán nem megoldhatatlan feladat a HD-s tartalmak továbbítása a vezetékes hálózaton. A gyorsabb terjeszkedést eddig egyrészt a szűkös tartalomkínálat, a másik pedig - az egyre növekvő lapostévé-penetráció ellenére - a kereslet lassú növekedése fogta vissza. "A tévénézők számára a HD-s tartalom egyelőre úri huncutság. Ami az alapkínálatban benne van, az tetszik a nézőknek, de a fizetős HD-csomagokra egyelőre csekély az érdeklődés" - ismertette a szolgáltató tapasztalatait a vezető.
Akárhogy változik a piac jövőre, egy dolog alighanem már most biztosan kijelenthető: a tévézők az év két legjelentősebb sporteseményének (olimpia, futball EB) köszönhetően várhatóan jóval többet ülnek majd a tévék előtt, mint idén. Ráadásul a sportesemények kapcsán az interaktív és on demand tartalmak iránt még nagyobb kereslet mutatkozhat (a T-Home már a pekingi olimpián is próbálkozott extra interaktív funkciókkal az IPTV platformon) A hazai piacra emellett hatással lesz a szintén jövőre várható digitális átállás is, úgyhogy 2012 bizonyára mind a tartalomfogyasztó, mind a tartalomszolgáltató, nem utolsósorban pedig a műsorszóró számára komoly izgalmakat, kihívásokat hoz majd.