Strukturális változáson megy keresztül a PC-piac
A Gartner és az IDC is csökkentette a PC-piac idei növekedésére vonatkozó előrejelzését. A Gartner a korábban várt 10,5 helyett már csak 9,3 százalékos bővülésre és 385 millió gép eladására számít, az IDC 7,1 százalék helyett már csak 4,3 százalékos növekedést valószínűsít - a két cég eltérő metodikája magyarázza a különbségeket.
A vártnál kisebb ütemű bővülést egyértelműen a lakossági vásárlások megtorpanása okozza. A PC-piac utolsó évtizede a lakosságról szól, az internet és a szélessáv terjedésével együtt törtek be a lakásokba a személyi számítógépek, amelyekből világszerte már mintegy 1,5 milliárd van használatban. Az 1990-es évek végén indult első vásárlási hullámot az új évezred közepe felé felváltotta egy második, amikor tömegessé váltak a laptopok és az egyre olcsóbbá váló hordozható gép lett a standard személyi számítógép. 2005 és 2007 között a lakossági PC-vásárlások közel 20 százalékkal nőttek minden évben.
Nincs ok a vevők számára a PC-cserére
A 2008-ban kitört pénzügyi és gazdasági válság kezdetben csak a vállalati szektorban éreztette hatását, a fogyasztók továbbra is ugyanúgy vásárolták a PC-ket mint előtte - ez részben az olcsó netbookok felfutásának is köszönhető, a laptopoknál még kisebb, még könnyebben hordozható gépeket a fejlett piacokon sokan vásárolták meg második vagy harmadik gépnek, a fejlődő piacokon pedig az alacsony ár miatt akár első gépnek is (voltak országok, ahol a netbookok a teljes notebook-piac felét adták, Magyarországon a népszerűségük csúcsán is csak negyedét). A netbookok iránti kereslet azonban egycsapásra szűkülni kezdett, amikor megjelent az Apple iPad, amely a mobilitás következő lépcsőjét jelenti: még kisebb, még vékonyabb és még hosszabb ideig működik egy feltöltéssel mint egy netbook. 2009-ben még majdnem 20 millió, tavaly már csak kevesebb mint 7 millió netbook fogyott világszerte, állítja az IDC.
Várható PC-eladások a fejlett piacokon
Millió darab (forrás: IDC)
2011-re a válság a legtöbb országban "levonult" és a vállalatok megkezdhették elavult gépeik frissítését, amelyre jó indokot szolgáltatott a 2009 végén megjelent Windows 7 és az Office 2010 tömeges bevezetése. A lakossági vásárlások azonban a fejlett piacokon ezután alábbhagytak, a netbook-láz lecsengésével a fogyasztók jelenleg nem látnak erős indokot a PC-ik cseréjére - sokan a Windows 7 megjelenését övező akciók keretében 2009 őszén vagy 2010-ben cserélték le gépüket egy Windows 7-et futtató notebookra, számukra a gyártók jelenleg kevés indokot tudnak felhozni egy csere mellett - az új modellek pedig nem hoznak alapjaiban új minőséget a piacra.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A gazdasági bizonytalanság és a kedvezőtlen makrokörnyezet jelentette fenyegetések - emelkedő lakhatási kiadások, magasabb élelmiszer- és üzemanyagárak, munkanélküliség, eladósodottság, szűkülő hitelpiac - közepette a lakosság inkább visszafogta költéseit, ahol pedig megfelelő nagyságú diszkrecionális jövedelem keletkezett, ott sem PC-kre költötték, inkább ennél sokkal érdekesebb elektronikai eszközökre, például okostelefonokra, tabletekre vagy internetre kapcsolható tévékre.
A PC-gyártók nem tudtak olyan újdonsággal szolgálni egyelőre, amely megmozdította volna a keresletet, a korábbinál jelentősen vékonyabb és könnyebb, sokkal hosszabb üzemidővel rendelkező, bekapcsolás után azonnal működő (instant on) PC-k egyelőre a jövő ígéretei - a vásárlók talán ezekre is várnak egy kicsit, ezért elhalasztják a beszerzéseket és közben más termékekre figyelnek inkább - az idei első negyedévben 4,4 százalékkal esett a lakossági PC-vásárlások volumene, az igazán fejlett piacokon mint az Egyesült Államok és Nyugat-Európa, pedig 10 százaléknál is nagyobb volt a visszaesés. Ezt bizonyos fokig ellensúlyozta a vállalati szektorban megnövekedett kereslet, de teljesen kiegyenlíteni nem tudta. 2012-től azonban új lendületet vehetnek a PC-eladások, állítja az IDC.
Várható PC-eladások világszinten
Millió darab (forrás: IDC)
Minden PC
A PC-piac önmaga is lassú, de biztos átalakuláson esik át. Kezdetben a személyi számítógép egy nagy szürke doboz volt az irodai asztalon, aztán mobilizálódott és többféle méretű és célú notebook formájában jelent meg. Eközben az asztali gépek is átalakultak, ma már a hagyományos vállalati PC-k mellett fellelhetők a kínálatban monitorral egybeépített, formatervezett modellek, kis házba szerelt, médialejátszásra optimalizált darabok vagy éppen játékosoknak szánt erőgépek. A jövőben a PC szerepét részben átvehetik az olyan fogyasztói elektronikai eszközök, amelyek maguk is folyamatos internet-hozzáféréssel, adatfeldolgozási és -tárolási kapacitással bírnak, mint az okostelefonok és okostévék. Ebben a tekintetben elmondható, hogy a PC az asztalról előbb a notebook-táskába költözött, a következő lépés pedig a zseb lesz.
Bár sokan szeretnek a PC-re annak klasszikus formájában gondolni, látni kell, hogy az egyéb fogyasztói eszközök is egyre hatékonyabban látják el az általános számítási feladatokat és válnak PC-vé, vagyis személyi számítógéppé. Az elmúlt években az okostelefonok sikerrel olvasztották magukba számtalan különálló eszköz funkcionalitását - eközben azonban rendkívül hasonlatossá váltak egy valódi számítógéphez. Az eszközök konvergenciája a vártnál is gyorsabban bekövetkezett: kissé sarkítva jövőre egy windowsos telefon, táblagép és számítógép között csupán a teljesítmény és a képernyő mérete lesz különböző, mind a processzorarchitektúra, mind a kezelőfelület egységes lehet a platformok között.
Erre utal a szakértők álláspontja is: "A PC-piac alapvető strukturális átalakuláson esik át" - mondta Ranjit Atwal, a Gartner kutatási igazgatója. "A jövőben a PC-k nem alkotnak önálló piacot, hanem egy tágabb készülékpiac részeként léteznek, amely az okostévéktől egészen a mobiltelefonokig terjed. Erről a piacról a fogyasztók és a vállalati felhasználók azokat az eszközöket fogják megvenni, amelyek a legjobban megfelelnek az egyéni igényeiknek." Vagyis a képernyőméret és teljesítmény függvényében egy teljes kontinuum jön majd létre a telefonok és a tévék között, a fogyasztók pedig igényeik és pénztárcájuk függvényében választanak majd egy, két vagy több eszközt a palettáról.
Az egész folyamat természetesen a PC teljes győzelmeként is felfogható: az általános számítási feladatokra alkalmas számítógép minden területen kiszorítja a célgépeket. Ugyan az átalakulás nem volt egyenletes - és néhány esetben a céleszközök továbbra is jobban ellátják saját feladatukat, mint az integrált társaik - az irány a fogyasztói elektronikában ma már egyértelműen ez. A modern mikroprocesszornak és az olcsó memóriának (meg a legtöbb rendszer alapját képező Linuxnak) köszönhetően az extra funkciók hozzáadása triviálissá vált, az eszközök közti váltás pedig a felhőben tárolt adatoknak köszönhetően jobbára zökkenőmentes - az olyan online szolgáltatások, mint a Skype vagy a Gmail már számtalan eszközről elérhetőek.