Irtózatos bővülés küszöbén a mobilalkalmazások piaca
Mintegy 25 milliárd dollár lesz a mobilra készített alkalmazások piaca 2015-re a Markets and Markets szerint. Más elemzők más számokat jósolnak, de abban egyetértenek, hogy robbanás előtt áll a piac.
Tízmilliárd alkalmazást adott el az Apple - volt a szalagcím a hétvégén számos kiadványban. Elemzők szerint azonban ez csak a kezdet, a következő néhány évben megsokszorozódik a piac nagysága. A Markets and Markets felmérése szerint a teljes mobilalkalmazás-piac eléri a 25 milliárd dollárt 2015-re, ami közel 30 százalékos évi növekedésnek felel meg 2009-2014 periódusban. A jelentés szerint a növekedést az okostelefonok elterjedése fogja hajtani, de a 4G-s adathálózatok elterjedése is jelentős tényező lesz.
A Gartner hasonló témában tavaly készült elemzése még ennél is optimistább, az elemzőcég szerint már 2013-ra 29,4 milliárd dolláros lesz a piac, évi 21,6 milliárd letöltés nyomán, igaz, ebben benne vannak az mobilalkalmazások reklámjaiból származó bevételek is. Összehasonlításképpen 2010 folyamán mintegy 4,5 milliárd letöltés generált 6,7 milliárd dolláros forgalmat, vagyis a piackutató cég közel ötszörös növekedést lát az elkövetkező három évben.
A Gartner szerint az okostelefonok elterjedése nem a fizetős alkalmazások piacán indít be lavinaszerű bővülést. Az áttörés utáni első hullám vásárlói korai befogadók, ők az online fizetéses rendszerekkel amúgy is pozitív kapcsolatot ápolnak, könnyedén adnak ki pénzt alkalmazásokért. A piackutató szerint azonban ez nem mondható el a mainstream szegmensről: bár az egyszerű használat miatt a letöltések száma töretlen növekedést fog mutatni, ezek a vásárlók már nem szívesen adnak ki pénzt az alkalmazásokért.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A piackutató szerint az okostelefonok eladásainak növekedése tehát nem jelent lineárisan nagyobb eladásokat a fizetős alkalmazások piacán, de óriási lehetőségeket hordoz a reklámbevételek területén: a nagyobb elérés nyomán egyre nagyobb szeletet fog majd kihasítani az alkalmazásokon belüli hirdetési piac a teljes reklámtortából. A Gartner szerint amúgy az alkalmazásboltok (és az alkalmazások) piaca még roppant képlékeny, minden szereplő kísérletezik még, az üzleti modellek folyamatosan változnak, fejlődnek.
Az IDC decemberi felmérése is további zajos sikereket vizionál, ahogy a telefonok egyre több funkciót látnak el az alkalmazások segítségével. A piacelemző kiemeli, hogy a mobilalkalmazások alapvetően fogják megváltoztatni az életmódunkat, ahogy a világgal való interakciónk egyre nagyobb része költözik a mobiltelefonok képernyőire. A piac fejlődését tekintve az IDC is hihetetlen számokat jósol, 77 milliárd letöltött alkalmazásra számít 2014-re, az alkalmazáspiac teljes bevétele pedig meghaladhatja a 35 milliárd dollárt is.
A mobilalkalmazások elterjedése ugyanakkor egy trend megfordulását is jelentheti: ha az appok válnak a mobilos interakciók legfontosabb köztesrétegévé, a böngésző előretörése megállhat, sőt visszájára is fordulhat. Míg a hagyományos számítógépek esetében a böngésző+felhő kombináció válik dominánssá, a mobiltelefonokon az alkalmazás+felhő kombináció tűnik egyelőre befutónak.