Elvesztette az okostelefon-piac első helyét a Nokia
Nyilvánosságra hozta első negyedéves pénzügyi eredményeit a Nokia. A vállalat sem az okokstelefon-piacon, sem a tágabb értelemben vett mobilpiacon nem tud lépést tartani a versenytársaival, részesedése gyorsan csökken. A Microsoft-szövetség csak később hozza meg gyümölcsét, nincs mese, költséget kell csökkenteni.
2011 első negyedévében a Nokia összesen 10,4 milliárd euró bevételt könyvelt el, ami éves összehasonlításban 9 százalékos növekedést jelent, de az árfolyamhatás kiszűrésével már csak 4 százalék a bővülés. Ehhez 231 millió eurós adózott eredmény társult, némileg több mint az egy évvel korábbi 175 millió.
Már nem első az okostelefon-piacon
A készülékértékesítésből származó bevétel csupán 6 százalékkal nőtt 2010 első negyedévéhez képest és mindössze 7 milliárd eurót tettek ki. Ez azt jelenti, hogy bevétel alapján a Nokia elvesztette a mobilpiac vezető pozícióját az Apple-lel szemben, a kaliforniai cég ugyanebben az időszakban 12,3 milliárd dollárt (8,4 milliárd eurót) könyvelt el az iPhone-ok eladásából. A készülékértékesítés nyeresége 2,1 milliárd euróra csökkent a tavalyi 2,2 milliárd euróról.
A Nokia a három hónap alatt 108,5 millió készüléket értékesített, ami kevesebb mint 1 százalékos növekedés tavalyhoz képest, miközben a cég saját becslése szerint a mobilpiac 16 százalékkal bővült egy év alatt - a finnek részesedése 33 százalékról 29-re esett vissza. A Nokia által eladott mobilokból 24,5 millió volt okostelefon, csak 13 százalékkal több mint 2010 elején. A piac lényegében elhúzott a vállalat mellett, amelynek részesedése 41 százalékról 26 százalékra zuhant egy év alatt. A második negyedévben az Apple jó eséllyel darabszám alapján is a legnagyobb okostelefon-gyártó lehet.
Annak ellenére, hogy a Nokia 2010 végén több felső kategóriás mobillal is előrukkolt, például az N8-cal, 2011 elején pedig befutott az E7 is, a Nokia által értékesített okostelefonok átlagos ára 155 euróról 147-re csökkent. Ezt azonban ellensúlyozni tudta a mobiltelefonok enyhe árnövekedése, illetve hogy a teljes termékmixen belül nőtt az okostelefonok aránya, így összességében a leszállított készülékek ára 62 euróról 65-re nőtt - összehasonlításképp, az Apple egy iPhone után 661 dollárt, vagyis 451 eurót kasszíroz.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Nokia többi részlege kimondottan jó eredményeket mutatott fel: a mobiltelefonos hálózati berendezésekkel foglalkozó Nokia Siemens Networks leányvállalat bevétele 17 százalékkal 3,17 milliárd euróra növekedett, ami elsősorban a szolgáltatások erősödésének köszönhető, az üzemi veszteség pedig 224 millió euróról 142 millióra csökkent. A Navteq forgalma 23 százalékkal 232 millió euróra dagadt, üzemi vesztesége 77 millió euróról 62 millióra apadt.
Elhúzódó átalakulás
A Nokia az eredményekkel együtt bejelentette, aláírta az együttműködési megállapodást a Microsofttal. A két vállalat február 11-én jelentette be, hogy szövetségre lép, a Nokia a Windpws Phone 7-et választja elsődleges okostelefon-platformjául, a két cég pedig egyesíti mobilos ökoszisztémáját, integrálják az alkalmazás-piactereket, a térképszolgáltatásokat, a keresési megoldást és a mobil hirdetéskiszolgálást pedig a Microsoft biztosítja a Bing és az AdCenter képében.
Az átmenet azonban hosszú és fájdalmas lesz, 2011 vége vagy 2012 eleje előtt nemigen várhatók Windows Phone 7-re épülő készülékek a cégtől, addig csak symbianos modelleket kínál a cég, mint amilyen a nemrég bemutatott, frissített felülettel rendelkező E6 és X7. Az átalakulás kapcsán a Nokia közölte, nagyszabású átszervezésbe kezd, hogy évi 1 milliárd eurót takarítson meg a készülékértékesítési részlegnél. Ennek keretében létszámleépítésre és létesítmények bezárására biztos sor kerül, a konkrét részleteket azonban egyelőre nem közölt a cég.