:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. december 23. 12:17

Épp karácsony előtt döglött be a Skype

Tegnap délutántól a világon mindenhol milliók maradtak kedvenc VoIP-kliensük nélkül, ugyanis jó ideig lehetetlen volt bejelentkezni a Skype-ra. A felhasználók egy részének ugyan sikerült, de nem nagyon volt kivel beszélni.

A probléma nem egy klienst vagy platformot érintett, az asztali és mobil Skype egyaránt képtelenek volt elérni a szolgáltatást, illetve folyamatosan lefagytak a kliensek. Ez különösen azért kellemetlen, mert az ünnepek közeledtével nyilván sokan szeretnék a távolban lévő szeretteiket és barátaikat köszönteni, így a leállás mindenképp nagyobb figyelmet kapott, mintha egy forró augusztusi délután történt volna ugyanez.

A leállás után az online felhasználók száma 21 millióról hirtelen 12 millió alá csökkent, azaz körülbelül 8 millió embert dobott ki a rendszer, s nem is engedte őket vissza. Mivel az éjszaka folyamán kevesen  tudtak bejelentkezni, ezért a szám tovább csökkent, s 10 millió alá esett, amire nagyon régen nem volt már példa. A dühös vagy épp csalódott felhasználók Twitteren, Facebookon és egyéb fórumokon sírták el bánatukat.

Alig maradtak

Ma reggelre érte el a krízis a mélypontját, s már azok voltak több mint 20 millióan akik "hiányoztak Skype-ról". Összesen több mint félmilliárd regisztrált Skype-felhasználó van, közülük naponta 50-70 millió jelentkezik be, s egy időben általában 20-30 millió online. Most ők nem tudtak bejelentkezni vagy kiestek Skype-ról, s már alig 2 millióan maradtak bent. A Skype kommunikációs felelőse azt nyilatkozta, hogy sajnálják a kellemetlenséget, hamarosan megoldódik a helyzet, akik viszont sikeresen bejelentkeztek, azok teljes értékűen használhatják a programot - persze csak ha van valaki, akit fel tudnak hívni. Az mindenesetre biztató, hogy a Skype legutolsó kommunikációja szerint már azonosították a problémát és dolgoznak a javításon.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A krízis azért érdekes, mert a felhasználók jelentős része elszenvedte a leállást, de vannak, akik nyugodtan be tudtak lépni, s tudták használni a Skype-to-Skype hívást és a chat funkciót is. A fura kombináció magyarázata az lehet, hogy a peer-to-peer kommunikációra épülő Skype rendszerében az úgynevezett "supernode"-ok adták fel a harcot, emiatt szakadt le a legtöbb felhasználó a hálózatról.

A Skype egy peer-to-peer rendszer, azaz központi szerver nélkül bonyolódnak a hívások: amikor beszélünk, a hang az IP-hálózaton keresztül közvetlenül a két fél között közlekedik. A supernode-ok  feladata, hogy a többi kliens felé közvetítsék, hogy éppen ki van online, s egyfajta interaktív telefonkönyvként is működnek. Általában sok ezer ilyen supernode aktív egyszerre, tegnap viszont az egyik kliens hibájának köszönhetően a legtöbb supernode eltűnt. Ezek a csomópontok nem a Skype saját kezelésében vannak, sőt, bárki lehet Skype supernode, akinek a gépe és az internetkapcsolata megfelelő ehhez.

Felveszi a versenyt

A Skype egyébként folyamatosan azt kommunikálja, hogy a normál, vezetékes, illetve mobiltelefonszolgáltatókhoz mérhető megbízhatósággal működik, s nyugodtan ki lehet vele váltani azokat. Ezen állítása még a mostani leállás fényében is igaznak tűnhet, hiszen utoljára több mint 3 évvel ezelőtt volt komoly kiesés a rendszerben, 2007 augusztusában. Akkor szintén elérhetetlen volt szinte minden felhasználó számára a Skype, azóta viszont csak helyi problémák zavarták meg az internetes telefonálást. Ha figyelembe vesszük, hogy például a magyar T-Mobile idén és tavaly is elszenvedett több órás leállást, az online világban pedig szinte hidegen hagy már mindenkit, ha a Gmail, Facebook, Twitter vagy nálunk az iWiW kiesik egy időre.

a címlapról