Kikényszeríti a rendszeres szoftverfrissítést a Google
Tovább gyorsítaná az Android fejlesztési tempóját a Google, az eddigi egyéves fejlesztési intervallumot félévesre cserélnék. A táblagépes Honeycomb illetve a telefonos Gingerbread újra egyesül, az operációs rendszer "I" verziója már mindkét formátumon elérhető lesz.
Mire a Google megjelent a színen a barcelonai Mobile World Congress-en, a kiállítás legfontosabb előadása címet már elvitte a Ballmer-Elop páros Microsoft-Nokia prezentációja, a nemrég lefokozott Eric Schmidt azonban tudott mondani pár olyan kijelentést, amire felkapta a fejét a szakmai hallgatóság.
Schmidt jelenleg a Google elnök-vezérigazgatója, de április 4-én visszaadja a kormányrudat Larry Page-nek, azonban az egyezség értelmében továbbra is a Google egyik legfontosabb arca marad, a mindennapi ügyekre fókuszáló Page helyett ő utazik és jeleníti meg a céget a jelentős eseményeken. A barcelonai Mobile World Congressen is Schmidt tartotta a Google-prezentációt. A Google-keynote központi eleme természetesen az Android volt. Schmidttől megtudtuk, hogy az operációs rendszer még csak idén lesz igazán nagy - ami nem is csoda, gyakorlatilag az egész mobilipari szakkiállítás az Androidról szólt, a HP webOS bemutatóján kívül minden említésre méltó telefon, vagy egyéb készülék szorosan kötődött a zöld robotos rendszerhez.
Az Android csak most indul be igazán
Az Android térnyerése lehet, hogy csak a jövőben lesz igazán nagy, de a mai számok is elképesztőek. Schmidt szerint az Android Marketen már 150 ezer alkalmazás található, ami azt jelenti, hogy a letölthető programok száma 9 hónap alatt megtriplázódott. Naponta mintegy 350 ezer androidos készüléket aktiválnak már, ezzel már messze az iOS előtt jár, vitán felül ez a leggyorsabban növekvő mobilos platform. Az okostelefon-eladások annyira gyorsan nőttek, hogy azt még a Google sem látta előre: Schmidt maga jelentette ki, hogy az okostelefonok két év múlva meg fogják előzni a PC-eladásokat, ez azonban már 2010 negyedik negyedévében bekövetkezett.
A Google víziójáról beszélve Schmidt elmondta, hogy ötletekben nem szenvednek hiányt - gyakorlatilag nincs olyan probléma, amely a felhő- telefon kombinációval ne lenne máris megoldható, a következő generációs hálózatok által biztosított extra sávszélesség pedig még tovább bővíti a lehetőségek számát. Egészségügyi szolgáltatásoktól élő forgalomadatokig számtalan olyan lehetőség van, amelyet a Google jelen pillanatban is aktívan fejleszt, és idővel a nagyközönség elé fog bocsátani.
Eric Schmidt
A Google víziója szemmel láthatólag nem ismer határokat. Schmidt szerint a keresésben még rendkívüli potenciál van, attól függően, hogy mennyi személyes adatot adunk meg, a Google egyre pontosabb választ tud adni a kérdéseinkre. Érdeklődhetünk az időjárás felől, majd feldolgozhatjuk magunk a kapott információt - de nemsokára elegendő lesz annyit megkérdezni, hogy mit vegyünk fel - hangzott Schmidt példája. Hasonlóképpen fejlődik az autóvezetés automatizálása is, ha nem is pár éven belül, de pár évtized múlva magától képes lesz az autónk hazavinni minket - az ehhez szükséges technológián már évek óta dolgozik a Google.
Az eszközök azonban nem csak a felhőnek és a folyamatos internetelérésnek köszönhetően gazdagodnak funkcióval, a készülékekben található processzorok lassan minden médiával kapcsolatos feladat ellátására alkalmasak lesznek - jelentette ki Schmidt. A gondolat illusztrálására pedig bemutatta a Movie Studio alkalmazást, amely a Google táblagépes videoszerkesztő szoftvere. Ugyan a profi vágó- és szerkesztőprogramokkal nyilván nem veszi fel a versenyt, a Movie Studio képes vágni, szűrőket és effektusokat alkalmazni, valamint szerkeszteni a hangsávot - majd a munka végeztével exportálni a kész videót - mindezt egy Tegra 2 CPU-n.
Kötelező lesz a szoftverfrissítés
A jövőt hosszan ecsetelő bemutatóban azért fontos információmorzsák is akadtak. Az első ilyen, hogy a Google rendkívüli módon fel kívánja gyorsítani az Android fejlesztési ütemét annak ellenére, hogy a gyártók még a mostani tempót sem tudták tartani. A keresőcég azonban úgy tűnik, megtalálta a gyártók ösztökélésére a megfelelő módszert: amelyik nem frissíti pár hónapon belül a készülékeit, azt kitiltják a Marketről, ezzel elkerülhető a fragmentációt, vagyis az Android platform töredezettsége, másrészt a gyártók rákényszerülnek a hosszabb távú szoftvertámogatásra.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Gingerbread-Honeycomb kettősből a következő verzióváltásnál megint egy termék lesz, az I-vel kezdődő, szintén desszertről elnevezett rendszer (talán Ice Cream) táblagépeken és okostelefonokon is egyaránt futni fog. Feltételezhetően az Android I a Honeycomb-modellt veszi át és nem engedi meg a gyártóknak a saját felületek telepítését (vagy csak nagyon limitáltan) - így lehetséges, hogy a következő verzióváltást a HTC-hez hasonlóan több gyártó is nagyon el fogja húzni.
Schmidt a kérdésekre válaszolva a Nokia-Microsoft szövetséget is kommentálta, elmondta, hogy a Google megpróbálta meggyőzni a Nokiát az Android előnyeiről, de sikertelenül. A Google csalódott, hogy a finnek nem az Androidot választották, a döntés szerinte nem technikai alapon született, azt sokkal inkább az üzletpolitika diktálta. Schmidt szerint Stephen Elop alatt biztosan nem is lesz androidos Nokia, de a finn gyártót természetesen azért bármikor szívesen fogadják, ha felülvizsgálja a döntését.
A Google ajánlata lapkiadóknak
Az európai turné következő állomásán, Berlinben több nagy lapkiadóval tárgyalt Schmidt, majd rögtön az Apple előfizetésekre vonatkozó bejelentése után nyilvánosságra hozta a saját megoldását, az OnePass-t. A rendszer lényege, hogy a felhasználó a Google-ön keresztül fizethet a tartalomért pénzt kérő kiadóknak, a keresőóriás a kiszivárgott információk szerint pedig cserébe megtartja a bevétel 10 százalékát - ez jelentősen alacsonyabb, mint az Apple által elkért 30 százalék. Ugyan a OnePass-bejelentés nem említi specifikusan az Android platformot, de a mobilos, táblagépes és asztali hozzáférésbe nyilván belefér a cég mobil operációs rendszere is.
Az Apple által ajánlott előfizetéses rendszerrel ellentétben az OnePass gyakorlatilag minden döntést a felhasználóra és a kiadóra bíz, a Google rendszere csak a kifizetéseket kezeli illetve a hozzáférést szabályozza. Ennek megfelelően fizethetünk egyetlen cikkért, vagy egy lapszámért, de meg is rendelhetünk lapokat változó időtartamra, a lehetőségeknek a fantázia szab határt. A kifizetéseket a Google Checkout rendszere kezeli, a kiadók pedig saját rendszerükben is regisztrálhatják a felhasználót, így a Google nem zárja el hermetikusan az olvasót és a kiadót mint az Apple rendszere.
A Google támadása az Apple ellen ma délelőtt is tovább folytatódott, a Motorola elnök-vezérigazgatója kiszivárogtatta, hogy a Honeycombbal jön majd a Google Music is, amelyet a vállalat az iTunes Store ellen küld harcba. A Sanjay Jha által elkottyantott információ szerint a zenei és videós szolgáltatás a Honeycombot futtató táblagépeken lesz majd először elérhető, ezután érkezhet majd meg az okostelefonokra is.