Elindult a webes Android Market
A Google tegnapi sajtótájékoztatóján kicsit közelebbről is megmutatta az Android Honeycomb verzióját, ami egy hónapon belül elsőként a Motorola Xoom tableten fog bemutatkozni. Az androidos készüléket használóknak sokkal fontosabb hír, hogy megérkezett a webes Android Market.
Az Android Honeycombról nem derült ki sok új információ, talán annyi jelentősége volt az eseménynek, hogy többet láthattuk működés közben az új felületet. Azt már eddig is tudtuk, hogy az Android két ágra válik és külön fejlődik a tabletekre szánt verzió, illetve az okostelefonos vonal. Egyelőre androidos tabletből még csak a Samsungnak sikerült vállalhatót alkotnia, de idén komoly áttörés előtt állunk a Honeycomb miatt, hiszen erre várt a legtöbb nagy szereplő. A Motorola februárban piacra dobja a kétmagos processzorral érkező Xoom nevű tabletjét, de az LG, HTC és a többi Android mellett elkötelezett cég is megjelenik a saját darabjaival.
A terjeszkedés éve
Ígéretes év áll az Android előtt, miután az Egyesült Államokban és globálisan is átvette a vezetést a legtöbb mutató tekintetében az okostelefonos platformok versenyében. A jelentős elterjedtség mellett viszont már nem volt mentsége a Google-nek arra, hogy miért is maradt a Market egy elég hányattatott sorsú kiegészítője a platformnak, s miért csak magáról az eszközről lehetett elérni az alkalmazás katalógust.
Az elmúlt hónapokban a mobilos felület is fokozatosan átalakult, s ma már a korábbinál sokkal szebb és használhatóbb Marketet használhatnak az emberek, de a tegnap bemutatott böngészős verzió akkor is nagyon hiányzott. A Webstore legnagyobb előnye, hogy végre nem a telefon vagy tablet kijelzőjén kell keresgélni a programok között, leírásokat és értékeléseket olvasgatni, bemutatóképeket nézegetni, sokkal kényelmesebben, a számítógép kijelzőjén tehetik meg a felhasználók ugyanezt.
Telepítés böngészőből a mobilra
Amellett, hogy a programok közt böngészhetünk, az Android Market Webstore segítségével egy klikkel telepíthetünk programokat az okostelefonokra, illetve tabletekre, anélkül, hogy az eszközhöz akár csak hozzányúlnánk. Emellett látjuk, hogy milyen telefonokkal kötöttük össze a fiókunkat, milyen alkalmazásokat és mikor telepítettünk fel. Programot eltávolítani viszont nem lehet böngészőn keresztül, ezt továbbra is a mobilról kell megtenni. A későbbiekben előfordulhat, hogy a Google elmegy abba az irányba, hogy a a webes Market mögé egy teljes értékű szervizfelületet, dashboardot vagy éppen cloud szinkronizáció funkciót is épít.
A webes Market használatához be sem kell jelentkezni, ha valaki csak keresgélni, kutakodni akar, akkor az szabadon elérhető, a telepítéshez és a többi funkcióhoz viszont a mobilon is használt elsődleges Google-fiókkal be kell lépni. Ezután pedig akár a mobilon, akár a webes boltban csinálunk valamit, az mindkét oldalon azonnal megjelenik. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy hogyan lehetséges, hogy a Google tudja, hogy milyen alkalmazásokat használunk és hogy képes kilistázni.
Nos, ha valaki vette a fáradságot és beleolvasott a felhasználási feltételekbe, akkor tudhatja, hogy a Google-fiók megadásával ehhez hozzájárult, s mivel a Google Marketből telepítettük az alkalmazásokat, ezért érthető, hogy az adatbázis tartalmazza a telepítések idejét és tárgyait. A testre szabott kínálat miatt arra is szükség van, hogy a készülékünk típusát tudja a Google, hiszen a fejlesztők kizárhatnak olyan készülékeket, amiken biztosan nem működik az alkalmazás, csak azokat a programokat kapjuk meg a listákban, amik a mi mobilunkon (elméletileg) működnek.
Mielőtt valaki vad weben keresztüli installálásba kezd, érdemes odafigyelni, hogy egyes játékok már elég nagy méretűek, s ha valakinek kis adatcsomagja van, akkor csatlakozzon fel egy Wi-Fi hálózatra. A tegnapi startkor kiemelt ingyenes játék, a Gun Bros például a néhány megás telepítést követően további 105 megabájt adatot tölt le, igaz erre többször figyelmeztet is, hogy senkit ne érjen meglepetés.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Szintén újdonság, hogy mostantól elérhető az alkalmazásokon belüli vásárlás lehetősége. Egyelőre nem mindenki számára, sőt jelenleg kizárólag a Disney kapott lehetőséget az éles tesztelésre, de hamarosan a publikus SDK-ban is megjelenik a lehetőség a fejlesztők számára, s a negyedév végére az összes verzió támogatja majd. Ez azt jelenti, hogy hamarosan találkozhatunk olyan alkalmazásokkal is, amik lehetnek ingyenesek, de a programon belül vehetünk további virtuális tartalmakat, például játékokban új pályákat, karaktereket vagy tárgyakat.
A pletykákkal ellentétben arról viszont nem esett szó, hogy online zenei szolgáltatás vagy zenebolt várható-e a közeljövőben a Google-tól. Mindenesetre a vállalat szépen építi fel az Apple példáját lemásolva az alkalmazáspiacterét, aminek minden bizonnyal részei lesznek az audiovizuális tartalmak is. A magyar felhasználóknak viszont a webes Android Market megújulása ismét csak azt juttatja eszébe, hogy a fizetős alkalmazások és tartalmak továbbra sem elérhetők nálunk.