:

Szerző: Gálffy Csaba

2011. március 9. 07:44

Lábon lőtte magát az ingyenes VoIP-pal a Skype

A VoIP rengeteg nagy, hagyományos telekom alól húzta ki a szőnyeget az internet hajnalán az ingyenes vagy nagyon olcsó nemzetközi hanghívásokkal. Most azonban úgy tűnik, a Skype sem tud fejőstehenet faragni a telefonból, ironikus módon a VoIP az úttörő cégre is visszaüt.

Eredetileg az év elején készült tőzsdére menni a Skype, a pénzügyi eredmények fényében azonban egy időre elhalasztotta a műveletet. Nem csoda, a folyamatosan gyengélkedő cég még évekig nem számít jelentős profitra, a vezetés pedig időt kér a belső műveletek gatyába rázásához.

Tőzsdére mindenáron?

A tőzsdére lépés, más néven initial public offering (IPO) egy rendkívül pontosan kiszámított folyamat egy cég életében: ilyenkor jelentős egyszeri bevételhez jutnak a cég addigi tulajdonosai (az alapítók és a befektetők), a részvények egy része pedig a tőzsdén kezd forogni. Bár szokás a Google IPO-jára, mint sikertörténetre gondolni, az akkori tulajdonosok számára egyértelműen kudarc volt az időzítés - a tőzsdei bevezetéskor egy részvényért akkor 85 dollárt adtak, egy évvel később pedig szinte háromszorosát, vagyis a cég igazi szárnyalása az IPO után kezdődött.

Ezért várnak ki most a Facebook tulajdonosai - tőzsdére vinni tőkehiányos vagy érett céget érdemes, a Facebook pedig egyik kategóriába sem tartozik. A Skype esetében is logikus most a tőzsdei bevezetés elhalasztása: a cég kilátásai ugyan jók, de a magas részvényárfolyamért előbb érdemes letenni valamit az asztalra. A Skype ugyan korántsem tekinthető startupnak, a szolgáltatás több regisztrált felhasználóval rendelkezik mint a Facebook, az üzleti modellt azonban a vezetés még csak most kezdte áthangolni.

Elavult modell

A Skype üzleti modellje tulajdonképp egyszerű: a kliensek közötti kommunikáció ingyenes, a mobilhálózatokban vagy vezetékes telefonhálózatokban végződő hívásokért azonban fizetni kell, hiszen ezek a hívások (a szolgáltatók által egymástól szedett végződtetési díj miatt) a Skype-nak is pénzbe kerülnek. A cég növekedésével azonban piaci ereje is nőtt, így egyre jobb alkukat tud kötni a különböző országok telefonszolgáltatóival, ami növeli a profittermelő képességet. Ez a trend vezette a Skype elmúlt néhány évét, a több százmillió regisztrált és mintegy százmillió aktív felhasználó mellett pedig egyre nőtt a bevétel is.

A Skype számára ez az üzleti modell csupán egy, viszonylag könnyen megoldható kihívást hordozott: a felhasználók elsöprő többsége, mintegy 92 százaléka nem fizet a szolgáltatásért, az ő arányukat kellene évente néhány százalékkal nyesegetni és fokozatosan rászoktatni az előfizetéses vagy szerződéses konstrukciókra. Ez az előző évtized közepén nem is lett volna különösebben problémás, amikor a Skype nemzetközi hívásai az alacsony díjaknak köszönhetően óriási versenyelőnyt élveztek a hagyományos telekom cégek szolgáltatásaival szemben.

A Skype azonban sok-sok évet elvesztegetett az eBay hezitálása következtében. Mint ismeretes az amerikai aukciós oldal 2005 őszétől birtokolta a Skype-ot, azonban üzleti modell hiányában a szoftver fejlődése semmilyen értelmes irányvonalat nem követett. A kezelés továbbra is kifejezetten nehézkes, így a legfontosabb demográfiai csoport, az "otthon maradt idősebb szülők" számára problémás a program kezelése. A Skype-ot ugyanakkor az eBay többi szolgáltatásával sem sikerült integrálni, pedig a PayPal, az aukciós oldal és a Skype egyaránt a regisztrált, bankkártyával rendelkező felhasználók körül forog - ugyanilyen felhasználói bázisra építette az Apple a saját ökoszisztémáját. Az eBay hosszas vergődés után végül feladta, a 2,6 milliárd dollárért megvásárolt cég 70 százalékát 2,75 milliárd dolláros értékelés mellett adta el 2009-ben.

A Skype-ot mára utolérni látszik a VoIP telefonálás átka: az okostelefonok és a szélessávú mobilnet elterjedésével már nem csak a számítógép-számítógép között létesíthető adatforgalom (és így VoIP hívás), hanem egyre több telefon és telefon között is, amely még forgalomkorlátos internetcsomag mellett is lényegesen olcsóbb, mint SkypeOuttal hívni a másik felet, a hanghívás perceit pedig a fejlett országokban már százával adják a szolgáltatók, hálózaton kívül is. Az internetes kapcsolat költségeinek csökkenésével és a bekötött eszközök számának növelésével az internetes, adatalapú telefonálás is terjedőben, ezekből a hívásokból pedig a Skype-nak nem származik jövedelme.

Nem a reklám a megoldás

Ebből a felismerésből ered valószínűleg a ma bejelentett változás, miszerint display típusú hirdetések fognak megjelenni a Skype-kliensek felületein, így az ingyenes szolgáltatás felhasználói után is tud némi bevételt szerezni a cég. A hirdetések a Skype kliens Home fülén fognak megjelenni, a windowsos kliens pedig még ezen a héten megkapja az új "funkciót". A Skype bejelentése szerint a hirdetők 650x170 pixeles (650x340-re kibővíthető) felületet vásárolhatnak, a hirdetések egyedi interaktív funkciója, hogy a linkelés mellett a kliensből fel is hívhatjuk a hirdetőt.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A bejelentés szerint a hirdetések tartalmazhatnak video- és audiobetéteket is, a felhasználónak pedig lehetősége lesz megosztani a reklámot Facebookon és Twitteren. Az első hirdetési felületekre a Groupon, a Nokia, a Universal Pictures és a Visa csapott le, a márkák majd a "nap szponzoraként" kerülnek fel a Skype felületére.

A kliens hirdetési felületként hasznosítása nem idegen az üzenetkezelő alkalmazásoktól, a Yahoo! Messenger vagy a Microsost Live Messenger már hosszú ideje használja a csevegőprogram felhasználói felületét reklámhordozóként, a felhasználó személyes adatai szerint célozva a reklámot. Bár a Skype által tervezett felület méret lényegesen nagyobb mint az említett két cégé, a reklámok várhatóan nem lesznek zavaróak hívás közben, egy kattintással pedig teljesen eltüntethetőek.

Kellene az innováció

A Skype lépése triviálisnak tűnik, a több mint félmilliárd regisztrált és mintegy 145 millió aktív felhasználó rendkívül vonzó közönség a hirdetők számára - különösen, hogy a felhasználókról jelentős mennyiségű, a reklámok személyre szabását lehetővé tévő személyes adat is rendelkezésre áll a Skype szerverein.

A hirdetés önmagában azonban nem fogja megoldani a Skype legfontosabb problémáját. A tény, hogy egyre kevesebb hozzáadott értéket lehet a hang- és videohíváshoz csatolni egyre jobban szűkíti a pénzzé tehető szolgáltatások körét is. Az ingyenes kliens funkcióinak korlátozása vagy a Skype-Skype hívások fizetőssé tétele a lesben álló versenytársak felé hajtaná a felhasználókat, a Skype pedig annyira nem elterjedt és nem is annyira könnyen kezelhető, hogy egy ilyen váltás esetében számíthasson a felhasználók feltétlen lojalitására.

Másik lehetőség, hogy új funkciókat fejleszt ki a vállalat, amelyeket csak fizetés ellenében tesz elérhetővé. Az egyik ilyen a videokonferencia volt, amelyet elsősorban vállalati felhasználóknak kínálnak, kérdéses azonban, hogy milyen hasonló, jelentős hozzáadott értéket képviselő szolgáltatást tud kitalálni a Skype. Ilyen funkciók nélkül sem a céges, sem az egyéni felhasználók nem fognak költeni, bevétel nélkül pedig sem a tőzsdei bevezetés nem lehet sikeres, hosszú távon pedig maga a cég nem életképes.

a címlapról