A BKV járataival is számol a Google Maps
Budapest tömegközlekedési adatbázisa is bekerült végre a Google Maps Transit szolgáltatásba, így tegnap óta bárki könnyedén, külön alkalmazás nélkül, akár asztali, akár mobil környezetben lekérdezheti, hogy busszal, villamossal, trolival, metróval hogyan jut el leggyorsabban A-ból B-be.
A BKV évekkel ezelőtt már kifejlesztett egy útvonaltervezőt, ami a hivatalos menetrendi adatok alapján képes volt megtervezni a közlekedést két cím között a BKV-járataival, de ez mind a mai napig nehézkesen használható, másrészt csak egy lassú és terjedelmes weboldalon keresztül érhető el. A Google Maps viszont nem csak a monitor előtt ülve van kéznél, hanem az okostelefonok szinte mindegyikén is ott van. A mobilos helymeghatározás segítségével ráadásul csak azt kell megadnunk, hogy hová szeretnénk menni, azt nem, hogy épp hol vagyunk.
Szabványos adatszolgáltatás
A Google Maps már eddig is támogatta az autós, a gyalogos, illetve bizonyos helyeken a kerékpáros útvonaltervezést, és a tömegközlekedési adatok sem az amerikai szolgáltató miatt hiányoztak eddig. A Transit projekt szinte egyidős a Maps-szel, de csak két évvel ezelőtt kezdett terjedni a világ nagyvárosaiban. Ahhoz, hogy Budapest is bekerüljön, a BKV-nek rendbe kellett tennie a menetrendi adatbázisait és egy olyan értelmezhető, szabványos kimenetet kellett létrehozni, amivel lehet “etetni” a Google Maps algoritmusait.
A VEKE, illetve újabban a BKK közbenjárásával ez meg is valósult, így mától működik a BKV publikus menetrend-adatbázisa, ami nem csak a Google számára hozzáférhető, hanem bármely fejlesztő találhat ki hozzá saját ötletet. Vitézy Dávid, a BKK vezetője örömmel mondta, hogy a projekt nem került közpénzbe, maximum munkába és erőfeszítésbe, amit arra fordítottak, hogy a BKV adatbázisa szabványossá váljon.
Jelenleg a napi frissítésben elérhető menetrendi adatbázis tartalmazza az összes BKV-járat menetrendjét, útvonalát, de a tervezett terelésekkel, lezárásokkal, kimaradásokkal is kalkulál a Maps. Ami egyelőre nem megoldott, hogy a napközben bekövetkezett változásokra is képes legyen reagálni a tervezőalgoritmus, így egy baleset, egy busz vagy metró kigyulladása esetén nem fog megbízhatóan működni a rendszer, ahogyan a forgalmi dugókat sem veszi figyelembe most még. Ennek ellenszere a BKV Futár nevű projektje lesz, ami végre minden földfelszíni járatot ellát GPS-nyomkövetővel, a terv pedig az, hogy ezeket az adatokat is ugyanúgy szabadon elérhetővé teszik a fejlesztőknek, mint a menetrendeket.
Napi frissítés
A Google Maps Transit a Traffic szolgáltatással, illetve az élő járatinformációkkal együtt teljesen valós tervet tud majd adni, addig érdemes némi ráhagyással számolni, ha nem kötött pályás közlekedési eszközt választunk. Ez jelenleg még ugyanígy működik a Transithoz csatlakozó 400 nagyváros többségében, ahol a szolgáltatás elérhető. Az elő forgalmi információkkal egyelőre csak néhány helyen kalkulál a Transit és a Maps, de ha a BKK-nak sikerül időben befejezni a Futár projektet, akkor még viszonylag az elsők között lehetünk ezen a területen.
Asztali környezetben a Google Maps alatt az útvonaltervezés feliratra kattintva, majd ott az autóról a tömegközlekedésre váltva könnyen megadhatjuk a kiindulás pontját és az úticélt, azokat a megszokott módon az egérrel mozgathatjuk, egy kattintással felcserélhetjük őket, a különböző verziók közt váltani pedig ugyanúgy tudunk, mint eddig a gyalogos vagy autós tervezés esetén. A Maps rétegei között is megjelent a Transit, amivel kirajzolhatjuk az adott térképrészen közlekedő összes járatot. A térképen a megállókra kattintva már nem csak azt látjuk, milyen járat áll meg ott, hanem azonnal tervezni is lehet onnan, illetve környékbeli megállók után is lehet kutatni.
Transit on Google Maps
Még több videóHátha valaki kedvet kap a Combinózáshoz
Vitézy Dávid szerint a Google Maps Transit jelentősége leginkább abban van, hogy ez egy olyan rendszer, ami ma már a legtöbb ember zsebében ott van, így megkönnyítve a tájékozódást a tömegközlekedéssel gyakran utazók számára is. Ezen felül pedig sok olyan ember is választhatja az autó vagy a taxi helyett a BKV járatait, akik eddig azért nem ültek fel, mert nem ismerik a hálózatot és nem igazodnak el a városban. Vitézy szerint jogos kritika, hogy a járműpark sok éves-évtizedes, de ennek ellenére nem szabad lemaradni a modern eszközökről sem. A Transit önmagában értékes modul a helyieknek és a turistáknak is, de a létrejött publikus adatbázis kivezetése révén számos igényt kielégíthetnek a fejlesztők, ami könnyebbé, kényelmesebbé teszi a nagyvárosi közlekedést.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
Kínos lehet viszont ez a bejelentés a magyar fejlesztésű független tömegközlekedési tervezőprogramnak, a SmartCity-nek, ami Androidon és iPhone-on kínálta ezt az eddig hiányzó funkciót. Érdekesség, hogy a hivatalos BKV-s tervező, a Maps Transit és a SmartCity gyakran különböző útvonal-javaslatokat ad - igazságot tenni nehéz, mert nem lehet minden esetben kipróbálni, hogy melyik a jobb, de a használat egyszerűségét és a felületet tekintve mindenképp a Google megoldása nyer. A SmartCity is jól működik és viszonylag egyszerű, de ott nem érvényesülnek olyan gyakran a frissítések, gyakran egy rövid megálló kedvéért is felszállít egy járműre az algoritmus, illetve a kezelőfelület is nehézkes. A BKV saját tervezője pedig nem is ugyanebben a ligában versenyez, kár vele foglalkozni, csak végszükség esetén ajánlott.
A Google Maps Transit útvonaltervezőt a szokásos Útvonaltervezés (Get direction) menüből lehet elérni, illetve közvetlenül a maps.google.com/transit webcímre kattintva. A szolgáltatás egyelőre kizárólag Budapesten érhető el hazánkban, s itt is csak a BKV járataival kalkulál a szolgáltatás. Vitézy Dávid elmondása alapján a következő lépés a budapesti régióban közlekedő helyközi, távolsági buszjáratok és vonatok integrálása lesz, amihez a BKK is igyekszik segítséget nyújtani.