:

Szerző: Dojcsák Dániel

2011. június 17. 12:14

Már csak kényeztetnek a PNA-gyártók

Néhány évvel ezelőtt még a kütyüpiac egyik legfényesebb csillagai volt a PNA-k, vagyis a hordozható navigációs rendszerek, de az autópiacot sújtó gazdasági válság és a GPS-szel szerelt okostelefonok miatt a szegmens gyorsan zsugorodik. Idén az új termékkínálat már alig tér el a korábbi évekétől, az újítások inkább finomítások, csiszolások.

A PNA-piactól növekedést már senki nem vár, a kereskedők egybehangzó véleménye szerint messze elmarad a kereslet a korábbi évek aranykorától. Ennek főleg az az oka, hogy a gazdasági bizonytalanság közepette a lakosság tényleg csak a szükséges eszközöket veszi meg, a PNA pedig valójában nagyon kevés fogyasztó számára szükségszerű, kevesek számára nem váltható ki okostelefonnal és kevesen vannak, akiknek nem fér bele a tűréshatárba, ha egy régi, nem frissített térképpel kell navigálnia azon ritka esetekben, amikor nem a munkahelye és a lakhelye között ingázik naponta.

Az okostelefon és a gyári autós navigáció a PNA öröksége

A 2006 és 2008 között tartó időszakban záporoztak a fejlesztések és az új funkciók a navigációs szoftverek területén, illetve a hardverek is egyre jobb minőségűek lettek. Végignézve a CHS disztribútor által rendezett GPS Napon a TomTom, Becker, Mio és egyéb eszközök között azt lehet mondani, hogy a korábbi fejlődési lendület eltűnt, nem dönt rosszul az, aki nem cseréli le régebbi eszközét, ha az még használható, kivéve ha szükségét érzi az élő internetkapcsolatos navigációnak, ami eddig Magyarországon nem volt elérhető.

Az elkövetkezendő években ráadásul a PNA legnagyobb ellensége nem is feltétlenül az okostelefonos navigáció lesz, ami a ritkán, eseti jelleggel utazók, navigálók számára megfelelő alternatíva, hanem az autógyártók által prezentált beépített navigáció. Az iGO Primót fejlesztő magyar NNG Kft. is erre tette fel jövőjét, a konzumer PNA-piac visszaesését az autóiparral való szinergiákkal kívánja ellensúlyozni.

Az NNG iGO hamarosan több új autóban is feltűnik

A tegnapi GPS Napon az NNG képviselői már arról beszéltek, hogy az elmúlt 2 év fejlesztései és tárgyalásai 1-2 hónapon belül gyümölcsöt hoznak. A következő hónapokban több autógyártó számos modellje mutatkozik majd be gyári, beépített NNG iGO Primo navigációval, bár azt még az üzleti titkok miatt nem lehet tudni, hogy pontosan melyik modellekről és gyártókról van szó.

Az eddigi autós gyári navigációkhoz képest az NNG egy sokkal könnyebben kezelhetőbb felületet tudott mutatni, beleadva az elmúlt 5 év minden tapasztalatát. Az iGO 8-cal bezárólag a cég a képességek fejlesztésére koncentrált, s létrehozott egy szinte minden vezetői igényt kielégítő funkciólistát, majd az Amigón keresztül a Primóban ezeket a funkciókat egy áttekinthető, valós helyzeteket figyelembe vevő felületbe integrálták. Előfordulhat, hogy egyes autógyártók lebutítanák a meglévő Primo rendszert, de az NNG szerint a tárgyalások során inkább örültek a fejlett képességeknek, mert ezek is versenyelőnyt jelentenek az autómodellek eladásakor. Az NNG szerint ráadásul azt is elfelejthetjük, hogy a beépített navigáció egy új autónál félmillió forintba fog kerülni, illetve azt is, hogy 3-4 éves térképekkel, Kelet-Európában pedig utcaszintű adatbázis nélkül kell navigálni.

Az autóipari erősítés viszont azt is jelentette az NNG-nél, hogy az erőforrások jelentős részét erre dedikálta a vállalat -  ha érkezik is új szoftver a PNA-khoz, nem érdemes arra számítani, hogy a Primóhoz képest jelentős ugrás lenne. Fejlődés csak a speciális területeken észlelhető majd, mint például a teherautós navigáció, ahol az NNG a visszajelzések alapján finomította, kipofozta a  szoftverét. Volt is mit igazítani rajta, ugyanis a teherautóval sok helyre jogi akadályok miatt nem érdemes behajtani, sok esetben pedig fizikailag sem fér be egy nagyobb kamion. A térképhibákkal ugyan nem tud sok mindent kezdeni az NNG, viszont a szoftver már használható lett.

Megoldódott a kiszámíthatatlan frissítések problémája

Az autós navigációnál több forgalmazó is sérelmezte, hogy a gyártók csak azt garantálták eddig, hogy két éven keresztül ingyenesek a frissítések, de arról nem lehetett meggyőződve a vásárló, hogy ez alatt a két év alatt mennyi frissítés érkezik, illetve arról sem, hogy a későbbiekben kap-e támogatást. A CHS rendezvényén elhangzottak alapján a TomTom, a Becker, a Mio és az iGO primós termékek esetében is garantált az évi 2-2 frissítés, illetve a TomTomnál a vásárlást követően azonnal lehet venni további 30 euróért hosszabbítást, amivel gyakorlatilag az eszköz várható élettartamának végéig már biztosíthatóak a friss térképek.

A frissítés azonban továbbra is a legnagyobb rákfenéje a PNA-eszközöknek. Míg egy okostelefon folyamatos adatkapcsolattal rendelkezik, az apróbb információkat, POI adatokat akár élőben is képes keresni, a frissítéseket pedig Wi-Fi-n keresztül bármilyen méretben nyugodtan tölti le, addig az offline eszközök továbbra is csak PC-re kötve, kényelmetlenül frissíthetőek. Az NNG és a Becker a pletykák szerint hamarosan Magyarországon is bemutatja az élő hálózati kapcsolatra képes PNA-termékeket, amiket a gyárilag telepített SIM-kártyával a világ bármely pontján tud használni a vásárló.

Élőben a városból

Az NNG szerint jöhetnek olyan eszközök is, amikbe a SIM teljesen integrált és nem egy külső slotban kap helyet. Az ilyen, élő internetkapcsolatos szolgáltatások minden esetben havi vagy éves díjjal vehetők igénybe, cserébe az adatforgalommal akkor sem kell foglalkoznia a felhasználónak, ha külföldön van. Az NNG saját rendszere normál használat mellett havi 1-1,5 megabájt adatforgalommal beéri, így alacsonyabb áron lehet a szolgáltatói szerződést is megkötni, mint a többi gyártó, például a TomTom esetében. Magyarországon ugyan volt arról szó tavaly, hogy szeptembertől itt is elérhetővé válik a TomTom Live egy Vodafone-együttműködés keretén belül, de végül ez kútba esett.

Az élő online szolgáltatások előnye, hogy gyors, akár 1-2 napon belüli térképjavítások folyamatosan érkezhetnek a készülékre, a POI keresés működhet a Google Maps adatbázisán keresztül, ugyanazzal a keresővel, sokkal hatékonyabb az útvonal-statisztikák frissítése és visszaosztása, illetve a TMC forgalmi adatok is érkezhetnek a nagyon lassú és korlátozott FM RDS adás helyett IP-kapcsolaton keresztül.

A navigációt használók naplófájljai (az útvonalak első és utolsó néhány száz méterének levágásával, illetve teljes anonimitás mellett) a TomTom, a Mio illetve az NNG rendszerében is visszakerülnek a szoftvergyártóhoz, egy adatbázist képezve, aminek segítségével valós szituációk és forgalmi helyzetek alapján készül az utazási idő becslése és az útvonaltervezés is. A TomTomnál ezt IQ Routes-nak hívják, az NNG-nél viszont nincs “marketing neve” a megoldásnak, de ott is megtalálható.

Válaszd, amelyiknek tetszik a színe

Hardver szempontjából a PNA-piacon viszonylag kevés fejlődés látható az elmúlt évben. A készülékek dizájnja már a legtöbb esetben nagyon igényes, jó az anyaghasználat - annyira olcsón gyárthatóak már ezek az eszközök, hogy belefér az árba a jó minőség. A kijelzőméretek már nem változnak, szinte sztenderd lett a 3 hüvelykes "zseb GPS", illetve a 4,3 hüvelykes és az 5 hüvelykes méret. Teherautó-sofőrök számára továbbra is találhatunk még ennél is nagyobb kijelzőt, de a lakossági termékek közt ilyen már nem nagyon van.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Növekedett viszont a belső memória mérete például a TomTom eszközöknél, illetve az új modellek kaptak SD-kártya bővítési lehetőséget is, így megszűnt végre az a fura helyzet, hogy TomTomból nem lehetett teljes Európa-térképes verziót venni. A kisebb modelleknél a TomTom a tartót is újragondolta és egybeépítette az eszközt a szélvédős tartóval, kiiktatva a csatlakozót. Így a két rész együtt sokkal kevesebb helyet foglal, fel- és leszerelni is jóval kevesebb ideig tart.

Szűkül a mezőny

A piac azonban egyre zsugorodik, ma már nem vásárlunk divatból PNA-t, így a gyártók közül azokkal érdemes hosszú távon kalkulálni, akik mind az okostelefonos területet elkapták, mind az autóipari együttműködéseiket ügyesen kezelték. A TomTom jól szerepel az iOS platformon is, illetve a Sygic és a HTC navigáció révén Androidon is jelen van a térképadatbázisokkal. Az NNG lendületet vesztett a PNA fénykorának vége miatt, bár a világon 55 millió eladott licenccel nem kell panaszkodniuk. iOS-en az iGO is elérhető, viszont a túl változatos készülékspektrum, illetve a Nyugat-Európában és az USA-ban elérhető ingyenes Google Maps Navigation miatt üzletileg nem érte volna meg beszállni az Android piacba. A Garmin a speciális készülékek piaca mellett elfelejtette az okostelefonokat, de a Navigon megvásárlásával ott is javít.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról