:

Szerző: Bodnár Ádám

2011. május 18. 10:36

Az autóipar felé robog az NNG

Teljes sebességgel az autóipar felé száguld az NNG, korábbi nevén Nav N Go. A navigációs szoftvereket fejlesztő vállalat nemrég zárt le egy másfél éves projektet, amelynek eredményeképp 2012-ben világszerte több százezer autó kerülhet a piacra NNG navigációs szoftverrel.

Autóipari beszállítóként képzeli el jövőjét az NNG, ennek jegyében teljes átalakuláson esik át a cég, hangzott el egy keddi sajtótájékoztatón. Ez a folyamat 2010-ben kezdődött és eddig összesen 490 millió forintot fektetett a területbe a vállalat, amelyből 149 millió forint uniós (KMOP) támogatásként. Az erőfeszítések eredményeképp a vállalat az egyik vezető autós elektronikai vállalatnak leszállította navigációs szoftverét.

Technológiai kihívások

Az autóiparban meghatározó trend a beépített navigáció megérkezése a közép és az alsó kategóriába is, megfizethető áron - a "navi" hamarosan ugyanúgy minden autó alapfelszereltségét fogja képezni mint az elektromos ablak vagy a légkondicionáló. Ebben a szegmensben, vagyis a kedvező árú berendezésekben szeretne megkapaszkodni az NNG, amelyhez az alapot a PND-ken már bizonyított, jól skálázható, megjelenés és funkcionalitás terén is testre szabható iGO motor biztosítja - mondta a HWSW-nek egy tavalyi interjúban Szilágyi Zoltán termékmarketing-vezető.

Az autóba épített navigációs rendszerekkel szemben azonban teljesen más elvárások vannak mint a PND-ken vagy a mobilokon futó programokkal, magyarázta a tegnapi rendezvényen Fülöp Miklós technológiai igazgató. Az NNG által megcélzott low-cost és ultra low-cost szegmensekben a költségtakarékosság jegyében igen gyengék a fedélzeti multimédiás hardverek (nem ritka a 400 MHz-es ARM processzor), ráadásul azoknak a navigáció mellett más feladatokat is el kell látniuk, például a zenelejátszást - az NNG által fejlesztett motoron sokat kellett optimalizálni, hogy ne használjon túl sok erőforrást. Mindezek mellett el kellett érni azt is, hogy a navigációs szoftver néhány másodperc alatt elinduljon és az útvonaltervezésre is rövidebb idő áll rendelkezésre mint egy PND-n vagy egy mobilon - mondta Fülöp Miklós.

iGO motor QNX-en

Az NNG navigációs motort az autóiparban való megjelenéshez portolni kellett QNX-re is, amely a legszélesebb körben elterjedt megoldás ezen a területen. A valós idejű QNX operációs rendszer rendkívül alacsony és kiszámítható késleltetéssel szolgálja ki a futó alkalmazások erőforrásigényeit, és garantálni igyekszik azok zavartalan futását - ezt a QNX mikrokernel architektúrája, a Neutrino az erőforrások, akár teljes processzormagok szálakhoz rendelésével is képes elérni. A QNX közel 200 különféle autómodell fedélzeti számítógépét hajtja meg, de megtalálható például a Cisco csúcskategóriás routereiben is.

Fel kellett készíteni a navigációs motort a multi-szenzoros érzékelésre is, hogy ne csak a GPS műholdjel, hanem más információk alapján, például az autó pillanatnyi sebessége és a kormányelfordulás szöge segítségével is meg tudja határozni a jármű helyzetét, haladási irányát és sebességét - ez főképp akkor jön jól, ha nincs GPS-vétel, például alagutakban. Fontos elvárás az autós navigációs szoftverekkel szemben az is, hogy integrálódni tudjanak az autó többi rendszerével: mivel az NNG csak a navigációs motort szállítja, fel kell készülnie arra, hogy például a hangutasításokat ne saját maga "olvassa fel", hanem adja át az autó központi beszédszintetizátorának, vagy hogy a navigációs utasításokhoz tartozó ikonokat el tudja helyezni egy másik szoftver által kirajzolt képre is. Ehhez olyan API-kat fejlesztettek az NNG-nél, amelyeken keresztül elérhető a szoftver funkcionalitásának jelentős része.

Nehezebb üzlet

Az autóiparban az üzleti modell is teljesen más mint a PND-vagy a mobilpiacon, mondta Fülöp Miklós. A fedélzeti elektronikai rendszerek fejlesztése szinte párhuzamosan zajlik az autókkal, így  projektek sokkal hosszabb kifutásúak, akár több évesek is lehetnek, amelynek jelentős részét a tesztelés, minőségbiztosítás teszi ki. Késni vagy hibázni nem lehet, mivel a problémák óriási kárt okoznak az autógyártóknak - ha az elektronikai rendszerrel kapcsolatos gondok miatt egy modellt csak késve lehet piacra dobni, vagy egy utólag felfedezett hibát követően esetleg vissza kell hívni, a beszállító biztos lehet benne, évekig vagy évtizedekig nem kap új megrendeléseket az adott autógyártótól.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY!

Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY! Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Az NNG nem az autógyártókkal áll kapcsolatban, hanem egy nagy autóipari elektronikai beszállítóval, amely különböző autógyártók különböző típusainak a fedélzeti elektronikai rendszerét szállítja. Ilyen cég számos van a világon, az ismertebbek közé tartozik a Bosch, a Continental Systems, a VDO, a Delphi, a Pioneer és az Alpine - hogy az NNG melyikükkel szerződött le, vagy hogy melyik autókba kerül NNG navigáció, azt (egyelőre) szigorú titokként őrzik. 2012-ben érdemes lesz az újautó-kínálatot fürkészni, több modellben is ott dolgozik majd az NNG által fejlesztett navigációs motor - de egyáltalán nem biztos, hogy könnyen rá lehet ismerni, mivel a menürendszert és a kinézetet is az autógyártó egyedi igényeihez alakítják.

Pár éven belül innen jöhet a bevétel fele

Szombathelyi Péter, az NNG operatív igazgatója szerint 3-4 év múlva a bevétel több mint fele már az autóiparból folyik be. Ez egyben azt is jelenti, a PND-s és okostelefonos navigáció nem kap már akkora hangsúlyt, mivel a rendelkezésre álló erőforrások végesek és a legnagyobb megtérülésüket az autóiparból várják a vezetők. Persze a szoftver mobil verzióját továbbra is fejleszti a cég, mivel még mindig vannak nagy megrendelők, amelyek látnak fantáziát a PND-kben, és az iGO iPhone-on futó verziója is keresett termék az App Store-ban. A közeljövőben pedig az autós "after-market", tehát üzletben megvásárolható fejegységektől várnak nagy növekedést a cég vezetői, az NNG itt is számos vállalat beszállítójaként van jelen.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról

jogsértés

39

Bajban lehet az X az EU-ban

2024. július 12. 13:21

A Bizottság előzetes döntéshozatali eljárása szerint a közösségi platform működése több ponton is törvénysértő.