:

Szerző: Koi Tamás

2011. június 24. 14:23

Nem kértek mobilnetet, mégis számlázott a T-Mobile

Nem aktiválhatja a jövőben a T-Mobile minden előfizetője számára azt a havidíjmentes mobilnet-csomagot, mely miatt gyanútlan előfizetők több tízezer forintos számlázási csapdába kerülhettek - határozott nemrég a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.

Határozatban tiltotta meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Magyar Telekom (T-Mobile) számára, hogy minden előfizetőjének automatikusan aktiválja a havidíjmentes, ugyanakkor használata során jelentős adatforgalmi költséggel járó mobilnet-csomagját. Bár a konkrét határozat ezúttal csak a T-Mobile-lal szemben fogalmaz meg kötelezettségeket, éppúgy érintett lehet az ügyben a szolgáltató két piaci versenytársa, a Telenor és a Vodafone.

Nem várt ajándék

Az NMHH által kiadott közlemény szerint a hatósághoz 2011-ben több olyan jellegű ügyfélpanasz is érkezett, melyek azt kifogásolták, hogy a T-Mobile tetemes összegű számlát állított ki olyan adatforgalmi szolgáltatás után, amit az előfizetők  - bizonyos esetekben tudtuk nélkül - igénybe vettek, de nem rendeltek meg. A panaszok zömében a T-Mobile kínálatában ma is elérhető Net Start mobilnet-csomag miatt keletkeztek, melynek havidíja ugyan nincsen, de az adatforgalmi díj jelentős: 13 forint 10 kilobájtonként.

A helyzetet a T-Mobile esetében súlyosbította, hogy a szolgáltató tavaly nyáron bevezette az ingyenesen elérhető Facebook Zero szolgáltatást, mellyel a közösségi oldal szöveges tartalmát egy adott linkről elérve ténylegesen ingyenesen használhatták az ügyfelek a szolgáltatást, de külső linkre kattintva aktív mobilnet-csomag hiányában már a Net Start díjszabás szerint számlázott nekik a szolgáltató. A hatóság szerint a beérkező panaszok egy része a T-Mobile ezen szolgáltatásának nem kellően körültekintő használatával állt összefüggésben.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az NMHH határozatában ezért arra kötelezte Magyar Telekomot, hogy a Net Start szolgáltatását automatikusan ne aktiválja, illetve a havidíjas mobilinternet csomagok lemondásakor automatikusan ne állítsa vissza a szolgáltatást. A hatóság a Magyar Telekomot arra is felhívta, hogy előfizetői szolgáltatásokat a jövőben csak az általános szerződési feltételeivel összhangban, előfizetői szerződés alapján nyújtson, azaz külön írásos megrendelés nélkül ne aktiváljon szolgáltatást, melyért az előfizetőnek számláz. Az NMHH hivatalból vizsgálja a Telenor és a Vodafone hasonló szolgáltatásait is.

A többiek is gyanúsak

A Vodafone a HWSW információi szerint jelenlegi is kínálja előfizetői számára az Internet Start opciót, melyet 2010. július 5-ig automatikusan aktivált minden havidíjas ügyfélnek (a forgalmi díj itt 12 forint 10 kilobájtonként), a Telenor Magyarországnál pedig Mobile Online Start néven szerepel ilyen ajánlat, ráadásul ez az opció ugyanannyi forgalmi díjjal kalkulál, mint a T-Mobile Net Start. Az nem egyértelmű, hogy ezt az opciót automatikusan bekapcsolja-e a szolgáltató minden ügyfelének, fontos különbség ugyanakkor, hogy a Telenornál nem érhető el a Facebook Zero szolgáltatás.

A Magyar Telekom PR-igazgatósága a hatóság döntésére reagálva elmondta, a cég álláspontja szerint a szerződési feltételek szövegezése megfelel a hatályos szabályozásnak, ugyanakkor a vállalat kész felülvizsgálni és a hatóság igényeinek megfelelően módosítani a szövegezést. Kiricsi Karola, az NMHH szóvivője ma újságírók előtt közölte, az eset korábbi "károsultjainak" képviseletében a hatóság közérdekű kereset indítását fontolgatja a Magyar Telekommal szemben, bírságot ugyanakkor egyelőre nem szabott ki a szolgáltatóra - erre első fokon egyébként nincs is lehetősége.

a címlapról