:

Szerző: Gálffy Csaba

2011. február 16. 15:10

Itt vannak az iOS magazin-előfizetések

Elérhetővé tette a magazin-előfizetéseket az Apple az iOS-t futtató eszközökre. A fogadtatás egyelőre felemás, a kiadók nem tolonganak a lehetőségért. Az óvatosság érthető, az Apple továbbra is 30 százalékot kér az előfizetési díjból akkor is, ha ezt közvetlenül az alkalmazásból fizetjük.

A bejelentés nyomán két jelentős változás született: a kiadóknak nem kell minden lapszámhoz új appot kiadniuk, működni fog az egy magazin-egy app-több lapszám modell, másrészt a digitális számokat az alkalmazásokon és az App Store-on kívülről is meg lehet rendelni, ilyenkor az Apple nem kap részesedést az új megrendelő után. Egyelőre meglehetősen hűvös az előfizetéseket lehetővé tévő megoldás fogadtatása a nagy lapkiadók körében. Az Apple álláspontja szerint ugyanis ha ő szerzi a megrendelőt a magazinnak, akkor 30 százalék részesedés illeti - vagyis az eddigi, ideiglenesnek gondolt jutalék véglegessé vált.

Szigorú feltételek

Fontos megkötés, hogy a külső vásárlások felé nem lehet magából az alkalmazásból linkelni. Ezzel végleg megszűnik a Kindle által elterjesztett üzleti modell, amely eddig megkerülte az "Apple-adót" és az App Store-t. Amennyiben a felhasználó Kindle-könyvet akart vásárolni, az alkalmazásban a Kindle Store gombra kattintott, majd a megnyíló böngészőben megvehette azt az Amazon boltjában. Ez a megoldás ezentúl tilos, az alkalmazásból nem lehet külső piactérre hivatkozni, a felhasználónak magától kell "rájönnie", hogy a vásárlást az alkalmazáson kívül is végrehajthatja. Az almás cég azért tett még egy csavart: az alkalmazáson keresztül történő vásárlás nem lehet drágább mint bárhol máshol, így a felhasználót semmi nem ösztönzi az alkalmazás elhagyására a vásárlás végrehajtásához.

"A filozófiánk egyszerű: ha az Apple új előfizetőt szerez a lapnak, akkor az Apple-nek jár a 30 százalékos részesedés, ha a kiadó szerez új előfizetőt (vagy egy meglévőt csábít át a digitális kiadáshoz), akkor a kiadót illeti a teljes bevétel és az Apple nem kap semmit" - indokolta Steve Jobs az új előfizetéses logikát. "Csak annyit kérünk, hogy ha a kiadó az alkalmazáson kívül is elérhetővé teszi az előfizetést, akkor az ne legyen olcsóbb mint az alkalmazásból elérhető előfizetés - így a felhasználó könnyen, egy kattintással elő tud fizetni" - tette hozzá az Apple vezérigazgatója.

in app básárlás

Forrás: Business Insider

Az in-app vásárlásokat nem véletlenül tolja az Apple: az alkalmazáson belül kifejezetten szívesen vásárolnak a felhasználók. Ahogy azt a fenti ábra is mutatja, 2010 decemberében az iPhone-tulajdonosok a vásárlások közel felét már az alkalmazásokon belül bonyolították - a modell tehát szemmel láthatóan működőképes és sikeres.

Az Apple rendszerén keresztül feldolgozott előfizetések egy hetestől, egy hónapos, két hónapos, negyedéves, féléves és éves időszakokra szólhatnak, a felhasználó adatai ilyenkor a cupertinói cégnél maradnak, a kiadókhoz a felhasználó külön engedélyével csak nevük, email-címük és irányítószámuk kerül, a többi személyes adatot az Apple "bizalmasan kezeli". A külső előfizetéseket azonban a kiadók rendszere dolgozza fel, az Apple ebben az esetben semmit nem lát a tranzakcióból, az adatkezelést is a kiadó végzi.

Apple-adó

A kiadók egyelőre meglepően csendben fogadták a bejelentést, a szokásos PR-rajongás az új Apple-megoldások iránt elmaradt. Eddig csak egy magazin, a Nylon nyilatkozott úgy, hogy élni fog az új lehetőséggel, a várakozásokkal ellentétben még egy nagy kiadó sem jelentette be, hogy bekapcsolja az alkalmazáson keresztül elérhető előfizetéseket. Természetesen a kiadók számára a status quo sem vonzóbb, az alkalmazásként letölthető lapszámok után ugyanúgy fizetik a 30 százalékos jutalékot, mintha előfizetéses rendszerben dolgoznának.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A bejelentés körülményeiből és az iparági visszhang meglepő hiányából arra lehet következtetni, hogy az Apple a saját feje után ment a döntésben és nem egyeztetett a magazinokkal a lépés lehetséges következményeiről. Az azonban talán még valószínűbb, hogy azért húzódott eddig az alkalmazásból indítható megrendelés implementálása, mert a magazinok nem akartak ennyi pénzt az Apple-nél hagyni. Hogy mi is történt pontosan a színfalak mögött, egyelőre nem tudni, az Apple döntése azonban nem hagy kétséget afelől: a cég igenis agresszíven elindult az iOS platform monetizálása felé.

apple bevetel

Forrás: Business Insider

Az Apple január végén jelentette be, hogy már tízmilliárd letöltött alkalmazásnál jár az App Store, az online piactér azonban inkább az iPhone-ok, iPodok és iPadek értékét növelte, önmagában alig tett hozzá az Apple bevételeihez. A jóval százmillió eszköz fölött járó iOS platform azonban már súlyánál fogva is komoly bevételi forrás lehet, az eddig is szorosan fogott gyeplő tovább húzásával az Apple jelentős további forgalomhoz is juthat. Már amennyiben a partnerek ebbe belemennek.

Még nem menekültek meg a kiadók

Az alkalmazásbolt 30 százalékos jutaléka ugyanis nem okozott gondot az alkalmazások elsöprő többségét legyártó néhány fős - vagy éppen egyszemélyes - szoftverfejlesztő cégecskéknek, a több száz vagy ezer alkalmazottat foglalkoztató, pontosan kalkulált költségekkel működő nagy kiadók számára azonban a nyereségesség és a masszív veszteség közötti különbséget jelentheti a bevétel majd' harmada.

A kiadók arra számítottak, hogy ha az újságok költségeinek akár felét kitevő terjesztési költségeket a fillérekben mérhető digitális terjesztésre cserélik, akkor jelentősen le tudják szorítani a kiadásaikat - bár az elérhető olvasók száma a digitális kiadás esetében kezdetben számottevően kisebb lehet. Az Apple döntése nyomán azonban továbbra is a a fizikai terjesztés költségeivel megegyező nagyságrendű kiadásokkal kell számolniuk, így viszont üzletileg nem mindenki számára életképes az iOS-en digitális kiadványok publikálása.

magazin eladások

Forrás: Business Insider

A lapkiadók csalódottsága érhető. Bár a táblagépektől várták a kiadók a megmenekülést, a csoda egyelőre érdeklődés hiányában elmaradt. A kezdeti lelkesedést követően például a Wired lapszámait alig vásárolják: míg az első lapszámból 100 ezer fölött fogyott röviddel az iPad megjelenése után, a példányszám fokozatosan esik, novemberre már csak valamivel több mint 20 ezren töltötték le az aktuális számnak megfelelő alkalmazást. A többi, a digitális kiadást komolyan vevő lap is hasonló trendekről számol be, a várt folyamatos növekedés helyett megrekedtek párezres példányszámnál.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról