Szerző: Bodnár Ádám

2011. április 21. 09:23

Az Apple lett a világ második legnagyobb IT-vállalata

Főleg az iPhone-eladások növekedésének köszönheti brutális második negyedéves eredményeit az Apple. iPadből kevesebb fogyott mint várták, de nem a kereslet, hanem a kínálat szűkös. A cég bevétele már túlszárnyalja az IBM-ét, így a világ második legnagyobbb informatikai vállalata.

Nyilvánosságra hozta a március 25-én véget ért második pénzügyi negyedévének eredményeit az Apple. A vállalat továbbra is megállíthatatlanul menetel, az iPod zenelejátszókon kívül minden más termékéből jóval többet adott el mint egy évvel korábban és forgalom alapján a világ második legnagyobb informatikai vállalatává vált, már csak a HP előzi meg.

Nem kevesebb mint 24,7 milliárd dolláros bevételt könyvelt el az Apple, ami 83 százalékos, abszolút értékben pedig 11 milliárd dolláros éves növekedésnek felel meg - a forgalom némileg felülmúlta még az IBM-ét is, de még messze van a HP legutóbbi negyedévben mutatott, 32 milliárd feletti teljesítményétől. Ehhez éves szinten 95 százalékkal növekedő, összesen 5,99 milliárd dolláros nettó profit társult - az Apple mutatói még az optimista elemzői várakozásokat is túl tudták szárnyalni, a bejelentést követően a vállalat papírjainak értéke több mint 3 százalékkal drágult.

iPhone, iPhone, iPhone

Steve Jobs cége az iPodokat leszámítva minden termékvonalon nagyot tudott nőni. A prímet természetesen az iPhone vitte, amelyet az év elején kezdett forgalmazni a második legnagyobb amerikai mobilszolgáltató, a Verizon Wireless. Ennek is köszönhető, hogy három hónap alatt 18,65 millió iPhone fogyott, több mint kétszer annyi mint egy évvel korábban és a vállalat bevételének felét már az iPhone és a tartozékainak eladása adja. Az Apple továbbra is felülmúlja az okostelefon-piac átlagos növekedési ütemét és növeli piaci részesedését, amely már 20 százalék körül lehet.

Az Apple másik legforróbb terméke az iPad, amelyből 4,7 millió fogyott a negyedév alatt - éves szinten a növekedést nem lehet összehasonlítani, hiszen a terméket 2010 áprilisában kezdték árusítani. A vállalat tájékoztatása szerint már 59 országban kapható az iPad és gyakorlatilag minden legyártott példányt azonnal eladnak, a növekedést nem a kereslet, hanem a kínálat korlátozza (a Wall Street-i elemzők 6,2 millió iPad eladásával számoltak). Az Apple összesen 2,8 milliárd bevételt könyvelt el az iPadek és tartozékok értékesítéséből.

Gyere el az AWS Hungary első felhőmigrációs rendezvényére! (x)

Nemzetközi előadók, és valódi hazai tapasztalatok a személyes találkozás lehetőségével - szeptember 20-án a MagNet Házban.

Gyere el az AWS Hungary első felhőmigrációs rendezvényére! (x) Nemzetközi előadók, és valódi hazai tapasztalatok a személyes találkozás lehetőségével - szeptember 20-án a MagNet Házban.

Jól teljesítettek a Mac PC-k is, amelyekből 3,76 millió fogyott, 28 százalékkal több mint egy évvel korábban. Az IDC és a Gartner szerint az első naptári negyedévben a PC-piac némileg csökkent, vagyis az Apple növelte befolyását, bár világszinten még mindig nincs a legnagyobb gyártók között, részesedése nem éri el az 5 százalékot sem. A vállalat szerint a Mac-eladásokat főleg az új MacBook Air és az új MacBook Pro modellek húzták.

Már nem kell az iPod

Az Apple parádéját az iPod mutatói rontották el némiképp, a negyedév során 9 millió zenelejátszót értékesített a cég, ami 17 százalékkal kevesebb mint egy évvel korábban. Peter Oppenheimer pénzügyi vezető a negyedéves eredmények kapcsán rendezett elemzői konferenciahíváson elmondta, bár kevesebb iPod fogyott mint amire a vállalat számított, az eladott készülékek több mint felét az iPod touch modellek tették ki. Az iPod touch, iPhone és iPad modelleket összesítve az Apple már közel 190 millió iOS-t futtató eszközt szállított le világszerte.

A jelenleg is zajló harmadik negyedévre 46 százalékos bevételnövekedést és 43 százlékos profitnövekedést vár az Apple éves szinten.

Az őszi szezonnyitó kraftie karrier-meetup október 2-án - online és fizikai formában is.

a címlapról