Ma rajtol a Microsoft Office 365
A Microsoft várakozásai szerint a felhőből havidíjért kínált Office 365 a kis- és középvállalatok mellett a nagyvállalatok tetszését is elnyeri majd. Komoly konkurenst kap a Google Apps, nem lesz könnyű köztük dönteni.
A tavaly októberi bejelentés, a zárt majd a nyílt béta után ma élesben is elindul a Microsoft Office 365, amely a népszerű irodai szoftvert és a hozzá kapcsolódó csoportmunka-megoldásokat és üzleti kommunikációs szolgáltatásokat biztosítja egy cloudból elérhető, havidíjas csomagban. A hivatalos rajt New Yorkban lesz, az Office 365-öt Steve Ballmer, a Microsoft elnök-vezérigazgatója fogja bemutatni magyar idő szerint kora délután.
Üzleti hatékonyság a felhőben, holnaptól
A Business Prodictivity Online Suite utódának is tekinthető Office 365 szolgáltatáscsomag tartalmaz mobil eszközökről és böngészőből is elérhető 25 gigabájtos e-mail postafiókot, naptárat és névjegyzéket (Exchange Online), csoportmunka-támogatást (SharePoint Online), valamint üzleti kommunikációs szolgáltatásokat, azaz azonnali üzenetküldést, jelenlétérzékelést és virtuális hang- és videokonferenciát (Lync Online) - valamint természetesen magát az Office-t.
Az Office 365 különféle verzióival a kis- és középvállalatokat, illetve a világ legnagyobb cégeit egyszerre célozza a Microsoft. A kisebb cégek számára a konstrukció legfőbb vonzereje, hogy hozzájuthatnak ugyanazokhoz a fejlett irodai megoldásokhoz, amelyeket a nagyvállalatok használnak, nem kell szervert vagy infrastruktúrát vásárolniuk és üzemeltetniük és hosszas bevezetési projekt helyett rögtön elkezdhetik a rendszer használatát, a munkatársaknak csak egy böngészővel rendelkező windowsos PC szükséges.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Microsoft arra számít, hogy az Office 365 révén a költségekre kimondottan figyelő kis- és középvállalatok is ki tudják használni az Office szerverek nyújtotta képességeket, amelyeket eddig a kapcsolódó költségek és az üzemeltetéshez szükséges szakértelem hiánya miatt hanyagoltak. A vállalat saját becslése szerint az 500 főnél kevesebb dolgozót foglalkoztató cégeknek csak a harmada használja az Exchange Servert, amely még így is a legsikeresebb Office szerverterméknek számít ebben a szegmensben.
Mit kínál a nagyvállalatoknak a Microsoft?
A kisvállalati (Professional) csomagban csak az Office Web Apps, azaz az Office böngészőben futó, korlátozott funkcionalitású, webes verziója van benne, a nagyvállalati (Enterprise) csomagban viszont már benne van az Office Professional Plus 2010 asztali szoftver használatának joga is egészen addig, amíg az "előfizetés" él. A Professional Plus a legátfogóbb verziója az Office-nak, minden létező elemet tartalmaz, a Wordön, Excelen, Outlookon, OneNote-on, PowerPointon, Accessen, Publisheren kívül az InfoPath-t, a Communicatort, illetve a SharePoint Workspace-t (korábban Groove) is.
Az Office 365 Enterprise nem csak az Office Professional Plus licenccel több a kisvállalati (Professional) változatnál. Ebben a csomagban benne van az integráció lehetősége a már meglevő vállalati infrastruktúrával Acive Directory Federation Services alapon, vagyis a kontroll az ügyfélnél marad, a szervezet maga dönthet arról, milyen adatok kerülhetnek a Microsoft felhőjébe. Az Enterprise verzióban emellett benne van az e-mail archiválás, a BlackBerry Enterprise Server támogatás, valamint a 7x24 órás telefonos terméktámogatás is.
Nagyvállalatok számára az Office 365 a szerverpark megvásárlásával és üzemeltetésével járó költségek megtakarításán kívül azért lehet vonzó, mert minden alkalmazottjuk számára minimális költség mellett biztosíthatják azokat a képességeket, amelyeket az Office kínál (levelezés, megosztott naptát, csoportmunka). Az Office 365 bevezetésével a cégek ráadásul megszabadulnak a termékfrissítéssel járó bonyodalmaktól is, folyamatosan a legújabb verziót használhatják mindenből anélkül, hogy a szervertermékeket patchelniük kellene. Az Office 365 szolgáltatásra 99,9 százalékos rendelkezésre állást vállal a Microsoft, ami évente legfeljebb 8 óra nem tervezett leállást jelent. Amennyiben a 99,9 százalékos rendelkezésre állás egy hónapban nem teljesül, a következő havidíjból jóváírást kap az ügyfél.
A Microsoft máris számos nagyvállalatot nyert meg az Office 365-nek, olyan cégek vannak az első felhasználók között mint a Coca-Cola, a McDonald's, a Starbucks, a Nokia, az American Express, a GlaxoSmithKline és a Novartis gyógyszercégek, illetve az Aviva biztosító. Magyarországon többek között a Malév és az Euronet vezeti be a felhőben működő Office-t. Az Office 365 a tavaly rajtolt Business Prodictivity Online Suite-et is leváltja, az ott megkötött előfizetések Office 365 E1 csomagokká konvertálódnak, az ügyfeleknek nagyjából egy éve van az áttérésre.
A legnagyobb ellenfél: Google Apps
Az Office 365 legnagyobb piaci ellenfele egyértelműen a Google Apps, amely már évek óta biztosít webes levelezést, naptárat, megoszott dokumentumok kezelését és csevegést akár videóval, ráadásul mivel minden komponense elérhető a weben, nem csak Windows PC-ről vehető igénybe, hanem lényegében bármilyen eszközről, amin HTML5-képes böngésző fut, illetve több mobil operációs rendszerhez egyedi kliensprogramot is fejlesztett a Google. Az Office 365 rajtjára időzítve a Google egy hosszú blogbejegyzésben sorolja fel az Apps előnyeit.
A Google Apps hátránya, hogy jóval puritánabb az Office-nál, a felhasználói felülete nem hasonlít a dolgozók által megszokott Office alkalmazásokéhoz, sokkal nehezebben integrálható egy meglevő vállalati infrastruktúrába, még felárért sem ad helyben telepíthető alkalmazásokat, amelyek élő internetkapcsolat nélkül is működnek, és minden adatot a Google tárol, nincs hibrid megoldásra lehetőség. Cserébe némileg olcsóbb mint az Office 365, az Apps ára havi 5 dollár, az Office 365 csomagtól függően 6-27 dollárba kerül felhasználónként.