Erősödik a T-Mobile és a Vodafone szájkaratéja
Marketingkampánnyal válaszolt ma a Vodafone marketingkampányára a magyarországi T-Mobile - mindkét szolgáltató arról igyekszik meggyőzni az előfizetőket, hogy az ő mobilinternet-szolgáltatása a leggyorsabb. Bár a megabitek és milliszekundumok a végfelhasználó számára irreleváns értékek, a tét ettől függetlenül nagy lehet.
"A mai naptól találkozhattok Ti és a fogyasztók új mobilinternetes hirdetésünkkel. Ez a reklám talán soha nem jött volna létre, pontosabban egyáltalán nem szerepelt a terveinkben, de aztán történt valami: egy hirdetés, amit nehéz lett volna szó és aztán persze reklám nélkül hagyni" - ezekkel a bevezető szavakkal kapta meg ma szinte a teljes magyar média a T-Mobile legújabb kreatívját, mely több országos napilapban, és internetes oldalon hirdetési kampány részeként is megjelent csütörtökön. Az időzítés aligha véletlen, de legalábbis különös egybeesés, hogy a Vodafone éppen ezt a napot választotta arra, hogy a prominens lapok újságíróinak a magenta szolgáltatóéval homlokegyenest szembemenő véleményét kifejtse.
Össztűzben a metodikák
A két cég közt dúló, látszólag szokatlanul kemény hangú, valójában a legtöbb felhasználó és potenciális ügyfél számára teljesen irreleváns vita a Vodafone egy idén futtatott marketingkampányából indult ki, melyben a szolgáltató egy független felmérésre hivatkozva azt állította, illetve weboldalán továbbra is azt állítja, hogy övé a leggyorsabb mobiladat-hálózat. Ezt az állítást a T-Mobile február közepén sajtóközleményben utasította vissza, kijelentve, hogy nem fogadja el a Vodafone Csoport által megbízott német kutatócég, a P3 Communications mérési eredményeit, helyette egy kormányrendelet által előírt, külső cég által auditált és a hírközlési hatóság számára készülő, önbevalláson alapuló mérés a mérvadó.
A Vodafone illetékesei egy ma reggeli sajtóbeszélgetésen kifejtették, kételkednek benne, hogy az említett mérés (az auditáló cég után szaknyelven Mátrix) alkalmas lenne bármire azon kívül, hogy a hatóság felé jelezze, a szolgáltató által az általános szerződési feltételekben rögzített minimális hálózatminőségi értékek teljesülnek. Csikai Attila, a Vodafone jogi és szabályozási igazgatója a rendezvényen arra utalt, hogy a T-Mobile a jogszabályban rejlő kiskapukat kihasználva tud jobb eredményeket felmutatni ebben a felmérésben, már csak ezért sem állja meg a helyét a hírközlési hatóság által kiadott jelentés alapján végzett összehasonlítás, ami a cég kommunikációjának központi részét képezi.
A T-Mobile kreatívja: visszavágnak
A T-Mobile lapunknak küldött válaszában visszautasította a vádakat, kijelentve, hogy nem igaz a Vodafone szakembereinek azon állítása, hogy a szolgáltató a mérési átlagból kihagyná, és másik méréssel helyettesítené azokat a mérési pontokat, melyek lefedettségi területen nullás értékeket adnak, vagyis ahol a le- vagy feltöltési sebesség (vagy mindkettő) 0 kbps. A T-Mobile emellett azt javasolta a Vodafone-nak, hogy ha a mérési metodikával problémája van, jelezze a Nemzeti- Média és Hírközlési Hatóságnak - ilyen jelzés azonban a szolgáltató tudomása szerint egyelőre nem érkezett az NMHH-hoz.
Német térfélen a labda
A Vodafone érvei szerint a felmérést készítő P3 Communications sokkal több helyen mér hálózati paramétereket, mint a hatóság által előírt mérés (a Mátrix szerint 150 ponton kell mérniük a szolgáltatóknak, míg a P3 tavaly ősszel összesen 2900 mérést végzett egyszerre, mindhárom szolgáltató hálózatán), ezért alkalmas az összehasonlításra. Ráadásul - mint mondták - a P3 nemzetközi szinten egységes metodikával dolgozik, és partnerei közt ott van egyebek mellett a Deutsche Telekom is, vagyis ha a magyar T-Mobile megkérdőjelezi a Vodafone számára készített mérések hitelességét, azzal lényegében a saját anyacégét is lejáratja.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A T-Mobile-nál megerősítették, hogy a cég valóban dolgozik a DT-nek is, de nem ugyanazzal a módszertannal, mint a Vodafone-nak. A vállalat szerint a P3 többféle módszertant is használ, a Vodafone mérésben a Vodafone saját szempontrendszert határozott meg - hogy pontosan milyent, és ez miben tér el a többi mérésről, azt nem tudni. A T-Mobile sajtóosztályán kijelentették, nem igaz az sem, hogy a P3 mérés több helyen történik, hiszen a Vodafone által megrendelt mérésben nyolc városban voltak mérési pontok, és a nyolc város adatait vonatkoztatták a teljes lefedettségi területre. A magyar módszertan szerint viszont a teljes lefedettségi területet reprezentáló módon kell mérni, a mérés nem korlátozódik néhány nagyvárosra. A cég állítása szerint a módszertan, ahogy a Vodafone hálózat mérése történt, nem alkalmas arra, hogy magát a Vodafone országos szinten a leggyorsabb adathálózattal rendelkező mobilszolgáltatónak minősítse.
Mi állhat az egész mögött valójában?
A két cég közt dúló PR-háború egy első látásra bagatellnek tűnő ügyből csúcsosodott ki, a hazai távközlési piacon meglehetősen szokatlannak számító adok-kapok mögöttes mozgatórugói azonban világosan kirajzolódni látszanak: A Vodafone, mint a piacra csak évekkel később belépő mobilszolgáltató hazai jelenlétének első éveiben jelentős erőforrásokat csoportosított a hanghálózat kiépítésére, az időközben megjelenő 3G-s technológia átvételére és a hálózat bővítésére így kevesebbet tudott fordítani.
A vállalat ezért hosszú ideig mind lefedettségben, mind a hálózatminőségi paramétereket, mind pedig ügyfélszámát tekintve lemaradt vetélytársaitól, amit rosszul elsült akciók és az azokat esetenként kísérő jelentős versenyhivatali büntetések árnyékoltak be. A cég mostanra azonban beszállítópartnerének, a Huawei-nek köszönhetően országos szinten versenyképes hálózatot épített ki, és láthatóan jelentős erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a magyar előfizetőkhöz eljusson az az üzenet, hogy a sötét múlt ellenére a Vodafone-nak van a legjobb hálózata hazánkban.
Mindez hatalmas szálka lehet a piacot gyakorlatilag a mobiltelefónia hazai elterjedése óta folyamatosan vezető, magát innovációban mindig élen járónak tartó, és a szolgáltatásminőségre, ügyfélelégedettségre a kommunikációjában mindig is különösen nagy hangsúlyt fektető T-Mobile szemében. A német tulajdonú multi láthatóan megpróbálja áldozatnak beállítani magát jelen helyzetben, holott a cégnek a mobilnet-piacon kétszázezerrel több ügyfele van, mint a Vodafone-nak, mindez pedig egyelőre behozhatatlan előnyt jelenthet - vagyis akár figyelmen kívül is hagyhatná a Vodafone piszkálódását.
Tény ezzel együtt, hogy a mobilnet-piacban további jelentős növekedési potenciál rejlik, a két cégnek pedig a mostani nyilatkozatpárbaj nyilvánvalóan remek lehetőséget ad arra, hogy ne csak egymástól, hanem a harmadik rivális, a Telenor orra elől is elszipkázzák az ügyfeleket.