Bajban a TomTom
A navigációs készülékeiről ismert TomTom bevétele és profittermelő képessége is jelentősen csökken, a készülékeladások csökkenését még nem tudja ellensúlyozni az új területeken elért növekedéssel.
Sokkolta a tőzsdét a TomTom tegnapi bejelentése, amely szerint idei bevétele jelentősen elmarad a tavalyitól, második negyedéves profitja pedig csupán fele lesz az egy évvel korábbinak. A vállalat részvényei a bejelentés nyomán 27 százalékot vesztettek értékükből, a TomTom piaci értékéből néhány óra alatt több mint 400 millió euró olvadt el.
Nem kell már a PNA
A személyi navigációs eszközökre és olcsó autós navigációs berendezésekre koncentráló TomTom több problémával is kénytelen szembenézni, Ezek közül a legfontosabb a PNA-piac szűkülése, amely a GPS-vevővel felszerelt okostelefonok és a rajtuk megjelenő, sok esetben ingyenes vagy minimális áron kínált szoftverek térhódításával függ össze. Harold Goddinj, a TomTom elnök-vezérigazgatója szerint 2011-ben 15-20 százalékkal csökken a személyi navigációs berendezések piaca, februárban ugyanő még 10-15 százalékos szűkülést jelzett előre.
A vállalatot az európai és amerikai konzumelektronikai piacok gyengélkedése is sújtja, amely a gazdasági bizonytalansággal függ össze - ezért a kereslet az olcsóbb, belépő kategóriás PND-modellek felé tolódik, amelyeket kevesebb profit realizálható. A TomTom minden igyekezet ellenére rendkívül kitett a PND-piacnak, forgalmának majdnem négyötödét adják a készülékeladások. A most lezárt negyedévben 16 százalékkal estek a készülékeladások éves összehasonlításban és 61 százalékkal múlták alul a negyedik negyedév számait. Ezt a csökkenést pedig nem tudják ellensúlyozni az olyan új területek mint a szoftverértékesítés, a Tele Atlas térképek licencelése és az autós navigáció - utóbbi területen pedig 53 százalékos növekedést ért el a TomTom.
Ideje váltani!
Gyenge negyedéves számok, sokkoló éves előrejelzés
A vállalat a most lezárt negyedévet 256 millió eurós forgalommal zárta, ami 1 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál és elmaradt az elemzők 278 milliós várakozásától. Ehhez 11 milliós nettó profit társult, szemben az egy évvel ezelőtti 3,1 millióval, de a növekedés kizárólag az árfolyamhatásnak és az alacsonyabb kamatfizetésnek tudható be.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A TomTom éves kilátásai azonban jóval gyengébb képet mutatnak, a vállalat legfrissebb prognózisa szerint a bevétele 1,23-1,28 milliárd euró között alakul, messze elmaradva az áprilisban közzétett 1,43-1,48 milliárdos előrejelzéstől és a tavalyi 1,52 milliárdos szinttől. A profit-előrejelzést szinte megfelezte a vállalat 49 eurocent helyett már csak 25-30 centes részvényenkénti eredményt várnak a TomTomnál. A bejelentést követően a cég papírjainak árfolyama 27 százalékot esett, 2011 eleje óta a TomTom-részvények 55 százalékot vesztettek értékükből.
A vállalat nagy reményeket fűz a valós idejű forgalmi információkhoz, amelyek ismeretében az eszközei hatékonyabban tudnak útvonalat tervezni - a Google azonban az Egyesült Államokban és egyes európai országokban, köztük Magyarországon már nyújt hasonló szolgáltatást teljesen ingyen, ami jelentősen leszűkíti a TomTom és a hozzá hasonló cégek mozgásterét. Az okostelefonokon futó navigációs szoftverek kevéssé kifinomultak mint a PND-k, de a legtöbb vásárló igényeinek megfelelnek.