Magyarországon is jó biznisz a kupon és a bónusz
300 millió forintos forgalmat bonyolítottak májusban a legnagyobb magyar kuponoldalak, derül ki a GKIeNET – BCE E-business Kutatóközpont kutatási összefoglalójából. 2011 legnagyobb biznisze, írtuk még tavaly év végén a Bónusz Brigád, illetve a kuponoldalak bemutatásakor. Úgy tűnik, nem volt tévedés, még az év felénél sem járunk, de máris látványosan gyarapszanak a vezető kuponoldalak.
A közösségi vásárlós, illetve kuponoldalak az amerikai Groupon nyomdokain burjánzanak az elmúlt év óta világszerte. Természetesen a sikeres recept sokak számára kívánatos modell, sok vállalkozás igyekszik meglovagolni a sok pénzzel kecsegtető hullámot. Hazánkban a GKIeNet becslése szerint körülbelül 50 szereplősre dagadt a közösségi vásárlási oldalak száma, igaz ezek közül alig néhány érdemes említésre. A piac robbanásszerűen nő, de épp a robbanás miatt egyre kevesebb figyelem és bizalom irányul a kicsi, új szereplőkre, akiknek mind kevesebb lehetőségük van kitűnni a tömegből a hirdetők és a vásárlók előtt egyaránt.
Kellett a jó márka és a reklámúthenger
A GKIeNet kutatása szerint a magyar piac három legnagyobb szereplője a magyar Bónusz Brigád, a külföldi Rebate Networks leányaként jelen levő Kuponvilág, illetve a szintén magyar Napi Tipp és a Kuponunk.hu. Ezek gyakorlatilag mind pontosan ugyanolyan praktikákkal működnek, az idő múlásával pedig egyre kevesebb különbség látszik az oldalak között is, ahogy minden szereplő kezdi belátni, hogy a Groupon által kitalált és kivitelezett modellnél nehezen lehet jobban csinálni, tehát azt érdemes követni is.
A hirtelen növekvő piacon fél év alatt két nagyságrendet is ugrottak az árbevételek, ez az érték pedig a következő időszakban még biztosan jelentősen nő majd. A piac telítődéséig, az elérhető célközönség megszólításáig, illetve a hirdetői közeg stabilizálódásáig az eladott kuponok száma, az árbevétel is biztosan meredeken nőni fog. a GKIeNet felmérése szerint 2011 május 2-től 30-ig a a legnagyobb árbevétellel a Bónusz Brigád rendelkezett, közel 113 millió forintnyi értékesítéssel. A többi nagy szereplő közül a Kuponvilág 99, a Napi Tipp 52, a Kuponunk.hu pedig 9 milliós forgalmat generált.
Nem minden arany, ami fénylik
Az ajánlatok számában és az eladott kuponok számában viszont a Kuponvilág vezet, májusban az említett oldal 22 ezer kupont értékesített 71 ajánlaton keresztül, azaz ajánlatonként 315 vásárlót talált és 4474 forintos átlagárat sikerült elérnie. Ezzel szemben a Bónusz Brigád 58 ajánlattal jött elő, amivel 20 ezer kupont értékesített, az átlagár viszont 5662 forintra rúgott, az ajánlatonkénti vásárlások száma pedig átlagosan 346 lett. A Napi Tipp és a Kuponunk ezeknél jóval szerényebb mértékben tudtak érvényesülni, az előbbi 23 ajánlatával 8 ezer, az utóbbi 24 ajánlattal ezer kupont tudott csak eladni.
Ezekből a számokból messzemenő következtetést nem lehet levonni, ugyanis mind az eladott kuponok, mind az ajánlatok száma túl sok tényezőtől függ ahhoz, hogy össze lehessen hasonlítani két különböző cég eredményeit. A Kuponvilág több ajánlatával szemben a Bónusz Brigád kevesebb variációt kínált, s igaz, hogy kevesebb kupont is értékesített, de mind átlagárban, mind összes árbevételben a legjobb lett, pedig az általuk kínált átlagos kedvezmény a legalacsonyabb, 56 százalék (a Kuponunk.hu-nál 58, a Kuponvilágnál 68, a Napi Tippnél pedig 79 százalék). A túl nagy kedvezményben viszont sem az üzemeltető, sem a hirdető nem érdekelt. A kuponoldalak azért nem, mert csökken a potenciális bevételük, főleg akkor, ha fix darabszámos ajánlatról van szó, a hirdető pedig kevésbé elszánt fogyasztókat kap, s könnyen felhígulhat a beáramló vevők serege olyanokkal, akik a szolgáltatást vagy terméket listaáron soha nem lennének képesek megvenni, így visszatérni sem fognak valószínűleg. Pedig a kuponosztás lényege, hogy mozgó evangelistákká, illetve visszatérő vendégekké formálják az egyébként a pénzüket már a reklámra is elköltő embereket.
Nem is működik mindenféle termékre a közösségi vásárlós kuponozás, tartós fogyasztási cikkeket például bizonyára ritkán találunk majd később, amikor a hirdetők rájönnek, hogy mikor éri meg nekik ezt a csatornát választani. Jelenleg a GKIeNet kutatói 9 különböző kategóriára osztották a megjelenő ajánlatokat. A gyűjtés szerint a legtöbb ajánlat szépségápolással (48 darab), utazással (27), étkezéssel-vendéglátással (25) vagy szórakozással (22) kapcsolatos, de találhattak a fogyasztók élményprogramokat (13), sportot (13), egészséggel kapcsolatos ajánlatot (11), wellnesst (10) és oktatást (7) is.
Eszünk, iszunk, mulatunk
A felhasználók viszont a legtöbbször szórakozni, enni-inni, szépítkezni szerettek volna, s az értékesítési adatok terén jelentősen lemarad a többi kategória, mint az utazás, élmény, sport, egészség, wellness és az oktatás. Ha viszont nem a darabszámot, hanem az árbevételt nézzük, akkor értelemszerűen a drágább utazások (94 millió Ft), a szépségápolás (66 millió Ft), az egészségmegőrzés (31 millió Ft) és az evés-ivás (27 millió Ft) generálta a legnagyobb forgalmat, de a többi kategóriában is keletkezett egyenként 7-13 millió forint forgalom.
A GKIeNet elemzői szerint az ajánlatok száma és a kuponeladás aránya az értékesítői csapatok hatékonyságát mutatja a legjobban, illetve azt, hogy a piaci szereplők milyen kategóriák felé pozicionálják magukat, és azoknak mennyire tudnak megfelelni a meghirdetett ajánlatokkal. Ebből a szemszögből nézve a Bónusz Brigád és a Napi Tipp jóval "tudatosabban" kínál ajánlatokat, s bár azok darabszáma kevesebb mint a Kupon Világnál, de így kevesebb a kis volumenben értékesített ajánlatok száma is. "A kedvezmény átlagos mértéke, és az ezzel összefüggő spórolás nagysága mutató viszont talán a legfélrevezetőbb adatok az összehasonlításnál. Mindkettőt előszeretettel alkalmazzák a cégek marketing célokra, annak ellenére, hogy az üzlet sikerességét csak közvetetten befolyásolhatja a nagy kedvezmény érték impulzus vásárlást serkentő esetleges hatása" - írja a kutatási jelentés.
Nagy kedvezmény, híg közönség, kis profit
Ez utóbbi abból is látszik, hogy a kisebb Napi Tipp által spórolt összeg 201 millió forint, miközben a forgalom mindössze 52 millió forint, míg a Bónusz Brigád 113 millió forintos forgalom mellett “spórolt meg” a vevőknek 143 milliót. A kiemelt kuponoldalak vizsgálata alapján azonban azt lehet mondani, hogy ez semmilyen összefüggésben nincs az árbevétellel, teljesítménnyel, sem az eredménnyel. Arra sincs rálátásunk, hogy mennyi a valóban értékesített, beváltott kupon, mennyivel csökken a látható érték, ha kivonjuk belőle a megkezdett, de később át nem utalt összeg miatt meghiúsult tranzakció, illetve az elégedetlenség okán visszaváltott, vagy az elfelejtett és soha be nem váltott kupon.
A cégek valós teljesítményéhez azt is jó lenne tudni, hogy mekkora összeg megy el az emberi munkavégzésre, amire szükség van a kreatív és a értékesítési oldalon is, illetve mennyi pénzt költenek el display hirdetésekre. A Napi Tippnek például nem lehet sok mozgástere ebben, ha a listaárnak csak 21 százalékát kérik el a fogyasztótól, s azon még megosztoznak a hirdetővel is, a Bónusz Brigád esetében viszont az 56 százalékos arány jó alap arra, hogy folyamatosan elárasszák a Google felületein keresztül a magyar felhasználók által nézegetett külföldi oldalakat, illetve a hazai tartalomszolgáltatók egy részét.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Érdekes még a Facebook-követők száma, hiszen a közösségi vásárlás egyik mozgatórugója a közösségi oldalakon való aktív részvétel, s a hálózatos kommunikáció előnyeinek kihasználása. Ebben szintén a Bónusz Brigád van elöl, hiszen gyors tempóban közel 200 ezer követőt számlálnak már a Facebookon, a Kuponvilág 110, a Napi Tipp 54 ezer, a Kuponunk pedig 32 ezer felhasználót győzött már meg. Az átfedésről nehéz nyilatkozni, de a több mint 3,3 millió magyar facebookozónak még a Bónusz Brigád is csak 6 százalékát tudta elcsábítani, azaz a növekedésnek még biztosan van tere.
Jól terjed
Egy-egy ajánlatra a Facebookon a két legnagyobb szolgáltatónál 4700-5600 like érkezett átlagosan májusban, a két kisebbnél pedig 700-1200 darab. Ezeknek a like-oknak köszönhetően a bónuszok és kuponok beteljesítik egy sokak által elfeledett marketing funkcióját is a modellnek, mégpedig azt, hogy a vásárlók a saját meggyőződésüket, választásukat megosztják ismerőseikkel, akikben az adott márka, termék vagy szolgáltatás imázsa anélkül erősödik, hogy a két személy egyáltalán beszélt volna erről. Viszont az ismerősöknek is tudomása lesz az eseményről, beszédtémává válhat, a tapasztalatok megosztásával egyfajta vezérelt önjáró reklámtáblává is válik a kuponvásárló. Ebben semmi ördögi nincs, az egész modell ezért született meg és ezért éri meg a mainstream marketing csatornákba be nem férő, annak költségeit kitermelni nem tudó, de minőségi szolgáltatóknak belevágni egy ilyen kampányba.